LION’S CITY E PŘEKONAL HRANICI 550 KM

Autobusy

LION’S CITY E PŘEKONAL HRANICI 550 KM

Čtyřiadvacet hodin v ulicích, žádné dobíjení baterie, ujetá vzdálenost 550,8 km – to je opravdu pozoruhodný výsledek testu e-busu MAN, který se uskutečnil v Mnichově v reálném provozu.

Městský autobus MAN Lion’s City E působivě předvedl, že e-mobilita je schopná plnit nároky každodenního provozu – jako plnohodnotná alternativa pro místní dopravu. „Je opravdu neuvěřitelné, co dokázali řidiči a vozidla. MAN Lion’s City E ujel 550 kilometrů na linkách veřejné dopravy v realistických podmínkách – to vše na jediné nabití baterie. Jsme absolutně nadšeni těmito skvělými výsledky. Jasně jsme ukázali, že e-mobilita je vhodná pro každodenní používání,“ řekl Rudi Kuchta, šéf autobusové divize v MAN Truck & Bus. Spolu se svým týmem vyslal MAN Lion’s City 12 E na testovací jízdu „MAN eBus Efficiency Run“ po trasách linek č. 176 a X80, které obsluhuje mnichovský dopravní podnik (MVG). Plně elektrický městský autobus jezdil přesně 24 hodin, přičemž za volantem se střídali řidiči z oddělení MAN ProfiDrive. Při zkoušce MAN eBus Efficiency Run byl přítomen novinář a tým expertů z oficiální zkušebny TÜV SÜD, kteří před startem zapečetili nabíjecí zásuvku autobusu.

„Naším cílem bylo ukázat, že s modelem Lion’s City E lze dosáhnout velmi dlouhého dojezdu v autentických každodenních podmínkách. Po ujetí celkové vzdálenosti 550 kilometrů můžeme říci, že jsme to definitivně dokázali,“ dodává Rudi Kuchta. „Stejně jako disponibilita a spolehlivost je i jízdní dosah pro naše zákazníky klíčový faktor. Koneckonců, v budoucnu budou muset elektrická vozidla převzít linky, které dříve obsluhovaly autobusy se spalovacím motorem, a hladce zapadnout do celkového provozu. S jízdním dosahem 550 km to je možné v 99 % případů bez částečného dobíjení. Čili zákazníci mohou své autobusy nabíjet v depu a nemusí investovat do další technologie podél trasy – a to je velmi důležitá výhoda. Dokonce i dojezd „pouze“ 400 nebo 300 km by pokryl 98 %, resp. 89 % autobusových linek, na kterých zajišťují dopravu zákazníci MAN. Ukazuje to analýza 1325 tras, kterou udělali experti z MAN Transport Solutions v rámci poradenství na téma e-mobility pro společnosti působící v lokální veřejné dopravě. Divize MAN Transport Solutions začala v roce 2018 nabízet know-how a specifické služby, aby co nejvíce usnadnila svým klientům přechod na e-mobilitu.

Test v autentických každodenních podmínkách

Tým, který zrealizoval MAN eBus Efficiency Run, věnoval mimořádnou pozornost, aby test elektrického autobusu probíhal v co nejrealističtějších provozních podmínkách. To znamená, že Lion’s City E jezdil na běžné trase, zastavoval na každé zastávce, otevřel dveře a znovu je zavřel. Navíc na sedadlech byla upevněna závaží, aby se simuloval průměrný počet cestujících. „Jezdili jsme částečně zatížení při jarní venkovní teplotě na relativně rovinaté městské i meziměstské trase. Samozřejmě tyto podmínky byly výhodné. Přesto je dojezd 550 kilometrů více než přesvědčivý výsledek a odráží pozitivní zkušenosti mnoha našich zákazníků, kteří již používají nebo testovali MAN Lion’s City E,“ informoval o detailech testu vedoucí produktového marketingu autobusů Heinz Kiess.

