Koncept pro elektrifikovanou distribuci

Nákladní vozy

Koncept pro elektrifikovanou distribuci

Na veletrhu IAA 2018 představila společnost MAN Truck & Bus nový MAN CITE vyvinutý speciálně pro distribuci zboží ve městech. Koncept elektrického distribučního vozidla, jehož realizace trvala pouze 18 měsíců, nastavuje laťku v oblasti ergonomie pracoviště řidiče, bezpečnosti a udržitelnosti v tomto segmentu nákladní dopravy.

Města dnes čelí stále větším výzvám při zajišťování kvality dopravy i života. Do roku 2050 populace ve městech celosvětově naroste o 50 %. To znamená mimo jiné hustší provoz související se zásobováním, více hluku, emisí i dopravních zácp. Výsledkem jsou a budou stále přísnější předpisy i regulační opatření. Dopravci musí pracovní procesy přizpůsobit tomuto vývoji a zároveň brát v úvahu rostoucí poptávku po jejich službách. Jak se bude ve městech doručovat zboží, když se limity emisí a hluku neustále zpřísňují? Jak lze ve stále hustším městském provozu zabránit nehodám a škodám? Co pomůže zjednodušit práci řidiče, který na své trase musí každou chvíli vystupovat a nastupovat do vozu? Společnost MAN představuje MAN CitE – distribuční vozidlo, které je odpovědí na všechny tyto otázky.

Ergonomie v centru pozornosti

Vozidlo s celkovou hmotností 15 tun charakterizuje komplexně pojatý ergonomický design. Ze strany řidiče se do kabiny s naprosto rovnou podlahou vstupuje mimořádně snadno a pohodlně, protože schod je pouze 350 mm nad vozovkou. Velké elektricky ovládané posuvné dveře vytvářejí nejlepší podmínky pro práci i tam, kde by otevřít klasické křídlové dveře byl problém. Například na úzkých parkovacích místech nebo při stání ve druhé řadě vozidel. Dveře otvírají kompletní šířku i výšku vchodu do kabiny a kromě toho se automaticky sklápí sedadlo spolujezdce, díky čemuž má řidič dostatečné místo pro průchod interiérem. Může nastoupit i vystoupit vzpřímený, aniž by se musel čehokoli přidržovat.

Truck CitE je rovněž mistrem ergonomie při jízdě. Řidič má všechny displeje přímo v zorném poli a monitor je plně digitální, aby optimálně zobrazil všechny potřebné informace. Přepínače – logicky seřazeny podle toho, jak často se používají – má bez problémů na dosah z běžné pozice za volantem, podobně jako držák na kelímek a odkládací přihrádky. Kolem svého pracoviště má řidič řadu dalších odkládacích možností. Je mezi nimi držák ve střední části, za který se dá bezpečně odložit chladnička a na obou podbězích kol jsou police, například na odložení tašky. Držák na nápoje konstruktéři umístili prakticky – přímo k sedadlu řidiče. Pod něj se dá uložit deska s papíry ke zboží. Nad dveřmi má řidič další velkou složku a police je i před spolujezdcem. Ve spodní části panelu dveří je integrovaná velká přihrádka, kam se vejdou až dvě 1,5litrové PET láhve.

Designéři nezapomněli vytvořit optimální podmínky pro práci večer a navrhli náležité osvětlení interiéru i odkládacích prostorů. Tablet nebo smartphone jsou také po ruce – upevněny v univerzálním držáku na palubní desce. To umožňuje zahrnout upravený tablet či mobil do pracoviště řidiče tak, aby v něm měl integrované logistické procesy a pohyb zboží – například digitální doručenku. Mimo vozidla může takové zařízení fungovat v rámci vlastní sítě zákazníka.

Klimatizaci vozidla MAN CitE navrhli na základě konkrétních požadavků distribuční dopravy ve městech. Řidič na své trase opakovaně vystupuje a nastupuje, pak se přesune na další vykládku zboží – prostě je neustále v pohybu. Dveře se tedy často otevírají: V zimě tak uniká teplo a v létě se stupňují nároky na chlazení. To u elektrického vozidla způsobuje nežádoucí ztráty energie. Koncept klimatizace v novém vozidle proto redukuje klimatizování vzduchu v kabině a místo toho vede teplo a větrání do sedadla řidiče. V letních měsících ventilace odvádí pot, v zimě je přímé teplo sedadla příjemné a uvolňuje svaly. Při chladném počasí udržuje řidičovy ruce v teple přídavné vyhřívání volantu.

