Elektrický tahač TGM pracuje v Porsche

Nákladní vozidla

Elektrický tahač TGM pracuje v Porsche

Čistý a tichý transport komponentů do fabriky: Společnost Porsche si objednala plně elektrický MAN eTGM na zásobování svého závodu ve Stuttgartu-Zuffenhausenu.

Je to první vozidlo tohoto druhu v Německu nasazené do běžného provozu: 32tunový kamion, který jezdí bez emisí a téměř nehlučně, přibyl ve flotile zabezpečující logistiku výroby společnosti Porsche. Centrála této prestižní automobilky v současnosti připravuje produkci prvního modelu se 100% elektrickým pohonem. Dodáním tahače eTGM pro Porsche položil MAN další milník na své mapě elektrické mobility, podle níž se od roku 2019 plánuje výroba první malé série těchto ekologických trucků.

„Zařazení eTrucku do logistiky výroby znamená pro Porsche další krok na cestě k fabrice s nulovým dopadem na životní prostředí,“ vysvětluje Albrecht Reimold, člen výboru pro výrobu a logistiku v Porsche AG. Za tím stojí komplexní ohleduplný přístup k životnímu prostředí – aby společnost nezanechala žádnou ekologickou stopu. Porsche například poslední dva roky využívá výhradně energii z obnovitelných zdrojů ve všech provozech a železniční doprava z výrobních závodů je bez výjimky elektrifikována. Kromě toho stále více aplikuje elektrická vozidla v celé své logistice (dodávky, nákladní vozy, vysokozdvižné vozíky).

Elektrický truck MAN má typové označení TGM 18.360 E 4×2 LL. Homologovaný je v 18tunové hmotnostní třídě jako tahač návěsů, souprava včetně návěsu má celkovou hmotnost 32 tun. Číslo 360 znamená počet koní eTrucku (265 kW). Energii čerpá z lithium-iontových baterií s kapacitou 149 kWh, což v praxi znamená dojezd 130 km. „S modelem eTGM udělala elektrická užitková vozidla výrazný krok ke zralosti pro sériovou výrobu a nyní mohou v každodenním provozu spolehlivě prokázat své silné stránky. Poznatky získané společně s Porsche v běžné podnikové logistice se pak promítnou do první malé série, kterou bychom chtěli nabídnout již v roce 2019,“ vysvětluje Dr. Manuel Marx, šéf hlavního vývoje vozidel v MAN. Kromě sníženého hluku a nulových emisích CO2 patří mezi silné stránky elektrických vozidel i menší opotřebení a méně náročná údržba.

Elektrický truck MAN se využívá na dopravu mezi městem Freiberg am Neckar, kde má svůj provoz logistický partner Logistics Group International GmbH a závodem Porsche ve Stuttgartu-Zuffenhausenu. Díky nasazení eTrucku se na trase dlouhé téměř 19 kilometrů zredukují emise CO2 o více než 30 000 kilogramů za rok. Ve Freibergu je instalována i nabíjecí stanice. Jde o první model z nové infrastruktury rychlého nabíjení vyvinutý v Porsche Engineering pro budoucí nabíjecí síť, kterou bude provozovat společný podnik Ionita. Pro distribuční eTruck je navržen nabíjecí výkon maximálně 150 kWh, a to umožňuje za 45 minut „natankovat“ eTGM na dalších 100 kilometrů jízdy. Nabíjecí stanice – tak jako všechny nabíjecí stanice Porsche – bude napájena pouze přírodní elektřinou čili energií šetrnou k životnímu prostředí získanou z obnovitelných zdrojů.