Pro zajištění poskytování obchodních a servisních služeb v regionu severní Moravy zvolila značka MAN zázemí v Ostravě Přívoze v ulici Na Náhonu. Právě zde sídlí pobočka společnosti MAN Truck & Bus Czech Republic. O možnostech, ambicích a strategii značky MAN v Ostravě jsme si povídali s panem Lukášem Schmidtem, vedoucím střediska.
Co znamená přítomnost střediska MAN, jednoho z největších výrobců nákladních a užitkových vozidel v Evropě, právě zde v Ostravě?
Ostrava samotná, a s ní celý region severní Moravy, má hlubokou průmyslovou tradici. K tomu, aby zde ekonomika a podnikání dobře prosperovalo patří neoddělitelně též silniční doprava. Protože vozidla značky MAN zajišťují mobilitu podnikání a poskytují vysokou míru efektivity provozu podnikatelům v mnoha oblastech dopravy, nemohou zde samozřejmě chybět. Zázemí MAN v Ostravě přibližuje vysoké standardní služby našim zákazníkům. Nikdo z nich nemusí na cestě k nám překonávat velké vzdálenosti. Stačí, když přijedou do Ostravy Přívozu.
Co všechno u vás zákazník nalezne? Jste především servisní nebo obchodní zázemí značky?
MAN dodržuje vysoké standardy ve všech svých opěrných bodech, centrech, servisech a zastoupeních. Stejně tak nenabízí pouze produkt nebo služby, ale poskytuje komplexní dopravní řešení. To znamená, že naše nabídka je velmi dobře vyvážená ať se to týká prodeje, servisu, poprodejních služeb či navrhování řešení pořízení nových či použitých vozidel. Také proto se mohou naši zákazníci či případní zájemci na nás v Ostravě obrátit s jakýmkoliv legitimním požadavkem. Vozidlo si u nás mohou pořídit, nechat servisovat či opravit, mohou od nás očekávat efektivní radu v každém ohledu.
Pokud jde o jednotlivá vozidla, potom je zřejmé, že MAN stojí stoprocentně za svými výrobky. Nicméně silniční soupravy, to jsou tahače a přípojná vozidla, a ta už ovšem značku MAN nemají. Jak je to tedy u vás se servisem či opravami celých silničních souprav?
V rámci dokonalé péče o zákazníka, což je náš zcela základní a prvotní záměr, nabízíme též servisní služby přípojných vozidel a některých dalších dopravních systémů těch nejdůležitějších a nejčastěji vyhledávaných značek. Každý náš zákazník u nás nalezne to, co hledá – efektivní řešení svého požadavku.
Vozidla MAN jsou známa svojí životností, funkčností a efektivitou provozu. Jak široké je nabízené portfolio nákladních a užitkových vozidel MAN dnes?
V současnosti nabízíme nákladní a užitková vozidla od 7,5 t do 250 t celkové hmotnosti jízdní soupravy. Vozidla čtyř základních modelových řad: TGL, TGM, TGS a TGX splňují s velkými rezervami všechna dopravní a legislativní nařízení. Od motorů, převodovek, náprav, přes kabiny a nástavby vozidel připravených tzv. ex-works (přímo ve výrobní továrně) nabízí vždy sofistikovaná, ale velmi dobře prověřená konstrukční řešení. Díky moderním elektronickým asistenčním systémům vozy poskytují vysokou úroveň efektivity a bezpečnosti provozu. Jsou připraveny poskytnout řešení téměř všech zákaznických požadavků, byť někdy jsou velmi specifické.
Navíc, od začátku roku 2018 budeme mít v nabídce zcela nový vůz MAN TGE s celkovou hmotností od 3,5 t do 5,5 t. Tím se naše nabídka podstatně rozšíří, stejně jako možnosti splnit zákaznické požadavky ještě širší cílové skupině uživatelů vozidel MAN.
Slůvko „efektivita“ se objevuje v mnoha sloganech doprovázející výrobky MAN a dokonce i v přívlastku některých modelů nákladních vozidel či autobusů. Máte snad „patent“ na efektivitu?
Vnímám poněkud lehčí tón vaší otázky, ale pravda je ta, že MAN nabízí vozidla v některých modelech označená jako EfficientLine. Dokonce v několika vývojových stupních označených jako EfficientLine 2 a dnes i EfficientLine 3. Tuto strategii jsme nastoupili již před šesti lety, jako první a možná říci i jediní mezi opravdu významnými výrobci nákladních vozidel v Evropě. Vybavili jsme určité vybrané modely vozidel, především řady TGX a dálkové autobusy, balíčkem konstrukčních opatření, který vede k významnému snížení koeficientu TCO resp. k redukci několika jeho podstatných složek. Nejviditelnější je to u spotřeby vozu. I když u nákladních automobilů či autobusů při spotřebě opravdu výrazně záleží na schopnostech řidiče, naše konstrukční opatření jim v tomto ohledu poskytují velké možnosti. Díky dlouhodobě prověřeným řešením pak mohou řidiči s takovými vozy dosáhnout velmi příjemné míry efektivity, kterou pocítí snad nejlépe na své „peněžence“.
Přesto, však, jak jste naznačil, jde zcela zásadně o řidiče. Jak mu můžete ještě více pomoci snížit provozní náklady?
Moderní nákladní automobil nebo autobus je velmi sofistikovaný stroj nabízející celou řadu možností a módů provozu. Technické a elektronické finesy, například systémy řazení převodových stupňů, využívání elektronických asistenčních systémů, je možno využívat s různým nasazením. Aby byl řidič schopen využít všechny možnosti vozidla na sto procent měl by mít dokonalou teoretickou a praktickou přípravu než vyrazí do standardního provozu. S tím jsme schopni pomoci v rámci nabízených školení řidičů. Učit se rozhodně není žádná ostuda. Technika jde dopředu a pod tlakem legislativních a jiných opatření, mnohdy vyžaduje o něco jiné zacházení než na jaké jsme byli zvyklí třeba před léty. Poznat svoje vozidlo, odhalit jeho možnosti a nechat si vše vysvětlit – to je základ úspěchu. Toho vašeho i našeho – a proto jsme tady, kromě jiného též v Ostravě Přívoze, v ulici Na Náhonu.
Děkuji za rozhovor
Milan Olšanský