DRUHÝ ŽIVOT POUŽITÝCH BATERIÍ

Autobusy

DRUHÝ ŽIVOT POUŽITÝCH BATERIÍ

Společnost MAN, hamburský dopravní podnik a Volkswagen Group spustily zajímavý pilotní projekt – v reálných podmínkách začali testovat, jak fungují baterie z vozidel po svém prvotním použití a jak je využít v roli stacionárního systému na ukládání energie.

V přelomovém pilotním projektu hledají tři partneři odpověď na otázku, jak se dají použít baterie po skončení svého života v elektrických vozidlech. Společný projekt společností MAN Truck & Bus, Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) a Volkswagen Group probíhá ve čtvrti Bergedorf v německém Hamburku, kde má VHH vozovnu autobusů. Tam je umístěn bílý přepravní kontejner s 50 bateriemi, které byly dříve instalovány v hybridních automobilech VW Passat GTE. Každá baterie má jmenovitou kapacitu 9,9 kWh, což znamená, že kontejner disponuje celkovou kapacitou přesně 495 kWh – téměř půl megawattů. Baterie jsou umístěny v regálech a propojené přes jednací systém tak, aby fungovaly jako jedna velká baterie. Cílem projektu je vyvinout flexibilní koncept úložiště energie, který by umožňoval efektivně využít vrácené baterie.

Úložný systém na „druhé použití“ autobaterií je produktem memoranda o porozumění, které dopravní podnik VHH a MAN Truck & Bus podepsali v březnu 2018. Jelikož přímá likvidace použitých baterií z motorových vozidel není ekologická, obě firmy chtějí otestovat, jak se dají takové baterie využít ve stacionárním úložišti energie.

Stefan Sahlmann, vedoucí MAN Transport Solutions, říká: „Opakované použití autobaterií je extrémně důležitým tématem v kontextu neustále rostoucí elektrické mobility. V hamburské čtvrti Bergedorf chceme spolu s naším partnerem zkoumat, jak se použité baterie budou chovat – abychom na základě získaných poznatků mohli vytvářet řešení do budoucna. Projekt s VHH a Volkswagenem je součástí naší strategie zvyšovat udržitelnost dopravy.“

Aktivně ovlivňovat budoucnost mobility je klíčovým tématem i pro VHH. Cestování autobusem je udržitelné a každý, kdo se rozhodne pro městskou hromadnou dopravu, udělal správné rozhodnutí. „Naši zákazníci očekávají, že implementujeme moderní, udržitelné technologie, jako jsou elektrické autobusy a že je i důkladně otestujeme,“ říká Toralf Müller, generální ředitel VHH. „Jsme rádi, že Spolkové ministerstvo dopravy a digitální infrastruktury také podporuje tento projekt – a to ještě více zdůrazňuje veřejný zájem při zkoumání všech hledisek elektromobility z pohledu odpovědné udržitelnosti.“

Při použití velkého úložiště energie se testují různé scénáře s cílem optimalizovat spotřebu elektriky ve vozovně VHH – lepší využití sítě a tlumení náporů k odběru v čase nabíjení elektrických autobusů. Alexander Adler, který je zodpovědný za projekt úložiště ve společnosti MAN Truck & Bus, to potvrzuje: „Při tlumení nárazové spotřeby nám úložiště energie umožňuje snížit nápor na elektrickou síť až o 600 kW při zatížení ve špičce a tím redukovat náklady na spotřebu.“ Kromě toho partneři očekávají od projektu nové poznatky, jak baterie budou fungovat při stárnutí, o efektivní správě baterií a životních cyklech budoucích bateriových technologií.

Dopravní podnik Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein se sídlem v Hamburku zaměstnává více než 1600 lidí a poskytuje dopravní služby pro více než 100 milionů cestujících ročně. Jeho flotila sestává z přibližně 560 autobusů, které v nadcházejících letech budou konvertovat na elektrický pohon. Od ledna už testuje první autobus značky MAN s elektrickým pohonem v běžném provozu a dalších 17 vozidel Lion’s City 12 E se do flotily VHH zařadí na konci roku 2020.

Testování úložiště jako druhého života pro baterie probíhá v rámci partnerství v oblasti mobility mezi městem Hamburk a skupinou Volkswagen Group, jejíž součástí je i společnost MAN. Partneři společně pracují na inovativních řešeních s cílem učinit městskou mobilitu bezpečnější, ekologičtější, spolehlivější a hospodárnější.