Například loni 12metrový elektrický autobus přesvědčivým stylem absolvoval provozní zkoušky ve španělském městě Badajoz. Při teplotách vzduchu přes 35 stupňů Lion’s City E zvládal plnou 16hodinovou směnu, přičemž obsluhoval jednu celou linku tamního dopravního operátora a najezdil 284 kilometrů. „Na konci šichty autobus stále disponoval slušným množstvím energie. To ukazuje, že náš e-bus lze nasadit i na takové trasy, kde by byl v minulosti provoz elektrických vozidel nemyslitelný,“ argumentuje Manuel Fraile, vedoucí prodeje autobusů v MAN Truck & Bus Iberia.

Sofistikovaná technologie bateriových článků

Úspěch jde zčásti na konto sofistikované technologie bateriových článků vyvinuté ve Volkswagen Group, kterou MAN dokáže využít pro e-bus. Kromě toho důmyslný tepelný management zajišťuje mimořádně vysokou úroveň disponibility vozu bez ohledu na roční období. Díky tomu Lion’s City E pokytuje garantovaný jízdní dosah až do 270 km během celé životnosti baterií. „Testovací jízda zacílená na efektivnost e-busu MAN jasně předvedla, že při optimálních podmínkách může mít dojezd mnohem delší než 270 kilometrů,“ zdůraznil Heinz Kiess.

Pokud jde o dojezd, vedle inovativních technologií hraje klíčovou roli efektivní styl řízení autobusu. Takže na výsledku testu v Mnichově se podíleli i zkušení řidiči z MAN ProfiDrive. „Důležité je nepodceňovat vliv šoféra. Proto nabízíme speciální školení pro řidiče našeho e-busu, které je zaměřeno na ekonomickou jízdu,“ připomněl Heinz Kiess.

Budoucnost je elektrická!

Vyškolený řidič je podstatným prvkem v celkovém konceptu elektrické mobility. Společnost MAN Truck & Bus pevně věří, že budoucnost městské mobility je elektrická. Proto se plně angažuje do bateriových elektrických vozidel a se svým autobusem MAN Lion’s City E nabízí standardní řešení pro místní veřejnou dopravu. Operátoři a zákazníci mají také prospěch z integrované poradenské služby k e-mobilitě a prozíravých dopravních řešení, která jsou zaměřená na oblasti jako nabíjecí infrastruktura, udržitelnost a digitalizace. Odborníci z MAN Transport Solutions analyzují profily tratí zákazníků a vypočítají, jaký vliv na dojezd má topografie, počet zastávek nebo lokálně klimatické podmínky.

S inovativními e-busy, které jsou vhodné pro každodenní používání, a s individuálně nastaveným službami, chce MAN poskytovat nejlepší možnou podporu pro sektor užitkových vozidel. Toto odvětví je nesmírně důležité při dekarbonizaci dopravy a úsilí dosáhnout neutrální mobilitu z hlediska skleníkových plynů. Cesta vpřed je definována legislativou pro snižování CO2. A jelikož Evropská unie přijala směrnici o čistých vozidlech, města musí vytvořit koncepci pro mobilitu bez emisí. Cílem je přejít od „nízkých emisí“ k „žádným emisím“. „Stále větší počet dopravních operátorů to chápe a při nových zakázkách uvažuje pouze o městských autobusech s bateriovým elektrickým pohonem. Nebo si stanovuje konkrétní časové horizonty přechodu celé flotily na pohony bez emisí,“ říká Rudi Kuchta.

V městské dopravě je jasný trend k e-mobilitě

Trend přechodu na elektrickou mobilitu je zřejmý hlavně v městských oblastech. V roce 2020 se na evropském trhu prodalo přes 2000 e-busů a zájem o elektrické modely stoupá. Společnost MAN Truck & Bus předpokládá, že do roku 2025 bude polovina nových městských autobusů MAN využívat alternativní technologie pohonu. „Toto je prvotní aktivní a hodnotný příspěvek k plnění našich klimatických cílů ve smyslu Pařížské dohody,“ poznamenal Rudi Kuchta. Aby MAN uspokojil rostoucí poptávku po Lion’s City E, pokračuje ve zvyšování výroby tohoto modelu. V následujících letech bude společnost schopna zvýšit produkci e-busů ve svém závodě v Polsku na 2500 kusů ročně. Pokud bude poptávka růst po roce 2026, výrobní kapacity lze dále zvyšovat.