Bezpečnost nadevše

U městského distribučního vozidla znamená „bezpečnost“ především neomezený výhled na okolní dopravu a na ostatní účastníky silničního provozu. Přímý oční kontakt s cyklisty a chodci je pro řidiče obzvlášť důležitý, protože může správně odhadnout situaci například při odbočování. I toto kritérium bral MAN při konstruování trucku CitE v úvahu. Přes nízko sahající okna na každé straně kabiny je výborný výhled z vozu. Navíc záměrně nízká pozice řidičova sedadla přináší právě ten efekt, že řidič má cyklisty a chodce přímo v úrovni očí. Na straně spolujezdce je zorné pole přes čelní sklo dostatečně vysoké, aby byl zpoza volantu nerušený výhled na dopravní značky a semafory. A protože během jízdy ve městě není důležitý jen výhled dopředu a do stran, řidič má k dispozici také 360stupňový digitálně vytvořený pohled na CitE z ptačí perspektivy: panoramatické snímání kamerového systému zobrazuje celé okolí vozidla na velkém centrálním displeji. Během pomalé jízdy a manévrování tedy řidič neustále vidí chodce, cyklisty a různé překážky, například zaparkovaná auta.

Truck CitE je také vybaven novým sofistikovaným kamerovým systémem, který nahrazuje vnější zpětná zrcátka – jde o efektivní opatření pro předcházení nehodám z důvodu mrtvého úhlu. Kamery na obou stranách vozidla přenášejí obraz na dva monitory v řidičově zorném poli a redukují mrtvé úhly. Řidič může celou dopravní situaci zhodnotit jediným pohledem (při klasickém řešení by se musel dívat do zpětného, širokoúhlého a obrubníkového zrcadla). Technologie kamer také umožňuje zobrazení okolí ve vysokém rozlišení, aby řidič měl lepší výhled i v noci a při proměnlivých světelných podmínkách. Kromě toho redukuje kamerový systém slabiny zpětných zrcátek – zamlžování, reflexy nebo zanášení špínou. Takto se dále zvyšuje bezpečnost a zároveň snižuje pravděpodobnost poškození vozidla kolizí.

Elektrická pohonná soustava

Společnost MAN řešila koncept CitE důsledně jako elektricky poháněné městské vozidlo. Jelikož nepotřebuje pohonné ústrojí se vznětovým motorem nad přední nápravou, kabina může mít extrémně nízký nástup a poskytnout volný pohyb řidiče napříč celým vnitřním prostorem. Pohon trucku CitE přebírá centrálně umístěný elektromotor z modulu MAN eMobility. Lithium-iontové baterie jsou umístěny pod rámem vozidla a na jedno nabití umožňují dojezd minimálně 100 km – to na denní distribuční trasu po městě stačí. Podvozek je z každé strany kompletně zakrytý, což zvyšuje bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu a přispívá k lepší ochraně baterií v případě dopravní nehody. I navzdory svému individuálnímu konceptu je truck MAN CitE připraven na montáž konvenčních nástaveb a v podstatě se dá využít na všechny úkoly typické pro městskou distribuční dopravu. Jeho hlavní oblastí jsou však skříňové nástavby na rozvoz výrobků a zboží pro malé firmy. MAN CitE je také vybaven speciálními pneumatikami značky Continental. Koncepční pneumatika Conti e.MotionPro je specificky sladěna s vozem CitE a vybavena speciálním dezénem a výraznými modrými pásy na boční stěně, které se perfektně hodí k designu vozidla.

Nemožné se stalo skutečností!

MAN CitE jako koncept vozu nepředstavuje jen zcela nový přístup s mnoha inovativními nápady, kterými se odlišuje od konvenčních řešení. Při jeho vzniku vývojáři vyrazily zcela novými cestami, ačkoli nejprve to vypadalo, že požadavky projektu jsou nesplnitelné.

Od základu nově vytvořený elektrický truck vyvinuli v duchu požadavků městské distribuční dopravy jen za necelé dva roky. Za normálních okolností takový projekt trvá pět let – od prvních nákresů až po představení hotového vozidla. Realizační tým rychle pochopil, že úkol zvládne pouze s inovativními přístupy k organizaci práce – přes sektor softwarového vývojářství, kde jsou vývojové cykly relativně krátké. Na tomto základu vznikl smíšený tým z několika oddělení, který metodou Agile Scrum svou práci organizoval pružně a dynamicky. Rozhodovací proces výrazně zrychlily pravidelné revize projektu s jeho účastníky. Díky tomuto agilnímu přístupu mohl MAN CitE vzniknout již za 18 měsíců a plně funkční verze se představila ve světové premiéře na zářijovém veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru. Tento úspěch je výjimečným výkonem, kterého dosáhl mimořádně motivovaný tým a vozidlem MAN CitE stanovil nové standardy v oblasti bezpečnosti, ergonomie pracoviště a udržitelnosti v městské distribuční dopravě.

Společnost MAN model CitE veřejnosti poprvé prezentovala na veletrhu IAA 2018. Pokud bude odezva pozitivní a projeví se poptávka, výroba dalších vozidel na bázi trucku MAN CitE je reálnou možností.