Nejkratší double-decker na světě

50. výročí modelu NEOPLAN Skyliner

Nejkratší double-decker na světě

Od svého uvedení před 50 lety je NEOPLAN Skyliner synonymem praktického cestování. Jeho design, vybavení a funkce stále oslovují mnoho dopravních společností po celém světě. Samozřejmě, že již jen samotná možnost pochlubit se poschoďovým autokarem ve své flotile vozidel podporuje image dopravců. A to dokonce i na Dálném východě.

Jen deset let po svém debutu přivezl NEOPLAN Skyliner svoji dobrou pověst až do Japonska. V roce 1978 se jeden z japonských dopravců spojil s výrobcem v naději, že si bude moci objednat několik poschoďových autolarů. A protože majitel společnosti Albrecht Auwärter byl zvláště tvůrčí podnikatel, okamžitě kontaktoval japonské úřady, aby zjistil podmínky pro dovoz na místní trh. Pravidla byla velmi striktní. Vyžadovala maximální výšku 3,80 m, dvojici nouzových východů, pravostranné řízení a mnoho dalších úprav. Auwärtera to však nezastavilo. Ještě v témže roce první Skyliner, který splňoval legislativní požadavky pro provoz v Japonsku, zamířil do severoněmeckého přístavu Bremerhaven a odtud lodí k zákazníkovi.

Cestující i řidiči byli nadšeni moderním designem, výjimečnými jízdními vlastnostmi a komfortem cestování. Vzhledem k tomu, že oba země kladou velký důraz na maximální efektivitu, brzy se objevily první myšlenky ke zlepšení spolupráce. První vozidla měla motory z evropské výroby, ale později A. Auwärter začal nabízet instalaci japonských pohonných jednotek. To ulehčilo údržbu, protože kterákoliv místní opravna mohla servisovat domácí motor. NEOPLAN Skyliner se stal příkladem dokonalé symbiózy moderní německé autobusové techniky a japonské technologie hromadné výroby. Pomalu stoupal odbyt a společnost, která si koupila první trenér Skyliner, se stala dovozcem a výhradním distributorem vozů NEOPLAN v Japonsku.

Podnikavý Albrecht Auwärter viděl potenciál pro další optimalizaci. Během své návštěvy Japonska v roce 1984 zjistil, že pro autobusy o celkové délce do devíti metrů nejsou požadována žádná povolení. V Německu již tehdy existoval model Clubline N122/2, který měl dvě nápravy a celkovou délku 10,7 m. Spodní patro autokaru bylo zařízené v klubovém stylu, ztělesňovalo exkluzívní kvalitu a mezi německými provozovateli bylo velmi populární. Takže konstrukční konverze mohla započít. Předělané „přízemí“ dostalo běžné sedadla a jen o nějaké tři měsíce později se zrodil první NEOPLAN Skyliner s celkovou délkou 9 m – nejkratší patrový zájezdový autobus na světě. Pro japonský trh bylo vyrobeno 50 kusů a autokary NEOPLAN tam byly od té doby obzvláště úspěšné. Například J. R. Bus Kanto – firma, která provozuje japonské železnice – si v roce 2002 objednala šest dalších vozidel Skyliner a Megaliner, aby byznysmenům poskytla luxusní alternativu k cestování vlakem nebo letadlem mezi velkoměsty jako Tokio, Tsukuba nebo Osaka. NEOPLAN tehdy opět vyzkoušel limity tamního trhu: na vozidla s celkovou délkou 15 m bylo třeba zvláštní povolení, protože maximální akceptovaná délka byla v Japonsku stanovena na 12 metrů. Ale Albrecht Auwärter a NEOPLAN vždy věděli, jak lidi přesvědčit.