Začátkem dubna se na mnichovském výstavišti koná veletrh bauma, světová přehlídka pro sektor stavebního a důlního průmyslu včetně příbuzných odvětví. Společnost MAN na 32. ročníku této prestižní výstavy předvede vozidla a asistenční systémy řidiče jako kompletní řešení pro stavební průmysl.
Na baumě 2019 bude společnost MAN vystavovat spoustu inovací v oblasti pohonných soustav a také zdokonalené produkty pro stavební sektor. Přední světový veletrh specializovaný na stavebnictví, zpracování stavebních materiálů, stroje pro důlní průmysl, stavební vozidla a zařízení se koná ve dnech 8. – 14. dubna 2019 na výstavišti v Mnichově. Expozice MAN zahrnuje 11 vozidel, která budou vystavena na stánku 325 v hale B4 a také na volné ploše před halou B4.
Představí se 11 exponátů
Návštěvníkům veletrhu bauma předvede MAN šest vozidel na stánku 325 v hale B4. Hlavními tématy jsou: MAN TGE, nový motor D15, inovované motory D26, zvýšená celková účinnost založená na zvětšeném užitečném zatížení a konfiguracích specifických pro daný sektor.
- TGE 6.180 4×2, třístranný sklápěč
Největší sklápěč v modelové řadě MAN TGE je vybaven krátkou kabinou a dvoumontáží kol na zadní nápravě.
- TGL 12.250 4×2 BL, třístranný sklápěč
Model z nabídky kompletních vozidel dodávaných přímo z fabriky i s nástavbou doplňuje paletu pro firmy působící ve stavebnictví, při úpravách terénu či v zahradnictví. Tažné vozidlo pro přepravu malých rypadel a příslušenství.
- TGS 32.400 8×4 BB, domíchávač
Pozoruhodně lehký podvozek (pohotovostní hmotnost 8,95 t) nabízí pro sektor transportu betonových směsí vysoké užitečné zatížení díky novému, lehčímu motoru D15 a hypoidním nápravám.
- TGS 33.470 6x6H BL, sklápěč s jeřábem
Středně vysoké šasi se zapínatelným pohonem předních kol MAN Hydrodrive garantuje zvýšenou trakci. Tento exponát prezentuje nový motor D26 Euro 6 a systémy ComfortSteering a LaneReturnAssist. Při celkové hmotnosti tažného vozidla a přívěsu 59 tun je to ideální truck na přepravu stavebních strojů.
- TGX 18.510 4×2 BLS, tahač s vyklápěcím návěsem
Speciální model ve specifikaci XLION s největší kabinou XLX. Uvedení vylepšeného motoru D26 Euro 6, jehož výkon je o 10 k větší, točivý moment vzrostl o 100 Nm.
- TGX 33.640 6×4 BLS, vysokovýkonný tahač
Třínápravový tahač pro transport těžkých stavebních strojů a zařízení. Maximální celková hmotnost jízdní soupravy je 150 tun.
Dalších pět exponátů vystavených na volné ploše před halou B4 představí konfigurace pro speciální úkoly v sektoru stavebního průmyslu:
- TGE 3.180 4×2, doprovodné vozidlo pro těžkou dopravu
Van upravený na doprovázení těžkých a nadrozměrných nákladů je vybaven střešním dopravním signalizačním zařízením a regálovým systémem v nákladním prostoru.
- TGM 18.320 4×4 BB, sklápěč s jeřábem
Vozidlo s pohonem všech kol je již z výroby vystrojeno na celoroční využití ve stavebním sektoru a komunálních službách včetně přípravy na montáž nářadí pro zimní údržbu.
- Model TGS 35.400 8×4 BB, třístranný sklápěč
Disponuje maximálním užitečným zatížením v segmentu klasických čtyřnápravových sklápěčů. Na menší pohotovostní hmotnosti se podílí motor D15 a lehká hypoidní tandemová náprava.
- TGS 35.500 8×4 BL, velký mobilní jeřáb
Tento specifický podvozek pro stavebnictví bude v budoucnu vybaven 10tónovými předními nápravami a novou montážní deskou pro přední podpěru. Tím se zvětší nakládací potenciál a prodlouží se pracovní prostor velkých jeřábů před kabinou vozidla.
- TGS 50.500 10×4-6 BL, betonové čerpadlo
Pětinápravový podvozek s řízenou vlečenou nápravou a ofsetovými jednotkami na rámu pro montáž pumpy se sloupovým systémem.
