Firemní středisko MAN Bus Modification Center (BMC) v německém městě Plauen, které se specializuje na individuální úpravy autobusů, připravilo na mezinárodní výstavu pro turismus a rekreaci ve Stuttgartu (13. až 21. ledna 2018) pozoruhodné modifikace nového dodávkového vozu.
Prvotní impuls se zrodil v rámci konverze modelu TGE do kategorie BF3, což jsou doprovodná vozidla, která zajišťují přepravu nadrozměrných nákladů a zároveň slouží jako pojízdné ubytovny pro posádky. Ale bez ohledu na to, jak se taková vozidla používají v pracovním kontextu, MAN TGE lze přizpůsobit i pro aktivity ve volném čase.
Toto téma není úplně nové. Již před 90 lety společnost MAN převedla na automobilové výstavě své první víkendové vozidlo. I v minulosti, stejně jako dnes, výrobní haly ve městě Plauen opouštěly zejména autokary s individuálními úpravami, ať už jako týmové autobusy pro známé sportovní kluby, VIP autobusy pro hlavy států, na turné hudebníků nebo jako obytné vozy luxusní třídy. Na bázi dlouholetých zkušeností a aktuálních požadavků rostoucího trhu konverzí BF3 vznikly dva inovativní nápady – malé „obytné vozy“, které ukazují potenciál specifických úprav.
Oba prototypy jsou postaveny na základě vanu MAN TGE se standardním rozvorem, s pohonem všech kol a vysokou střechou. Vozidla pohání dvoulitrový vznětový motor s maximálním výkonem 130 kW/177 k. První prototyp vychází ze základní představy variability duálního využití pro dvě osoby, druhý koncept přichází s klasickým řešením trvale instalovaného zařízení. Ani jedno z vozidel však není pojato jako karavan v pravém smyslu slova. Jde spíše o solidní základ s množstvím prostoru pro další úpravy dle individuálních požadavků zákazníků. Duální koncept interiéru s variabilní konfigurací mobilního nábytku je totiž zacílen více na lidi, kteří se chtějí věnovat sportovním a volnočasovým aktivitám se svým drahým vybavením, než na ty, co by chtěli opravdu cestovat karavanem na dovolenou. Jinými slovy: během týdne MAN TGE přepravuje pracovní nářadí a přes víkend „přivydělává“ jako vozidlo na transport horských kol nebo horkovzdušných balónů.
„Naše druhá studie jde ještě o krok dále. Zde jsme kromě malého mycího koutku instalovali i zvedací střechu, jaká je běžně dostupná jen u menších obytných dodávkových vozidel. Chceme tím prezentovat naše schopnosti a zkušenosti při individuálních úpravách vozů, které jsou především v klasickém segmentu B2B založené na modifikacích autokarů pro firemní zákazníky,“ řekl Heinz Kiess, senior manažer pro marketing a prodej v Bus Modification Center.
Úprava výšky podvozku a široké terénní pneumatiky, které ještě zvětšují světlou výšku, zohledňují individuální charakter těchto dvou konceptů. Zásadně se tím vylepšil i jejich potenciál pro jízdu v terénu.