MAN na veletrhu IFAT 2018

Speciální vozidla

MAN na veletrhu IFAT 2018

Na mnichovském veletrhu IFAT 2018, který je přední světovou přehlídkou techniky a technologií pro vodárenství, zpracování odpadních vod, odpadu a základních surovin, představila společnost MAN svá vozidla pro komunální služby.

Městské úřady a jejich dodavatelé, kteří poskytují služby v odvětví odvozu komunálního odpadu, údržby silnic a zimního servisu, mají na vozidla náročné požadavky: flexibilitu, hospodárnost, ekologičnost, praktičnost, efektivitu, spolehlivost… Právě na tyto vlastnosti se soustředil MAN ve své prezentaci na veletrhu IFAT 2018, kde vystavoval pět exponátů – kromě nového TGE se představilo kvarteto z řady TGM a TGS.

Novinka pro zimní údržbu

Společnost MAN na tomto veletrhu poprvé představila vozidlo pro komunální služby na bázi svého nového vanu. Vystavený TGE 5.180 byl vystrojen pro zimní údržbu. Pětitunové vozidlo s jednoduchou kabinou charakterizuje dvojmontáž kol na zadní nápravě, pohon zadních kol a zpevněný podvozek. Oranžová barva karoserie a oranžové majáky jsou součástí standardní výbavy. Montážní zařízení vpředu umožňuje v zimě připojit sněžný pluh a na třístranný sklápěč lze přímo ve výrobě nainstalovat posypovou nástavbu.

Užitečný po celý rok

Efektivní využití v komunálních službách znamená, že lze vozidlo provozovat flexibilně během celého roku. Vystavený MAN TGM 13.290 4×4 BL je učebnicovým příkladem: Vyměnitelná valníková nástavba s hydraulickou rukou zvládne jakoukoliv roli – ať už se město věnuje stavbě silnic, údržbě zelených ploch a zahrad nebo musí pracovní tým převážet suť, dlažební kameny, zeminu či rostliny. K dispozici je však také nádrž s vodou na zalévání rostlin v létě. V zimě se po namontování vyměnitelné posypové nástavby a instalaci sněžného pluhu dá MAN TGM nasadit na údržbu silnic.

V souladu s výbavou typickou pro tento sektor dodává společnost MAN již z výroby truck TGM s ocelovým nárazníkem, s hydraulikou pro použití v komunálních službách, montážní deskou pro sněžný pluh a také s přídavnými výkonnými reflektory a směrovkami pro lepší osvětlení v zimě. Uzávěrky diferenciálů vpředu a vzadu jsou zárukou bezpečné trakce na nezpevněných povrchách i při jízdě po zasněžených a zledovatělých vozovkách.

Výhoda velké nosnosti při svozu odpadků

MAN TGM demonstruje své silné stránky i jako třínápravové vozidlo na odvoz odpadu – velké užitečné zatížení a komfortní kabinu. Jelikož řidič musí často vystupovat a nastupovat, určitě ocení, že schůdky jsou jen dva. Prodloužení kabiny typu C o 265 mm přineslo posádce více prostoru a více místa je i za sedadly, kde se dá například uložit a pověsit pracovní oblečení. V provedení s maximální celkovou hmotností 26 tun vstupuje MAN TGM do segmentu odvozu odpadu s výhodou velkého užitného zatížení – odveze asi o jednu tunu více ve srovnání s modelem TGS.

Podvozek MAN TGM 26.320 6×2-4 BL, který byl vystaven na veletrhu IFAT 2018, má mezi první a druhou nápravou rozvor 4125 mm. Tato konfigurace vychází z praxe a optimalizuje rozložení zatížení na všechny nápravy s ohledem na těžký, objemný náklad, resp. jeho těžiště, které se s přisypáním odpadu neustále mění. Konfigurace obsahuje také řízenou vlečenou nápravu s nosností 7,5 tun. Ta zvyšuje obratnost trucku v přeplněných ulicích a při jízdě úzkými uličkami v centrech měst.

Možnost objednat si automatickou převodovku Allison s hydrodynamickým měničem točivého momentu je novinkou v konfiguraci pohonné soustavy trucku MAN TGM ve verzi Euro 6.

Bezpečnost na prvním místě

U vozidla TGS 23.360 6×2-4 BL se zadním nakladačem nese hmotnost těžkého a objemného materiálu v zadní části řízená a zdvihatelná vlečená náprava s nosností 7,5 tun.

