V pátek 13. května společnost MAN Truck & Bus poprvé veřejně představila téměř sériovou verzi elektrického nákladního vozidla pro dálkovou dopravu s dojezdem od 600 do 800 km. Ukázkových jízd, které se konaly na bývalém berlínském letišti Tempelhof, se zúčastnil i spolkový ministr dopravy Dr. Volker Wissing.
Průkopnické elektrické užitkové vozidlo, které bude uvedeno na trh v roce 2024, je z technického hlediska pozoruhodné svou kapacitou pro budoucí megawattové nabíjení. Významným partnerem MAN při tomto řešení je ABB E-mobility, přední světový poskytovatel nabíjecích zařízení pro elektrická vozidla, který si vytyčil cíl přinést technologii megawattového nabíjení na trh v příštích třech letech. MAN a ABB E-mobility zvyšují tempo další fáze elektrické mobility se záměrem dosáhnout u vozidel pro dálkovou kamionovou dopravu potenciál denního dojezdu od 600 do 800 km. Kromě toho obě společnosti svou jasnou angažovaností v oblasti e-mobility signalizují, že průmysl je připraven pokračovat a že zákonodárci musí vytvořit politický rámec pro silniční nákladní dopravu s nulovými emisemi.
„Abychom dosáhli našich klimatických cílů, je třeba dekarbonizovat silniční nákladní dopravu. Proto se soustředíme především na zvyšování prodeje užitkových vozidel ohleduplných k životnímu prostředí a na vývoj patřičné vysokovýkonné nabíjecí infrastruktury. Projekt v oblasti vysokovýkonného nabíjení pro e-trucky, který podporujeme na dálnici A2, poskytuje významné poznatky. Nyní je důležité rychle dostat na cesty více elektrických nákladních vozidel. Partnerství mezi MAN a ABB ukazuje, že jdeme správným směrem,“ řekl spolkový ministr dopravy Dr. Volker Wissing.
Alexander Vlaskamp, generální ředitel MAN Truck & Bus, během ministrovy zkušební jízdy v elektrickém trucku zdůraznil, že „zrychlení rozšiřování nabíjecí infrastruktury je jedinou cestou, jak dosáhnout rozvoje transportu a splnit klimatické cíle.“ Objasnil také důvody, proč se MAN u svých budoucích flotil bez emisí spoléhá na bateriové elektrické pohonné systémy. Jsou to nízké provozní náklady a nejlepší celková energetická stopa. „Jako součást Traton Group se spolu s průmyslovými partnery již podílíme na společném podniku, který hodlá vyvinout a provozovat vysokovýkonnou veřejnou nabíjecí síť. Cílem je vytvořit alespoň 1700 nabíjecích míst se zelenou elektřinou po celé Evropě,“ dodal Alexander Vlaskamp.
Elektrický truck MAN, který má přijít na trh v roce 2024, je již nyní vybaven potřebnou technikou pro budoucí megawattové nabíjecí systémy. To mu umožní denně absolvovat trasy dlouhé od 600 do 800 kilometrů. Společnost ABB E-mobility hodlá takové nabíjecí systémy rychle uvést do prodeje. „Naším cílem je podporovat elektrickou mobilitu ve všech oblastech. Ve společnosti ABB E-mobility pracujeme na vývoji náležitých výkonových standardů již léta. Megawattové nabíjení bude vyžadovat novou technologii napájení při více než 1000 voltech, takže systémová elektrická bezpečnost a spolehlivost jsou při takových úrovních příkonu nevyhnutelné. Naší společnou ambicí je přinést novou technologii na trh do tří let. V minulosti takové fáze vývoje často trvaly mnohem déle,“ řekl Frank Mühlon, generální ředitel ABB E-mobility.
Závazný a jednotný standard je klíčový i pro uvedení megawattové technologie do praxe. Německo by zde mohlo nastavit kritéria: Na celosvětově prvním projektu vysokovýkonného nabíjení, který je financován německou vládou, pracuje přes 20 partnerů z průmyslu a vědy včetně MAN a ABB. Na čtyřech místech dálnice A2 se již budují vysokovýkonné stanice s megawattovými nabíjecími systémy, které budou základem pro celostátní rozšíření projektu.