MAN Lion’s City 10 E: Kompaktní a obratný minibus s velkým dojezdem
Novým 10,5 m dlouhým minibusem doplňuje společnost MAN Truck & Bus modelovou řadu elektrických autobusů Lion’s City E. Má kompaktní rozměry, rekordně nízký průměr otáčení a jednu z největších kapacit baterií v segmentu. Ideální řešení pro úzké ulice v centrech měst a přetížené pěší zóny.
● Produktová řada elektrických autobusů Lion’s City E City je kompletní: zahrnuje vozidla o délkách 10,5 m, 12,2 m a 18,1 m.
● Desetimetrový e-bus jistě přesvědčí kapacitou baterie až 400 kWh a dojezdem 300 km. Má také jeden z nejmenších průměrů otáčení a nabízí nejvíce míst v tomto segmentu.
● Poprvé exkluzivně k dispozici s ekologickou klimatizací
● Výroba minibusu Lion’s City 10 E bude zahájena v továrně na městské autobusy MAN v polských Starachowicích na začátku roku 2023.
Na velikosti rozhodně záleží! Zejména v městských autobusech. V dnešní době revoluce v dopravě a stále častějšího využívání individuálních služeb zákazníkům je filozofie „jedna velikost pro všechny“ definitivně minulostí. Přestože megatrend nadále upřednostňuje vozidla s větší přepravní kapacitou, což MAN pokrývá modely z řady Lion’s City v délkách 18 a 19 metrů, budou v budoucnu hrát stále větší roli minibusy s délkou pod 12 metrů. Nabízejí podobnou přepravní kapacitu jako dvanáctimetrové autobusy, ale v úzkých ulicích v centrech měst a dokonce i ve vozovnách zabírají podstatně méně místa. Jsou také podstatně obratnější. Na druhou stranu díky úpravě podvozku z 12metrového modelu má minibus Lion’s City dostatečné rezervy pro své specifické využití. Kromě služeb na vyžádání se tyto kompaktní typy často používají jako náhradní vozidla v dopravní špičce nebo jako praktické kyvadlové autobusy v centrech měst, které obvykle využívá jen hrstka cestujících. Plně elektrické autobusy bez lokálních emisí, jako je například Lion’s City 10 E, byly vyrobeny přesně pro tento účel.
Výhody modulární konstrukce
Při návrhu minibusu použili konstruktéři modulární systém z modelu Lion’s City 12 E, který měl premiéru na IAA 2018 jako první plně elektrický městský autobus MAN. Dnes jezdí v mnoha evropských metropolích a díky svému modernímu a atraktivnímu designu mění dynamiku bezemisní veřejné dopravy. To je dostatečný důvod k tomu, aby se základní rozměry a vlastnosti nového sourozence příliš neměnily. Šířka, výška a převisy karoserie zůstaly nedotčeny, stejně jako koncepce zadní části bez motorové věže, a tak interiér nabízí o čtyři místa více než řada konkurentů v tomto segmentu. Karoserie byla zkrácena pouze mezi nápravami odstraněním okenního modulu, čímž bylo dosaženo celkové délky 10,5 m a snížení hmotnosti o přibližně 350 kg. MAN Lion’s City 10.5 E může přepravit 80 cestujících, z toho až 33 sedících, přičemž na stojící plošině zbývá místo pro invalidní vozík nebo kočárek. Samozřejmostí jsou také třetí dveře, které výrazně urychlují výměnu cestujících na zastávkách (v této verzi má minibus 29 míst k sezení).
V důsledku úprav se rozvor zkrátil z přibližně 6 metrů na 4,40 metru. Díky tomu se průměr otáčení zmenšil na rekordních 17,2 metru, takže vozidlo je mimořádně obratné. Důmyslný podvozek s nezávislým zavěšením kol a úhlem natočení 56º (pneumatiky 275/70 R22,5 jsou charakteristické pro městské autobusy) podporuje také velmi dobrou manévrovatelnost. Stejně jako jeho velcí elektrickí bratři má Lion’s City 10 E adaptivní tlumiče pérování PCV, které rovněž přispívají k velmi dobrým jízdním vlastnostem. Tento minibus tak bez problémů zapadá do nabídky elektrobusů MAN. Používá standardní komponenty a náhradní díly, takže nevyžaduje žádná složitá „speciální řešení“. Výroba v továrně v polských Starachowicích bude zahájena v roce 2023 a bude splňovat stejně vysoké standardy kvality jako všechny ostatní městské autobusy MAN Truck & Bus. Přestože se jedná o nejmenší plnohodnotný městský autobus MAN Lion’s City nové generace, nabízí stejně vyspělé technologie jako jeho větší sourozenci. Je vybaven vyspělými bezpečnostními systémy včetně asistenta pro odbočování s aktivním varováním, mimořádně účinnými LED světly a kamerovým systémem MAN OptiView, který nahrazuje zpětná zrcátka.
