Se značkou MAN je Jan Kohlmeier profesionálně spojen již 16 let. Nová etapa jeho pracovní kariéry v mnichovské firmě začala 1. března 2020, kdy oficiálně nastoupil na pozici jednatele a generálního ředitele společností MAN Truck & Bus Czech Republic a MAN Truck & Bus Slovakia. Jaké má plány, ideje a ambice pro nejbližší budoucnost? O tom je následující rozhovor.
Se svými dlouholetými zkušenostmi není Jan Kohlmeier (40) rozhodně žádný nováček v „dresu“ značky MAN. Začínal v poprodejních službách, později vedl aftersales tým v Polsku. A protože tento region je relativně malý, nejednou byl v kontaktu i s Českou republikou a se Slovenskem. To bylo zhruba v období 2006 až 2012. Pak v rámci značky MAN přešel do sektoru prodeje trucků a pro Jana Kohlmeiera nastalo velmi pestré období.
Byl jste vedoucím prodeje ve východní Evropě, což tehdy zahrnovalo i Rusko, ale postupně vás vítr zavál až do Asie …
Nejprve jsem se přestěhoval do Uzbekistánu, kde má MAN joint venture s tamní velkou továrnou. Měl jsem na starosti všechny prodejní aktivity. Uvedli jsme například na trh městský autobus s pohonem na stlačený zemní plyn, který se tam vyráběl. Za mého působení MAN produkoval v Uzbekistánu i náš indický truck CLA a modely TGS a TGM. V tomto regionu jsem pracoval zhruba čtyři roky a byli jsme zodpovědní za celou střední Asii – Kyrgyzstán, Kazachstán, Uzbekistán, Tádžikistán… Pro mě osobně to byla velmi zajímavá zkušenost, neboť tam poznáte jinou kulturu – i v oblasti byznysu. No a pak jsem se před rokem a půl přestěhoval do Bangkoku, kde jsem byl zodpovědný za prodej trucků v Asii. V Bangkoku má MAN regionální centrálu, která pokrývá obrovskou oblast – od Nového Zélandu po Koreu, Čínu, Taiwan, Filipíny či Srí Lanku. Z toho je zřejmé, že hodně času jsem strávil v letadle. Zmíněné trhy jsou velmi rozdílné. Na některých se stále používají motory Euro 0 a jinde Euro 6, někde se jezdí vpravo a někde vlevo, ve více zemích máme opravdu velký podíl, v jiných jsme významným hráčem, který jen začíná… Takže toto bylo pro mě důležité a mimořádně intenzivní období.
Nyní jste opět v novém prostředí, ale zpátky v Evropě. Určitě jste se již seznámil s aktuální situací na slovenském trhu a pozicí značky MAN v tomto regionu. Jak to vidíte?
Pro mě je to trochu návrat ke kořenům. Týmy MAN na Slovensku a v České republice jsem vždy velmi obdivoval. Myslím, že na obou trzích máme velmi silné zastoupení. Navíc jsem přišel ve velmi zajímavé konstelaci okolností: MAN se loni poprvé stal tržním lídrem na Slovensku a vzápětí prezentujeme zcela novou generaci vozidel, kterou ale zároveň přivádíme do prostředí, kde trh klesá. Jelikož cítím určitou nejistotu, která komplikuje našim zákazníkům život, je to pro mě nepochybně výzva na začátku nové cesty a já se těším na práci s našimi zdejšími partnery, našimi zákazníky a na to, jak je dokážeme i v těchto těžších chvílích podpořit.
Můžete poodhalit vaše záměry na rok 2020?
Jak jsem již řekl, myslím, že tu máme velmi dobrý a stabilní tým, důkazem čehož je i loňský úspěch. Jsem však přesvědčen, že ačkoli jsme jednička na trhu, klíčem k udržitelnému a dlouhodobému úspěchu je pracovat na naší servisní síti. Máme tedy plány na její rozvoj. Ty samozřejmě vznikly ještě před mým příchodem. Pro mě je ale důležité, abychom je zrealizovali. Dlouhodobě jsme pracovali na našem novém servisu v Malackách a jsem přesvědčen, že se nám ho v nejbližším roce podaří otevřít. Kromě toho si myslím, že je pro nás i naše zákazníky velmi důležité, abychom měli další servis i na východním Slovensku. V průběhu příštích měsíců vám dáme vědět bližší informace. Existuje několik možností a nyní je příliš brzy, abychom potvrdili, kde se bude nacházet. Ale mám dobrý pocit z toho, jak v této otázce pokračujeme. Ve střednědobém horizontu potřebujeme posílit svou přítomnost i v západní nebo středozápadní části Slovenska. Takže v této oblasti máme určité plány, na kterých pracujeme, a podle mě to je v duchu rozvoje servisní sítě důležité pro naše zákazníky i pro naši organizaci.
