MAN LIGA MÁ PRVNÍ VÍTĚZE

Nákladní vozy

MAN LIGA MÁ PRVNÍ VÍTĚZE

Premiéra soutěže v efektivnosti jízdy s tahači MAN TGX nové generace sklidila úspěch u dopravců i u řidičů. Nový projekt „MAN LIGA“ začal 16. října, trval sedm týdnů a 11. prosince byly nejúspěšnějším účastníkům předány ceny.

Nová MAN LIGA je inovativní forma prezentování nastupující generace trucků MAN v každodenní praxi. Na rozdíl od klasického soutěžení o nejnižší spotřebu paliva je tato akce zacílena na hospodárný způsob jízdy řidičů a na využívání sofistikovaných technologií, kterými jsou nové tahače vybaveny. „Dali jsme do oběhu čtyři předváděcí tahače MAN TGX a půjčovali jsme je vybraným zákazníkům vždy na deset dní. Na začátku testovacího cyklu byla každá nastupující čtveřice řidičů zaškolená – náš instruktor MAN ProfiDrive je seznámil s novým vozem. Pro zjednodušení organizace jsme všechny vozy řidičům předávali v bratislavském MAN Truck & Bus Centre vždy v pátek a vraceli nám je za 10 dní v pondělí,“ vysvětluje Ing. Michal Jedlička, manažer pro marketing a komunikaci v MAN Truck & Bus Slovakia.

Trucky MAN TGX 18.470, které prověřila MAN LIGA, mají kabinu GM, přičemž dvě vozidla jsou ve verzi Mega a dvě Vario. Identická výbava zahrnuje mimo jiné automatizovanou převodovku MAN TipMatic se softwarem řazení Efficiency +, adaptivní tempomat a funkce EfficientCruise, EfficientRoll i systém Stop & Go. Výkony za volantem byly analyzovány prostřednictvím digitální platformy RIO a každému vyšlo individuální hodnocení vyjádřené v procentech. Na základě těchto výsledků byly vyhlášeni tři nejlepší řidiči.

Výborné výsledky

Soutěž MAN LIGA odstartovala v polovině října a skončila začátkem prosince. Premiéry se zúčastnilo 14 dopravců a protože v některých firmách vozidlo otestovali i dva řidiči, o vítězství soupeřilo celkem 19 soutěžících. Vyhlášení výsledků a ocenění tří nejlepších řidičů proběhlo 11. prosince 2020 v bratislavském MAN Truck & Bus Centre. A kdo vyhrál? Údaje z telematického systému RIO zpracoval Andrej Rakyta – zde je jeho komentář: „Výsledky jsou mimořádně dobré – až 13 řidičů dosáhlo v hodnocení naší telematiky RIO přes 90 %. Přitom řidiči, kteří se umístili na prvních třech příčkách, získali 100 %, 100 % a 98 %. Takže o vítězi musela rozhodnout další kritéria – mimo jiné i průměrná spotřeba paliva při zohlednění průměrné celkové hmotnosti soupravy. Prvenství si vyjel Imrich Uj ze společnosti in-CARGO, který dosáhl 100procentního hodnocení, 2. místo získal jeho kolega Peter Brinzik (100 %) a na 3. příčce se umístil Jiří Műller z firmy ROAD-EU (98 %).“ Gratulujeme!

Tito řidiči jezdili nejefektivněji, protože nejlépe využívali potenciál vozidla a důsledně dodržovali zásady hospodárné jízdy. Jak probíhá „známkování“ v reálném provozu? „Telematika systému RIO sleduje a vyhodnocuje následující činnosti řidiče: dojezdy setrvačností – čili předvídavou jízdu; používání pedálu akcelerace a hlavně kick-down; penalizuje „šlapání na plyn“ při zapnutém tempomatu, což je z hlediska spotřeby nežádoucí; sleduje využívání motorové brzdy a retardéru, aby se co nejméně používaly provozní brzdy, a tak se méně opotřebovávaly; další hodnocený parametr je zapínání tempomatu – RIO monitoruje jeho používání v rozsahu rychlostí od 60 do 90 km/h a pokud jej řidič neaktivuje, automaticky si tím snižuje hodnocení. Tempomat byl nastaven na 85 km/h, rychleji se dalo jet pouze po sešlápnutí pedálu akcelerátoru, což se však klasifikovalo jako nehospodárný styl jízdy a řidiči rapidně kleslo jeho skóre,“ vysvětlil Andrej Rakyta princip hodnocení řidičů v soutěži MAN LIGA.