Čtyři nebo pět baterií pro maximální dojezd
Stejně jako všechny e-busy MAN využívá i nový Lion’s City 10 E osvědčené lithium-iontové baterie z portfolia skupiny, které mají mimořádně vysokou hustotu energie a dlouhou životnost. Instalují se na střechu a lze objednat sadu čtyř nebo pěti baterií. Od toho se odvíjí celková kapacita i dojezd – buď 400 kWh (využitelných 320 kWh, což odpovídá 80 % vybití při strategii maximálního dojezdu) a dojezd až 300 km, nebo 320 kWh (využitelných 250 kWh, což odpovídá 78 % vybití) a dojezd 235 km. To jsou na minibus skutečně pozoruhodné hodnoty. Desetimetrový e-bus se stejně jako dvanáctimetrová a osmnáctimetrová verze nabíjí v depu pomocí konektoru CCS s výkonem až 150 kW. To znamená, že plné nabití autobusu se čtyřmi bateriemi trvá méně než 2,5 hodiny a autobusy s pěti bateriemi potřebují přibližně tři hodiny. Ideální pro případ, že náhle potřebujete náhradní vozidlo, nebo pro krátké trasy v centru města.
Osvědčené a účinné systémy pohonu
Minibus dostal stejný centrální elektromotor MAN jako všechny ostatní modely Lion’s City E. Tato pohonná jednotka vlastní výroby je instalována na zadní nápravě a je mimořádně robustní, protože je pevně spojena se skeletem vozidla. To znamená, že je vystaven menším vibracím. Použitý princip PSM (synchronní motor s permanentními magnety) je v tomto odvětví považován za mimořádně účinný a hospodárný. Výhodou je při nízkých průměrných rychlostech, například v městském provozu. Má maximální výkon 240 kW (326 k) nebo trvalý výkon 160 kW (217 k), což je pro minibus této třídy s velkým náskokem dostačující. Díky jednorychlostní převodovce s adaptérem je přenos výkonu plynulý bez rušivého řazení. Řidič může při zpomalování přesně využívat rekuperaci elektromotoru, což přispívá k mimořádně plynulému pohybu e-busu v provozu.
Komplexní služby pro přechod na e-mobilitu
Odborníci společnosti MAN Transport Solutions poskytují zákazníkům poradenství a podporu při výběru optimální verze e-busu a vhodného akumulátoru. Vycházejí přitom z individuálních výpočtů spotřeby energie a rozsahu pro konkrétní operace. Podrobné analýzy tras a nasazení vozidel lze využít i k dalšímu zlepšení využití MAN Lion’s City E. „Naším cílem je poskytnout zákazníkům maximální podporu v jejich každodenní práci – ať už jde o řešení na míru, individuální poradenství nebo nové technologie,“ říká Rudi Kuchta, vedoucí divize Bus Business Unit společnosti MAN Truck & Bus.
Ekologický klimatizační systém CO2
Klimatizace CO2 od společnosti MAN, která je k dispozici od poloviny roku 2022, je standardní výbavou nových elektrických minibusů. Spojuje v sobě několik výhod: je šetrnější k životnímu prostředí a zároveň výrazně účinnější, což má pozitivní vliv i na dojezd e-busu. V neposlední řadě zpracovává interiér Lion’s City 10 E o 10 m3 méně vzduchu. Kompaktní střešní klimatizační jednotka, která pracuje s klimaticky neutrálním oxidem uhličitým (R744) namísto běžného chladiva R134a, pracuje v širším teplotním rozsahu než běžná tepelná čerpadla. Klimatizační systém CO2 lze používat i v zimě při teplotách -20 °C. „Nový systém klimatizace CO2 dokonale zapadá do našeho krátkého modelu MAN Lion’s City 10 E. Udržitelnost, efektivita a spolehlivost jsou od samého počátku základními hodnotami našeho e-busu, a proto je oblíbený jak u provozovatelů, tak u řidičů a cestujících,“ shrnuje Rudi Kuchta.