Ultralehký podvozek pro domíchávače
MAN rozšiřuje svou nabídku podvozků pro domíchávače s výjimečně velkým užitečným zatížením. Dosáhl toho optimalizací hmotnosti různých konstrukčních celků. V roce 2016 představil na baumě snadnou hypoidní tandemovou zadní nápravu, která znamenala úsporu 180 kg ve srovnání s původně montovanými 13tónovými nápravami. Letos díky nové typové řadě motorů MAN D15 bude hmotnost podvozku zredukována o dalších zhruba 230 kilogramů. V praxi to pro dopravce znamená vyšší užitné zatížení o cca 410 kg – významné plus z hlediska efektivnosti přepravy betonových směsí.
Podvozek s hmotností okolo 8,95 t splňuje homologační kritéria pro offroadová vozidla kategorie N3G se standardní výškou a s pneumatikami 315/80 R22.5, dokonce i s hypoidními nápravami. Pro řidiče a firmu, která vozidlo provozuje, je důležité, že MAN dosáhl této úspory hmotnosti bez jakýchkoliv omezení výbavy a komfortu v kabině.
Ze stejných opatření optimalizujících vytížení budou profitovat také společnosti, které provozují třínápravové nebo čtyřnápravové sklápěče MAN TGS. Nový motor D15 spolu s možností zvolit si snadnou hypoidní tandemovou nápravu zredukuje hmotnost o cca 410 kg i v rámci těchto modelů.
MAN TGE bude na baumě poprvé
S řadou TGE pokrývající segment od 3 do 5,5 t celkové hmotnosti přibyly nové modely na dolním konci portfolia trucků MAN, které bylo dříve v rozmezí 7,5 – 44 tun. Světovou premiéru absolvoval TGE v září 2016 na hannoverském veletrhu užitkových vozidel IAA a od jara 2017 začal MAN uvádět svůj nový van na evropské trhy. Široká paleta verzí obsahuje dodávková vozidla, prosklené kombi i podvozky s krátkou nebo dvojitou kabinou, které se svou variabilností přímo nabízejí pro aplikace ve stavebním průmyslu, při úpravách terénů i v zahradnictví. Sortiment vyhotovení zahrnuje dva rozvory, tři délky, tři výšky střechy a pohon předních, zadních nebo všech kol. Dvoulitrový motor je k dispozici ve čtyřech výkonových modifikacích v rozsahu od 102 do 177 k.
Nový motor D15 pro nákladní vozidla MAN
V roce 2019 přichází na scénu 9litrový motor D15 Euro 6, který v kamionech řady TGS a TGX nahradí osvědčený typ D20. Nový řadový šestiválec má navzdory menšímu zdvihovému objemu větší výkon, lepší palivovou účinnost a je také lehčí. Menší hmotnost je hlavním přínosem z hlediska užitného zatížení, které vzrostlo o zhruba 230 kilogramů – znamená to významnou výhodu pro dopravce, kteří podnikají v oblasti transportu objemových produktů, například paliv, minerálních olejů a betonu.
Se třemi výkonovými verzemi 330, 360, resp. 400 k, se motor D15 zařadil mezi nejvýkonnější varianty šestiválce z řady D08 (320 k) a základní verzi motoru D26 (430 k). Zdvihový objem nového řadového 6válcového motoru s vysokotlakovým vstřikováním common-rail je 9037 cm3 (zdvih 145 mm, průměr válců 115 mm). V duchu tradice MAN je označení D15 odvozeno z posledních dvou číslic průměru válců. U verze 330 k dosahuje točivý moment 1600 Nm a každá další výkonová modifikace generuje o 100 Nm více. Motorová brzda Turbo EVBec dosahuje maximálního brzdného výkonu 350 kW. Na redukci spotřeby se podílí systém common-rail, který pracuje se vstřikovacími tlaky až do 2500 barů, společně s efektivním řízením činnosti přídavných zařízení jako alternátoru a vzduchového kompresoru.
Jelikož v současnosti je AdBlue k dispozici bez omezení, u typové řady motorů D15 využívá společnost MAN na dodatečnou úpravu výfukových plynů pouze systém SCR. Nová rodina motorů zahrnuje také další typové řady D08, D26 a D38, které budou v průběhu roku 2019 uváděny na trh v aktuálních verzích Euro 6. V rámci tohoto procesu získají motory D26 o 10 k více a točivý moment větší o 100 Nm oproti předchozí verzi. Takže nové výkonové spektrum D26 bude 430, 470 a 510 k.