Manévrování, couvání a krátké jízdy v hustě zastavěných obytných zónách, kde je zaparkováno množství aut, vyžaduje od řidiče vysokou míru soustředění. MAN prezentoval několik systémů, které řidiči zprostředkují panoramatický přehled.

Systém monitorování prostoru za vozidlem ViSy využívá inovativní 3D senzory, kterými identifikuje polohu a pohyb objektů za vozidlem a vedle něj. V závislosti na analýze situace systém aktivuje akustický varovný signál, vizuální indikátor na obrazovce zabudované do palubní desky nebo preventivně spustí nouzové brzdění.

Pozoruhodný je systém, který vytváří pohled shora a poskytuje 360stupňový záběr: video-snímky ze čtyř širokoúhlých kamer se spojí do jednoho obrazu a promítnou se na monitoru v kabině.

Některá vozidla vystavená na stánku značky MAN měla kamerové systémy zobrazující prostor na pravé straně vozidla. Díky této technologii řidič při zatáčení nebo manévrování snadněji spatří kritickou situaci: kromě vnějšího zpětného zrcátka mu pomáhá získat přehled i obrazovka namontována na pravém A-sloupku v kabině nebo displej na palubní desce.

Vysoký výkon, velká tažná síla

Pokud jde o potenciál řady TGS, šestiválcový 12,4litrový motor je dostupný ve výkonových modifikacích 420 k, 460 k a 500 k. Velké hmotnosti vozidel, náročná topografie nebo potřeba vysokého výkonu a velkého točivého momentu pomocného pohonu jsou argumentem pro nejvýkonnější verzi 500 k i v sektoru komunálních služeb a odpadového hospodářství. Kompresor sacího systému, který dodává vozu výkon na čištění kanálů, potřebuje obzvlášť velký točivý moment. Motor D26 při otáčkách 930–1350 min-1 poskytuje točivý moment 2500 Nm, který se přenáší přes pomocný pohon do nástavby (pomocný pohon dodává firma OMSI, na požádání zákazníka lze instalovat mezi motor a převodovku). Tato kombinace ve spojení s automatizovanou převodovkou MAN TipMatic je pro truck MAN TGS Euro 6 novinkou.

MAN vystavil také čtyřnápravové vozidlo TGS 35.500 8×4-4 BL s konfigurací náprav 1+3. Dvě střední nápravy jsou poháněny, řízená vlečená náprava má nosnost 8 tun. Podvozek je připraven k montáži sacího bagru. Taková konfigurace náprav nabízí výhodu optimálního rozložení zatížení. Dosáhlo se toho umístěním objemného kompresoru v přední části nástavby, zatímco cisterna pro nasátý materiál i sací nástavce s roztahovací hadicí jsou nad zadními nápravy.

Dalšími argumenty ve prospěch vozidel 8×4 se sestavou náprav 1+3 je lepší manévrovatelnost a nižší opotřebení pneumatik v porovnání s klasickou konfigurací dvou řízených náprav vpředu a dvou poháněných náprav vzadu.

Modifikace trucků MAN

Pro potřeby odvětví komunálních služeb je třeba sériové karoserie podrobit velmi specifickým úpravám. Modifikační centra MAN mají více než 30 let zkušeností s přizpůsobováním vozidel požadavkům zákazníků, které nelze splnit ve velkosériové výrobě. Co se týká kabiny, možné jsou úpravy jako ploché střechy, střešní výklenky nebo svažující se střechy. Často žádané je také zvětšení kabiny typu C – lisovaný sklolaminátový dílec, který se využívá jako zadní stěna, prodlouží interiér přibližně o 26 centimetrů. Některé magistráty si objednávají na kabině trucku posuvné dveře – kvůli těsnému prostoru v ulicích plných zaparkovaných aut. Kdo potřebuje zvětšit přepravní kapacitu delších kabin typu L, LX a XL, je možná i montáž čtyřmístné lavice místo spodního lůžka. U podvozku se úpravy soustředí zejména na změny rozvoru, zkracování rámu nebo ohýbání převisů rámu, instalaci dalších náprav a řízených zadních náprav nebo posouvání a úpravy přídavných komponent rámu. Zejména u komunálních vozidel kvůli nářadí namontovanému na rámu (např. rotační kartáč a vysavač u zametacích vozidel) je třeba přesunout skříně s bateriemi nebo nádrže na vzduch či palivo. Modifikace vozidel pro komunální služby, které se týkají pohonného systému, často obsahují výměnu standardní převodovky za automatickou nebo úpravy pomocných pohonů.