MAN eMobility Center: úspěšný první rok příprav na sériovou výrobu e-vozidel

MAN eMobility Center: úspěšný první rok příprav na sériovou výrobu e-vozidel

Přípravy na velkosériovou výrobu elektrických nákladních vozidel jsou v plném proudu: za prvních 12 měsíců od založení inovativního centra eMobility v hlavním výrobním závodě v Mnichově zkonstruovala společnost MAN Truck & Bus 20 prototypů budoucího e-nákladního vozidla pro těžkou dopravu. Přípravy zahrnovaly testování smíšené produkce za běžných výrobních podmínek. Společnost MAN dosud vyškolila 1 700 zaměstnanců pro bezemisní technologie budoucnosti. Nový e-truck se poprvé představil veřejnosti koncem května v Berlíně.

  • Centrum eMobility MAN prokázalo svůj potenciál při vývoji a testování flexibilní smíšené výroby konvenčních vozidel a budoucích e-vozidel v mnichovském závodě.
  • Do konce roku 2022 absolvuje přibližně 2 000 zaměstnanců závodu přibližně 10 000 hodin školení v používání nových vysokonapěťových technologií.
  • Výroba první malé série e-nákladních vozidel MAN na sériové výrobní lince je plánována od konce roku 2023.

Již při otevření centra MAN eMobility v polovině června 2021 bylo jasné, že se v něm bude tvořit budoucnost. Byl to startovní výstřel pro modernizaci závodu v rámci transformace a také pro nadcházející sériovou výrobu elektrických nákladních vozů v hlavním závodě v Mnichově. „MAN se připravuje na budoucnost elektromobility a je hnací silou své transformace na zdroj udržitelných řešení silniční dopravy šetrných k životnímu prostředí. Naše elektrická nákladní vozidla pro těžkou nákladní dopravu by měla začít sjíždět z výrobní linky v Mnichově na začátku roku 2024. Za tímto účelem nyní školíme zaměstnance na používání vysokonapěťové technologie a upravujeme výrobu v našem hlavním mnichovském závodě tak, aby byla flexibilnější,“ řekl Alexander Vlaskamp, generální ředitel společnosti MAN Truck & Bus, u příležitosti prvního výročí otevření Centra eMobility v Mnichově.

 

E-náklaďáky s sebou přinášejí nové požadavky na výrobu a know-how

Výroba elektrických vozíků ve velkém množství vyžaduje nové výrobní postupy. Nové komponenty (např. baterie a elektromotor), jakož i díly a kabely pro vysokonapěťový přenos odlišují e-nákladní automobil od konvenčně poháněného nákladního automobilu. Kromě toho se v budoucnu budou v továrně vyrábět konvenční i elektrické nákladní vozy na stejné lince, aby bylo zajištěno maximální využití výrobních zařízení v Mnichově. To je velká výzva pro stroje a technologie, ale také pro zaměstnance. Toho si je vědom i ředitel mnichovského závodu Thorsten Campehl: „Musíme získat lidi pro transformaci a pomoci jim projít procesem těchto zásadních změn. Klíčem je jasná vize závodu a vzdělávání a rozvoj zaměstnanců.“ Školení o práci s vysokým napětím již absolvovalo více než 1 700 pracovníků a očekává se, že v nadcházejících měsících se jejich počet zvýší na 2 000. Do konce roku 2023 budou všichni zaměstnanci mnichovského závodu na výrobu nákladních automobilů kvalifikováni pro sériovou výrobu elektrických modelů. „Právě díky intenzivnímu propojení teorie a praxe je koncept Centra eMobility skutečně jedinečný,“ dodal Thorsten Campehl.

 

Testování a vývoj pro kombinovanou výrobu

Pro kompletní smíšenou výrobu je třeba hned od začátku vyvinout modulární komponenty. Patří mezi ně díly pro podvozek a kabelový svazek, které lze použít pro obě koncepce pohonu – takže na stejné montážní lince lze instalovat buď konvenční spalovací motor a převodovku, nebo bateriové moduly a elektromotor. Inovativní koncept MAN eMobilty Center má za cíl vyvinout potřebné procesy pro budoucí sériovou výrobu přímo při výrobě prvních prototypů vozidel a zároveň zaškolit zaměstnance v používání nové technologie. Díky tomu je možné již během vývoje vozidla zohlednit požadavky na budoucí sériovou výrobu. Specialisté z centra eMobility, ze sériové výroby a z programu MAN Academy, stejně jako odborníci ze start-upů, konstruktéři a plánovači procesů – ti všichni společně pracují na tom, aby nové vozy byly co nejrychleji připraveny k sériové výrobě, a to s využitím osvědčených znalostí a inovativních konceptů. A dostat je na silnice ve špičkové kvalitě s přidanou hodnotou pro uživatele. Jednotlivé pracovní postupy a procesy jsou proto podrobně popsány a potřebné úpravy přebírají a zapracovávají samotní vývojáři vozidel. Výsledek je zřejmý: předsériové plánování a testování je již mnohem efektivnější. První malá série e-trucků se bude vyrábět na běžné výrobní lince již koncem roku 2023. Dalším cílem je nasazení elektrických vozíků v praxi u vybraných pilotních zákazníků od roku 2024.

 

Elektrická nákladní vozidla pro dálkovou dopravu

V polovině května MAN poprvé veřejně představil předprodukční verzi e-trucku, který bude mít oficiální premiéru na trhu v roce 2024. Na bývalém berlínském letišti Tempelhof předvedl MAN jeden z prvních téměř sériových elektrických tahačů, které již byly vyrobeny v Centru eMobility. Předváděcích jízd se zúčastnil také spolkový ministr dopravy Dr. Volker Wissing. Z technického hlediska je toto vozidlo pozoruhodné svým potenciálem pro budoucí megawattové nabíjení. Díky velké nabíjecí kapacitě a krátké době dobíjení je elektrický nákladní vůz MAN vhodný pro těžkou dálkovou dopravu s denním dojezdem 600 až 800 kilometrů. To znamená, že spolu s nízkými provozními náklady a nejlepší energetickou bilancí nabízejí bateriová vozidla nejvhodnější technologii pro budoucí vozové parky bez emisí CO2.