Nové asistenční a bezpečnostní systémy pro trucky MAN
Adaptivní tempomat (ACC), který MAN nabízí úspěšně už léta, se nyní dodává s funkcí Stop & Go. Při premiéře v roce 2018 byla inovovaná verze ACC k dispozici pouze pro dvounápravové silniční tahače návěsů, ale v průběhu tohoto roku bude dostupná pro širokou paletu vozidel vybavených automatizovanou převodovkou TipMatic12 – včetně modelů MAN TGS a TGX používaných ve stavebním sektoru. Funkce ACC Stop & Go je aktivní v rozsahu rychlostí 0 až 25 km/h, přičemž udržuje odstup od vozidla jedoucího vpředu – v případě potřeby až do úplného zastavení. Pokud zastavení trvá maximálně 2 sekundy, vozidlo se samo automaticky dá znovu do pohybu. Pokud vozidlo stojí déle, řidič ho rozjede sešlápnutím pedálu akcelerátoru nebo stisknutím tlačítka na multifunkčním volantu. Inteligentní funkce Stop & Go pomáhá řidičům v pomalu se hýbající dopravě nebo při dopravních zácpách.
Letos MAN představí ComfortSteering pro vozidla TGM, TGS a TGX vybavené novými motory. Jde o aktivní systém řízení, který asistuje řidiči tím, že sílu potřebnou k otáčení volantem přizpůsobuje rychlosti vozidla.
Současně je tento systém technickou bází pro funkci Lane ReturnAssist (LRA – asistent pro návrat do jízdního pruhu). Pokud řidič mimovolně vybočí z jízdního pruhu bez zapnutí směrovky, LRA se aktivuje a nasměruje vozidlo zpět do vyznačeného pruhu.
Manévrovací video-systém pro optimální rozhled
Některé exponáty na stánku MAN mají ve výbavě VAS (Video Turning Assistant System – video asistent pro odbočování), který zobrazuje prostor ve slepých úhlech vedle vozidla, aby řidič mohl včas spatřit kritickou situaci při odbočování nebo manévrování. Systém VAS doplňuje vizuální informace z vnějších zpětných zrcátek a monitoruje prostor v mrtvých úhlech. Situaci těsně vedle vozidla vidí řidič na monitoru, který je umístěn v kabině na sloupku A nebo na displeji na přístrojové desce. Kritický prostor snímá malá kamera s širokoúhlým objektivem (150°) nainstalována na střeše kabiny na straně spolujezdce. Systém monitorování kamerou může být doplněn ultrazvukovými snímači umístěnými v přední části a na boku vozidla. Ty poskytnou řidiči akustické i vizuální (pomocí LED indikátoru) varování před překážkou.
Renovovaný: všechny trucky MAN s vylepšeným interiérem
Pro modelový rok 2018 připravil MAN nový interiér kabin trucků s motory Euro 6. Během roku 2019 budou všechny modely řad TGL, TGM, TGS a TGX splňující emisní standardy nižší než Euro 6 také vybaveny novým interiérem. V centru pozornosti je design, funkčnost a ergonomie.
Na výběr jsou dvě moderní barevná schémata interiéru: písková béžová a tmavě šedá, tzv. „městský beton“. Druhá z možností je odolnější vůči umazaným rukám nebo zaolejovanému pracovnímu oblečení.
Významnou roli na hlavním přístrojovém panelu má 4palcový barevný monitor s vysokým rozlišením. Jeho displeje jsou v různých barvách, což podporuje čitelnost a orientaci. Centrální panel s ovládacími prvky byl také přepracován. Spínače jsou seskupeny podle funkcí pro intuitivnější ovládání. Funkce, které se využívají často, jsou nyní v rámci optimalizace ergonomie umístěny na hlavním ovládacím panelu – jako například otočný volič pracovních módů automatické převodovky MAN TipMatic. Přístrojový panel vpravo od hlavního ovládacího panelu nabízí více odkládacích prostorů s integrovanými elektrickými zástrčkami a novými flexibilními držáky na sklenice.
Přemístěním otočného spínače TipMatic se vytvořilo více místa mezi sedadly a před lůžkem. Chladící/odkládací box také přispívá k tomuto prostoru navíc, protože v dlouhé kabině jej lze zcela zasunout pod lůžko. Chladící box je větší než dříve – má kapacitu 35 litrů a funkci rychlého chlazení. Alternativně je možné si objednat velkou uzamykatelnou skříňku.
Ve vylepšené odpočinkové části kabiny se spodní lůžko (na přání i horní) dodává s komfortnějším ovládáním elektriky se spínači vnitřního osvětlení a oken, resp. střešního okna. K pohodlí na palubě přispívá nový design osvětlení a sestava čtyř vysokovýkonných zásuvek (12 V, 24 V, USB).