Mnichovský výrobce užitkových vozidel MAN Truck & Bus rozšiřuje své aktivity v oblasti e-mobility a intenzivně připravuje svá evropská servisní zázemí na práci s elektrickými vozidly. Společnost tak zajišťuje, aby se zákazníci mohli i nadále spolehnout na rozsáhlou servisní síť MAN, a to i pokud jde o elektrickou mobilitu.
- Do konce roku 2021 bude pro elektrická vozidla připraveno 170 servisů
- Komplexní rozšíření servisní sítě a odborných zkušeností
Přechod na e-mobilitu přináší společnosti MAN Truck & Bus řadu nových výzev – nejen jako výrobci elektricky poháněných vozidel, ale také pokud jde o jejich servis a trh náhradními díly. Z tohoto důvodu společnost navzdory krizi způsobené koronaviry pokračuje ke svému cíli, připravit svoji servisní síť pro elektrická vozidla a začít tak dláždit cestu servisní službě zítřka.
Společnost MAN plánuje do konce roku 2020 připravit celkem 110 servisních zařízení v Evropě, aby se mohla zabývat elektrickými vozidly. Do konce roku 2021 bude následovat dalších 60 servisů. Tímto způsobem společnost MAN zajišťuje, aby stávající i budoucí zákazníci elektrických nákladních automobilů, autobusů a dodávkových vozidel měli od samotného počátku využívání elektromobilů přístup ke komplexní celoevropské servisní síti pro svá vozidla. „Přestože v současné době v Evropě funguje jen hrstka elektrických vozidel MAN, již jsme začali připravovat naše servisy a dílny rozsáhlými opatřeními pro nové požadavky na servis elektrických vozidel,“ uvádí Jan Eike Witt, viceprezident pro poprodejní management ve společnosti MAN Truck & Bus. “Tímto způsobem zajišťujeme, aby se naši zákazníci mohli spolehnout na vynikající služby MAN, na které jsou zvyklí, a které znají“.
Příprava vylepšení stávajících servisních zařízení MAN má být rozdělena do tří fází s definovanou úrovní dohledu nad příslušnými servisními zařízeními, včetně podpory odborníků při opravách vysokonapěťových systémů. Očekává se, že do konce roku 2021 bude k dispozici pro opravy elektro vozidel 170 servisních zařízení MAN. Kromě rozvoje odborných znalostí v rámci servisních zázemí bude MAN také vybavovat dílny speciálními nástroji pro práci s vysokonapěťovými systémy. Společnost bude zavádět nové procesy a pracovní postup za účelem zajištění bezpečného zacházení s elektrickými vozidly. Každý z vybraných servisních partnerů MAN také obdrží minimálně dva vyškolené specialisty na technologii elektro vozidel. Koncept e-mobility MAN pro servisy rovněž zohledňuje vrácení, výměnu a opravu vysokonapěťových baterií instalovaných v elektrických vozidlech. Pro baterie platí zvláštní bezpečnostní předpisy týkající se jejich skladování a přepravy. Vzhledem k tomu, že jejich množství je stále nízké a náklady na manipulaci s nimi jsou relativně vysoké, koncept nestanovuje ustanovení o skladování resp. opravách baterií v konkrétních jednotlivých dílnách. Místo toho v souladu s bezpečnostní předpisy bude vracení baterií centralizováno. Když tedy dojde na výměnu baterie, bude odeslána do mateřského závodu.
MAN Truck & Bus připravuje nejen svá servisní zázemí, ale také zákazníky a řidiče na specifika nakládání s elektrickými nákladními vozidly, autobusy/autokary a dodávkami. Každý zákazník obdrží při předání vozidla komplexního průvodce, který obsahuje informace o bezpečnosti a poznámky k jeho vozidlu. Zákazníci a jejich řidiči budou mít také příležitost projít konkrétním technickým MAN ProfiDrive školením poskytujícím ještě podrobnější informace o tom, jak bezpečně a efektivně využívat elektrická vozidla. MAN Truck & Bus již v rámci e-mobility nabízí svá řešení ve všech segmentech dopravy. Například plně elektrický dodávkový vůz MAN eTGE, který je k dispozici v sériovém provedení již od roku 2018. Po celé Evropě mají od konce roku 2019 zákazníci ve zkouškách v reálném provozu elektrické autobusy MAN Lion’s City E. Jejich sériová výroba bude zahájena ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. A konečně, od začátku roku 2020 probíhá malosériová výroba elektrických nákladních vozidel MAN eTGM a vozidla podstupují svůj křest ohněm v reálném provozu u zákazníků.