Prodej kloubového elektrického autobusu MAN začal již v dubnu 2020. Hlavní parametry: až 120 cestujících na palubě (při plné kapacitě), dva elektrické motory, uváděný dojezd elektrického autobusu 200 km (a příznivých až 270 km) podmínek) díky – dosud nepřekonatelné – kapacitě 640 kWh.
- První demo autobusy budou mít premiéru v ulicích Barcelony a Kolína nad Rýnem ve druhé polovině roku 2020.
- První sériově vyráběné autobusy MAN Lion’s City E 12 metrů v sólové verzi budou dodány zákazníkům ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020. Plně elektrický Lion’s City E ve verzi kloubový autobus bude následovat přibližně o šest měsíců později a měl by jít do sériové výroby v první polovině roku 2021.
MAN Lion’s City 18 E, demo flotila ve dvou městech
V prosinci 2019 dodala společnost MAN Truck & Bus do Hamburku první dva 12 m elektrické autobusy dopravním společnostem Hamburger Hochbahn a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein pro každodenní využití v hanzovním přístavním městě. VHH také přišla s první komerční objednávkou na elektrický autobus MAN a se smlouvou na 17 vozidel.
V rámci e-mobility bude v praktickém provozu nasazeno 13 demo vozidel (o celkové délce 12 m). V průběhu roku 2020 bude demo flotila celkem 15 elektrických autobusů provozována zákazníky v pěti evropských zemích (Německo, Španělsko, Lucembursko, Belgie, Francie).
V rámci tohoto testovacího programu předá MAN také 18 m elektrický autobus MAN Lion’s City 18 E dopravním společnostem Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) v Kolíně nad Rýnem a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ve Španělsku, aby i tam mohli provést plánované praktické testování.
Až 480 kW výkopnu pro kloubový elektrický autobus MAN Lion’s City 18 E
Ve voze MAN Lion’s City 18 E produkuje plně elektrický výkon (sestávající ze dvou elektro motorů v druhé a třetí nápravě, vyvinutý ve skupině Traton) mezi 320 kW a maximem 480 kW. Energie k tomu pochází z modulárních baterií s kapacitou 640 kWh. MAN spoléhá na lithium-iontovou (NMC) technologii bateriových článků z modulární sady skupiny. Baterie mají inteligentní systém řízení teploty, který byl optimalizován pro použití v městských autobusech. Uvádí se, že MAN Lion’s City 18 E má po celou dobu životnosti baterií dojezd 200 km (za příznivých podmínek až 270 km).
Baterie o kapacitě 640 kWh na palubě
Celkem osm bateriových paketů je umístěno na střeše kloubového autobusu. Baterie jsou uloženy daleko od zadní části vozidla, což je oblast s vyšším rizikem poškození při případné kolizi. Baterie jsou nabíjeny v depu pomocí systému kombinovaného nabíjení (CCS). Díky průměrnému nabíjecímu výkonu 100 kW a maximálnímu výkonu až 150 kW lze kloubový autobus plně nabít za méně než čtyři hodiny. Žádné rychlé nabíjení prostřednictvím sběrače není k dispozici.
Dvě hnané nápravy na MAN Lion’s City 18 E
Obě hnané nápravy MAN Lion’s City 18 E jsou elektronicky synchronizovány, to také pomáhá zlepšit ovladatelnost kloubového autobusu, protože zvyšují jízdní stabilitu a úroveň bezpečnosti. Elektrický kloubový autobus je navíc vybaven systémem řízení a kontroly proti zvedání a řízení úhlu zalomení, který dále zlepšuje jízdní stabilitu. Kritickým situacím naklánění zadní části tak lze předem zabránit, protože hnací moment lze selektivně rozdělit na dvě hnané nápravy podle konkrétní situace. Dvě poháněné nápravy navíc zvyšují maximální energii rekuperovanou při brzdění.
„MAN Lion’s City 18 E o celkové délce 18 m je ideální volbou pro každou společnost, která hledá plně elektrický městský autobus, tj. ten, který lokálně neprodukuje žádné emise, s prostorem pro mnoho cestujících,“ zdůrazňuje Rudi Kuchta, vedoucí prodeje autobusů ve společnosti MAN Truck & Bus.