Nastoupil jste do funkce vedoucího manažera pro český a slovenský trh přesně v době, kdy MAN uvádí do života zcela novou generaci vozidel. Co to v nejširším kontextu znamená pro vás a vaše kolegy?
Je to velikánská výzva a příležitost. Všichni se soustředíme na uvedení nového modelu, který zákazníkům přináší množství přidané hodnoty. Myslím si, že i naše současné portfolio je velmi dobré. Ale na prezentaci nového trucku v Bilbau jsem byl nadšený, jak se našim konstruktérům podařilo posunout vozidlo o další krok dopředu, zvláště pokud se podíváte na řešení kabiny maximálně orientované na řidiče. Řídil jsem ho v Bilbau třikrát a stále žasnu z toho pocitu prostoru – skoro jako v obýváku! Vím, že i naši zákazníci na Slovensku se potýkají s nedostatkem profesionálů a myslím si, že takové pracoviště řidiče v nové produktové řadě je věc, s kterou jim dokážeme pomoci. V portfoliu pohonných systémů jsou tři nové hospodárné motory Euro 6d – typ D08, D15 a D26 – a když se podíváme na celkové náklady na vlastnictví, tak hlavně v oblasti snižování spotřeby paliva jsme se opravdu posunuli vpřed.
Plánujete oficiální představení novinky pro zákazníky na Slovensku?
Ano, určitě. Připravujeme oficiální prezentaci, na které novou generaci trucků představíme slovenským dopravcům poprvé živě. A pak plánujeme akce ve stylu road show, kde půjde zejména o to, aby si zákazníci mohli nové trucky ohmatat, zajezdit si s nimi a dozvědět se více o kompletním balíku, který s novou generací trucků přichází. Myslím si, že je velmi důležité, aby naši zákazníci dostali příležitost z první ruky a emocionálně poznali novou generaci vozidel a pochopili výhody, které s ní na trh přinášíme.
Kdy se začne s prodejem?
Výroba nastupující generace bude zpočátku běžet paralelně se současnou produktovou řadou. Takže tento rok jsme v situaci, kdy můžeme nabídnout starý i nový model. Po oficiální slovenské premiéře budeme mít k dispozici i předváděcí vozidla a předpokládám, že prodeje se budou zvyšovat ke konci roku. Ale už dnes máme první objednávky na vozidla nové generace.
Ještě jsme nemluvili o nejmenší modelové řadě v nabídce MAN. Jaké ambice má dodávka TGE na slovenském trhu, respektive její elektrická verze?
Naše portfolio lehkých užitkových vozidel má na Slovensku stále velký potenciál. Uvedli jsme ho na trh dobře, ale jsem přesvědčený, že v příštích letech musíme být s tímto modelem na cestách viditelnější. Jde o vynikající produkt, zejména v kombinaci s našimi službami a – což je důležité – s rozvojem naší servisní sítě.
Elektrickou mobilitu globálně startujeme nejen s vanem eTGE, ale také s nákladním vozem eTGM, který máme též v nabídce. Pro naši organizaci je důležité prezentovat tyto modely a nabídnout možnost distribuce výrobků bez emisí i našim zákazníkům. Protože tato změna se blíží a je jen otázkou času. Veřejnost vyvíjí tlak na dopravní průmysl a naším úkolem je podpořit naše zákazníky na této cestě.
(Poznámka redakce: Rozhovor s panem Kohlmeierem vznikl začátkem března, tedy ještě předtím, než se koronavirus rozšířil i na Slovensko. Dva týdny nato se situace dramaticky změnila a opatření na zastavení pandemie zasáhly i celý dopravní průmysl. Společnost MAN dělá vše, co je v jejích silách, aby udržela plný provoz svých prodejních a servisních míst po celém světě – při zachování zdraví a bezpečnosti svých zaměstnanců, což zůstává nejvyšší prioritou.)