ELEKTRICKÝ LION’S CITY JE HITEM V HAMBURGU

Autobusy

ELEKTRICKÝ LION’S CITY JE HITEM V HAMBURGU

Cestující, řidiče i provozovatele den co den nadchne 17 autobusů Lion’s City 12 E, které jezdí v Hamburgu a sousedním městě Norderstedt. Dopravní podnik Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) si nyní objednal dalších 20 plně elektrických městských autobusů od společnosti MAN Truck & Bus.

Na konci roku 2019 dopravní podnik Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) odstartoval úspěšný vstup společnosti MAN Truck & Bus na trh elektrických autobusů. Byl to milník pro MAN, ale také pro VHH, protože dopravní operátor udělal první krok ke kultuře mobility zítřka s nulovými emisemi. Nyní je již v provozu všech 17 autobusů MAN Lion’s City 12 E, které společnost VHH dosud nakoupila. „A opravdu jsou tak úspěšné, že VHH si od nás objednala dalších 20 elektrických autobusů,“ dodává Rudi Kuchta, vedoucí autobusové divize ve společnosti MAN Truck & Bus. „Máme radost z této nové zakázky, protože jasně dokazuje, jak je společnost VHH spokojená s elektrickými autobusy a že se mimořádně dobře začlenily do městské dopravy v Hamburgu i se všemi výzvami, které s tím souvisí.“

Deset autobusů MAN Lion’s City 12 E, které již byly dodány, jezdí ve městě Norderstedt (metropolitním regionu Hamburgu). Společnost pro tento účel zřídila první depo VHH pro elektrická vozidla ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko vybavené 12 stanovišti pro noční nabíjení e-busů zelenou elektřinou. Baterie s dlouhou životností zaručují snadné integrování vozidel do provozu, a to je pro hamburský dopravní podnik velmi důležitý faktor, samozřejmě, vedle spolehlivosti, bezpečnosti, dojezdu a pohodlí. Kromě toho rozšířením vozovny VHH vytvořila podmínky, které umožní v následujících letech další elektrifikaci.

Zbývajících sedm e-busů jezdí na linkách VHH na východě Hamburgu. Vozidla jsou provozována z depa v hamburské čtvrti Bergedorf. Na jaře navštívil toto středisko Herbert Diess, generální ředitel společnosti Volkswagen AG, Andreas Tostmann, generální ředitel MAN Truck & Bus SE a Gunnar Kilian, vedoucí manažer pro lidské zdroje ve společnosti Volkswagen AG, který v představenstvu odpovídá i za divizi Truck & Bus. „Byli jsme v Hamburgu, abychom zažili Lion’s City E na jedné z jeho typických městských tras. A také jsme ho sami řídili! Co mě nadchlo? Jaký je tichý, pohodlný a zároveň výkonný i snadno ovladatelný. Příští zastávka: Budoucnost,“ v krátkosti zhodnotil návštěvu Andreas Tostmann.

Zanedlouho bude v Hamburgu jezdit 20 dalších e-busů od MAN Truck & Bus – nejnovější kontrakt zahrnuje deset vozidel Lion’s City 12 E a deset 18metrových kloubních verzí Lion’s City 18 E. Dodávka této flotily pro VHH je naplánována na konec roku 2021. „Klíčovým cílem VHH je vytvořit v metropolitní oblasti Hamburgu ekologický a vysoce výkonný systém veřejné dopravy šetřící zdroje. Základním aspektem jsou inovativní vozidla,“ řekl Toralf Müller, výkonný ředitel VHH. Od roku 2020 dopravní podnik obstarává pro město Hamburg pouze autobusy s bateriovým elektrickým pohonem s nulovými lokálními emisemi.

 

„Žádné emise“ místo „nízkých emisí“

Pro MAN Truck & Bus je dopravní podnik Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein ideálním partnerem, konec konců i MAN věří v elektrickou budoucnost městské mobility. „E-mobilita je klíčová technologie veřejné dopravy příští generace. Jsme o tom absolutně přesvědčeni. Proto spolu s našimi zákazníky neustále pracujeme na tom, abychom pokračovali v technologickém pokroku. S modelem MAN Lion’s City E jsme již v takovém stádiu, že poskytujeme plně elektrické řešení pro veřejnou dopravu. Provozovatelé mohou profitovat z uceleného konceptu, který spojuje poradenství pro oblast e-mobility a prozíravé řešení přizpůsobené individuálním potřebám operátorů,“ zdůrazňuje Rudi Kuchta.

S inovativními elektrickými autobusy a službami chce MAN poskytovat maximální podporu pro odvětví užitkových vozidel. „Politici už zformulovali směrnice pro městskou mobilitu budoucnosti. Například v rámci pařížské klimatické dohody se signatářské státy zavázaly výrazně snížit emise CO2. A jelikož Evropská unie přijala směrnici o čistých vozidlech, města musí připravit koncepci mobility bez emisí. Cílem je přejít od „nízkých emisí“ k „žádným emisím“. Tento vývoj vnímáme jako příležitost převzít společenskou odpovědnost a jednat environmentálně uvědoměle. Proto je udržitelná mobilita pro nás dlouhodobě klíčovým tématem, na kterou je třeba se soustředit,“ říká Rudi Kuchta.