Pozitivní ohlasy na soutěž

Reakce řidičů a jejich komentáře na adresu tahačů TGX nové generace jsou velmi příznivé. Účastníci testu v dotaznících známkovali interiér, exteriér, asistenční systémy a pohonný řetězec a v čtyřstupňové klasifikaci jednoznačně dominovala hodnocení „výborný“ nebo „nejlepší na trhu“. V nové kabině chválili nové řešení přístrojového panelu, ovládání převodovky integrované v páčce pod volantem, ale i ledničku a vysouvací odkládací prostor pod spodním lůžkem. Zapůsobil také podstatně lepší výhled z kabiny – výsledek zdokonalené pozice zpětných zrcátek, díky čemuž se nyní také snadněji manévruje při couvání. Automatické tlumení dálkových světel jako volitelný prvek zase přispívá ke komfortu jízdy za tmy.

Superlativy nešetřili ani manažeři firem. „Interiér je absolutně super, stejně tak ovládání vozu a pochvalu si zaslouží i komfortní postel. Dva moji řidiči, kteří soutěžili, jezdí na jiné značce tahače. Ale když si na webu prohlédli MAN nové generace a potom ho otestovali, byli nadšení a slíbil jsem jim, že tento předváděcí tahač odkoupím,“ řekl po vyhlášení výsledků Ing. Róbert Nogell, majitel spoločosti in-CARGO s.r.o. Své dojmy ze soutěže shrnul i Ronald Müller, majitel firmy ROAD-EU z Trnavy: „Byla to příležitost vyzkoušet si nové vozidlo a otestovat se v hospodárném stylu jízdy. Překvapen jsem byl hlavně z motoru a převodovky, která přeřazuje rychleji a vždy zařadí správný převodový stupeň. Často jsme používali EfficientCruise a líbilo se mi například, že tento systém již kilometr předem „vidí“ kruhový objezd, takže v ideální vzdálenosti od něj vypne tempomat a nechá vozidlo jet setrvačností. Vlastně vše udělá za řidiče. Spokojeni jsme i se spotřebou paliva – na naší pravidelné lince ze Slovenska do Francie a zpět byla až o tři a více litrů nižší, než dosahujeme běžně. “

Pozitivní zpětná vazba je pro nás samozřejmě velké povzbuzení a řidičům i jejich zaměstnavatelům patří naše díky za perfektní spolupráci. Premiéru soutěže zbilancoval Ing. Radoslav Jurča, jednatel MAN Truck & Bus Slovakia: „MAN LIGA je trochu jiný projekt než pouze srovnávání spotřeb paliva. Soutěž jsme vyhlásili s cílem ukázat v praxi, že naše nové vozy jsou absolutní špička z hlediska efektivnosti jízdy. Ale chtěli jsme to udělat tak, aby se výkony řidičů porovnávaly sofistikovaněji. A to se také podařilo. Takže musím říct, že s průběhem jsem spokojen a už teď mohu avizovat, že budeme pokračovat. Protože ať je situace na trhu nebo cena nafty jakákoliv, výkonnost vozidel a náklady dopravců na provoz vždy budou rozhodující. Toto úvodní kolo pro nás bylo testem, zda nový typ soutěže splní očekávání, a ukázalo se, že ano. Čili v příštím roce hodláme navázat na první ročník, možná v rozšířeném formátu i s vozidly z jiných segmentů, nejen s tahači. Samozřejmě, kromě hodnocení efektivnosti jízdy jednotlivých soutěžících jsme sledovali i spotřebu paliva. A tam chlapi také dosáhli skvělých výsledků, když s více než 37tunovou soupravou jezdili i pod 26,5 l/100 km. Ještě před pár lety byla taková spotřeba pouze snem… Takže dnes jsme se dostali i z pohledu ekologie na zcela jinou úroveň.“