Věrný hned od začátku

50. výročí modelu NEOPLAN Skyliner

Věrný hned od začátku

Když v roce 1967 představili nový NEOPLAN Skyliner, první zájezdový patrový autobus na světě, našel si autokar ihned nespočet fanoušků. Například  také v belgické firmě Voyages Leroy.

Francis Delmuelle, v roce 1968 majitel belgické společnosti Voyages Leroy působící v cestovním ruchu, byl autokarem NEOPLAN Skyliner nadšený od prvního momentu: „Uviděl jsem tento pozoruhodný autobus a musel jsem ho pro naši firmu bezpodmínečně získat!“ A roku 1973 věci dospěly opravdu tak daleko, že společnost zakoupila první NEOPLAN Skyliner dovezený do Belgie. Byl to nový milník belgického trhu cestovního ruchu.

Nyní kráčí ve šlépějích svého otce Emanuelle Delmuelle a dobře si pamatuje na rozhodnutí koupit NEOPLAN Skyliner.“ My jsme byli vždy na špičce, pokud šlo o to nadchnout cestující komfortem a velkolepým designem. Skyliner byl čistá magie! Poskytl nám fantastickou možnost, jak se zřetelněji profilovat. „Dalším důvodem pro zakoupení zájezdového poschoďového autokaru byla jeho vysoká efektivita provozu. Přepravní kapacita 80 pasažérů na jednoho řidiče a jedno vozidlo – to bylo do té doby nemyslitelné. Se Skylinerem se nám otevřely nové trhy. Naše image těžila z komfortního autobusu. Všichni nás brali mnohem vážnější,“ vzpomíná E. Delmuelle. „Mnozí konkurenti se našemu rozhodnutí posmívali a mysleli si, že jsme vstoupili do přílišného rizika. Přece jen autobus stál 3,5 milionů belgických franků.“

Belgická celnice byla tehdy z nového autobusu NEOPLAN Skyliner doslova hotová. „Jeli jsme ze Stuttgartu a právě jsme chtěli s naším novoučkým Skylinerem projet přes německo-belgické hranice, když nás celníci zastavili. Dobrou hodinu si autobus rozhlíželi a neměli ani ponětí, co si mají myslet. Konečně večer zavolali na ministerstvo dopravy, aby se ujistili, že to je skutečně jen nový zájezdový autobus,“ přidává historku Emanuelle Delmuelle.

Dnes jsou patrové autokary pevnou součástí cestovního ruchu – podobně jako ve flotile Voyages Leroy. Roku 1985 tento dopravce koupil svůj druhý NEOPLAN Skyliner, který byl vylepšen co se komfortu i bezpečnosti provozu týká. Poprvé se na palubě autokaru objevila toaleta a premiéru měl též video-systém. V roce 1988 stáli na dvoře společnosti již čtyři autokary Skyliner a následovalo dalších šest. Přibyl dokonce jeden Megaliner a nakonec v roce 2011 dva Starlinery. První patrový autobus z roku 1973 byl vyřazen z provozu až po 17 letech služby se třemi miliony kilometrů na tachometru. Nahradil ho přirozeně opět NEOPLAN Skyliner.

Emanuelle Delmuelle si pochvaluje spolupráci s výrobcem: „Jelikož Belgie je v porovnání s Německem malý trh, ze začátku bylo složitější najít někoho na údržbu. Můj otec byl však takový fanoušek, že kvůli servisu často sám jezdil do Stuttgartu a tam mu vždy poskytli kompletní služby.“ Vnější design výrobce NEOPLAN pravidelně přizpůsoboval požadavkům Voyages Leroy, ale interiér zůstával beze změn: už z výroby byl natolik exkluzivní, že bylo sotva možné ho překonat.