Hamburg udělal další krok k dosažení své vize – dopravního systému, který neprodukuje emise žádného druhu. Loni v polovině prosince MAN Truck & Bus odevzdal první 2 elektrické městské autobusy dopravním operátorům Hamburger Hochbahn a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein. Obě společnosti zařadili MAN Lion’s City E do každodenního provozu a získávají další zkušenosti v elektrické mobilitě.
Abychom v budoucnu dosáhli mobility bez emisí, potřebujeme nabrat správný kurz už dnes. Zvládnout přechod od „nízkých emisí“ na „nulové emise“ je hlavní úkol, který stojí před městskými úřady a dopravními operátory. Zejména proto, že koncepce městské dopravy zcela bez emisí je pro mnohé magistráty i dopravce stále bílým místem na mapě.
Společnost MAN Truck & Bus ve snaze co nejlépe podpořit toto úsilí poskytne svým zákazníkům flotilu 15 předváděcích elektrických městských autobusů Lion’s City E, aby v každodenním provozu získali komplexní zkušenosti, jako vozidla fungující v praxi. Loni v polovině prosince MAN odevzdal první dvě testovací vozidla dopravním operátorům Hamburger Hochbahn AG a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH). „Pokud jde o elektronickou mobilitu, MAN má jasný plán pro nákladní automobily, dodávky a samozřejmě i pro autobusy. Jsme hrdí, že jsme mohli předat první dvě vozidla na praktické zkoušky městu Hamburg, „řekl při této příležitosti Rudi Kuchta, ředitel pro produkt a prodej v autobusové divizi MAN Truck & Bus.
Kreativní řešení velkých úloh
Starosta Hamburku Dr. Peter Tschentscher k ekologické dopravě podotkl: „Potřebujeme nové technologie a kreativní řešení, abychom zvládli velké výzvy, kterým čelí moderní metropole v 21. století – ochrana ovzduší, mobilita a digitální transformace. Tyto nové autobusy jsou součástí strategických změn v Hamburku z hlediska mobility na další roky. Naše městská doprava bude v budoucnu ekologická a výhodná. Výrazně rozšiřujeme systém veřejné hromadné dopravy a od roku 2020 budeme nakupovat pouze autobusy bez emisí. Každý, kdo v budoucnu využije nové elektrické autobusy, bude cestovat z hlediska uhlíkové stopy zcela neutrálně, protože autobusy a vlaky v hamburské dopravní síti jezdí na 100% zelenou elektřinu. “
Autobusy byly předány ve čtvrti „Speicherstadt“ – obrovském historickém komplexu skladů s mnoha unikátními budovami, mosty a vodními kanály, k němuž jsou mnozí obyvatelé města citově vázaní. „Je to zvláštní místo, které se hodí pro takovou mimořádnou příležitost, protože jsme udělali důležitý krok k dosažení dopravy bez emisí. Bude to prospěšné pro životní prostředí i pro lidi, kteří zde žijí, protože elektrické autobusy během jízdy nevyprodukují žádné emise, „komentoval start provozních testů Toralf Müller, generální ředitel VHH.
Dva autobusy MAN Lion ‚s City E, které budou přepravovat cestující v Hamburgu do jejich cílových stanic ekologickým způsobem, mají následující technické parametry: Celková délka 12 metrů, maximální přepravní kapacita 88 pasažérů. Prostor v zadní části bez dieselového motoru je prosvětlený a větší, takže přibyly další 4 místa k sezení. Z hlediska konstrukce má výhodu umístění baterií na střeše – eliminuje riziko při případné kolizi a zjednodušuje to servisní práce. MAN využívá k pohonu centrální elektromotor na zadní nápravě. Při krátké 12metrové verzi produkuje pohonný řetězec s maximálním výkonem 160 kW až 240 kW. Zdrojem energie jsou modulární baterie s kapacitou 480 kWh – zde se MAN spoléhá na osvědčenou koncernovou technologii. Sofistikovaný tepelný management podporuje výjimečně dobrou disponibilitu autobusu bez ohledu na roční období, což zaručuje jízdní dosah 200 km na jedno nabití (v příznivých podmínkách až 270 km) během celé životnosti baterií.
„Naším cílem je do roku 2030 provozovat flotilu, která bude jezdit bez emisí. Proto si velmi vážíme, že společnost MAN je dalším dodavatelem takových autobusů na hamburském trhu, „vysvětluje Henrik Falk, předseda představenstva společnosti Hamburger Hochbahn AG.
Kompletní flotilu předváděcích elektrických autobusů uvedou do provozu letos
V rámci plánu rozvoje elektrické mobility společnost MAN letos poskytne dopravním operátorem v 5 evropských zemích dalších 13 e-busů na zkoušky v každodenní praxi. „V rámci několika testů v reálném provozu získáváme komplexní praktické zkušenosti s našimi vozidly MAN Lion ‚s City E. Proto jsme uzavřeli inovační partnerství s různými operátory. První zákaznické 12-metrové vozidla MAN Lion ‚s City E ze sériové výroby budou dodány v druhé polovině roku 2020, „uvedl Rudi Kuchta. Zhruba po šesti měsících bude následovat plně elektrický kloubový model Lion ‚s City E, přičemž se spuštěním sériové výroby této verze se počítá v první polovině roku 2021.
Trucky, vany a autobusy: jasný plán komplexní e-mobility
Průkopnické koncepty e-mobility nabízí MAN nejen pro autobusy, ale také pro nákladní a dodávková vozidla. Už v polovině září 2018 poskytl MAN Truck & Bus prvních 9 elektrických rozvodných trucků devíti partnerům z rakouské Rady pro udržitelnou logistiku. Další elektrické vozidlo eTGM si převzalo Porsche v prosinci 2018 – tahač návěsů s nulovými emisemi při provozu zařadili do logistické flotily centrály Porsche ve Stuttgartu-Zuffenhausene. Všech 10 vozidel je v současnosti testovaných v různých režimech distribuční logistiky. Kromě toho na veletrhu IAA 2018 modelem eTGE prezentoval MAN své první sériově vyráběné elektrické vozidlo. Tento elektrický van MAN má dojezd zhruba 160 kilometrů a podle verze užitečné zatížení až 1,75 t, což z něj činí ideální volbu pro logistiku „na poslední míli“.
V rámci plánu elektrické mobility vyvinul MAN spolu se svými vozidly i celkovou koncepci, která slibuje poskytnout dopravcům maximální přidanou hodnotu při přechodu na transport bez emisí. Experti z MAN Transport Solutions nabízejí provozovatelům flotil autobusů a trucků odborné poradenství v oblasti služeb a doporučují individuální řešení týkající se e-mobility (provoz, infrastruktura, služby, údržba). Samozřejmě, že MAN začal novým požadavkům přizpůsobovat i servis a údržbu. „Více než 40 servisních středisek MAN v celé Evropě již dnes splňuje normy pro elektrická vozidla. Naším cílem je zvýšit tento počet na 270 servisů, „zdůrazňuje Rudi Kuchta.
Na elektrifikaci vozidel se MAN soustřeďuje dlouhodobě, vždyť první hybridní autobus dodal již v roce 2010. Od té doby se prodalo kolem 800 autobusů Lion ‚s City Hybrid (A37) a MAN získal komplexní zkušenosti v oblasti konstrukce, výroby i servisu. „Nová generace městských autobusů MAN EfficientHybrid je dalším milníkem podobně jako předání našich dvou vozidel MAN Lion ‚s City E městu Hamburg. Jsou přesvědčivým důkazem vynalézavosti ve společnosti MAN Truck & Bus, „dodává Rudi Kuchta.