Dopravní podnik VAG Nürnberg si od společnosti MAN Truck & Bus objednal 28 kloubových autobusů MAN Lion’s City 18 E a 11 vozidel Lion’s City 12 E. Norimberský provozovatel veřejné dopravy tak výrobci zadal dosud největší objednávku na e-busy a současně úplně první na elektrické kloubové autobusy. Elektrizující úspěch!
Během roadshow po Evropě se MAN Lion’s City E stal mimořádně populárním mezi řidiči i cestujícími a nyní už jezdí v německých městech jako Hamburk, Mnichov, Wolfsburg, ale také v Belgii i Lucembursku. A brzy se objeví i v norimberských ulicích: dopravní podnik „VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg“ si od MAN Truck & Bus objednal 28 kloubových e-busů MAN Lion’s City 18 E a dalších 11 vozidel Lion’s City 12 E. „Velmi nás těší kontrakt se společností VAG z Norimberku na 39 našich elektrických autobusů. Je to dosud největší úspěch e-busů značky MAN při prodeji přes veřejné zakázky. Současně jde o zcela první objednávku našeho plně elektrického kloubového autobusu,“ říká Rudi Kuchta, ředitel divize autobusů ve společnosti MAN Truck & Bus.
Sériovou výrobu bateriových elektrických městských autobusů odstartoval MAN loni začátkem října v továrně v polských Starachowicích. Produkci rozběhly 12metrové autobusy Lion’s City E a kloubový model MAN Lion’s City 18 E přijde na řadu v první polovině roku 2021. První 18metrové autobusy poputují do Norimberku. Dopravní podnik VAG Nürnberg vkládá svou důvěru do spolehlivých elektrických autobusů MAN Lion’s City E s osvědčenou technologií baterií. „I v budoucnu na našich autobusových linkách počítáme s elektromobilitou. Naše nové městské autobusy plánujeme nabíjet výhradně s využitím zelené elektřiny, díky čemuž bude jejich provoz zcela bez emisí a ještě tichý. Kromě toho poskytnou našim zákazníkům bezpečnost a pohodlí,“ říká Josef Hasler, generální ředitel dopravního podniku VAG.
Dvanáctimetrový MAN Lion’s City 12 E odveze 88 cestujících, kloubový Lion’s City 18 E přepraví až 120 lidí. Velká kapacita je výsledkem optimalizovaného sezení v zadní části, kde nezabírá prostor věž spalovacího motoru. Znamená to, že elektrický autobus má více sedadel a také příjemnější světelné podmínky v interiéru. Pohon e-busů MAN zabezpečuje centrální motor za zadní nápravou, resp. v případě kloubových vozidel jsou to dva centrální motory – na druhé a třetí nápravě. Dvě poháněné nápravy zvyšují stabilitu za jízdy a tím pádem i bezpečnost a dosahují při brzdění maximální rekuperace. Baterie namontované na střeše vozidla mají instalovanou kapacitu 480 kWh (sólo autobus) a 640 kWh (kloubový autobus). Výrobce se spoléhá na sofistikovanou technologii bateriových článků z modulárního systému vyvinutého v rámci TRATON Group. Společnost MAN tak během celé životnosti baterií může garantovat dojezd 200 km, v příznivých podmínkách dokonce až 270 km.
Baterie se dají nabíjet ze sítě ve vozovně nebo přes konektor CCS a jsou zárukou snadné integrace do stávajících provozních procesů. „Toto bylo pro nás klíčové kritérium. Autobusy nabíjíme výlučně ve vozovně, proto potřebujeme spolehlivá vozidla s dlouhým dojezdem,“ říká generální ředitel VAG a dodává: „Do naší poslední veřejné soutěže se přihlásilo osm výrobců elektrických autobusů. Vybrali jsme si MAN Lion’s City E. A těšíme se, že první e-busy od MAN začneme používat v létě, kdy bude hotová naše nová nabíjecí stanice.“ Norimberský dopravní podnik totiž mezi svou vozovnou a dílnami buduje pro e-busy nabíjecí centrum s 39 stanovišti. Dokončené má být v polovině roku 2021.
Flotilu společnosti VAG Nürnberg tvoří spolu s novými vozidly přibližně 200 autobusů s pohonem na naftu, zemní plyn, elektřinu i s hybridními systémy. Tři čtvrtiny z nich dodala společnost MAN Truck & Bus. „MAN je jediný dodavatel, od kterého budeme mít v příštích letech všechny tři typy pohonu autobusů. Když si objednáváme nová vozidla, důležitými faktory jsou pro nás vždy otázky ekologického pohonu, inovace a pokroku. Elektrickou mobilitu vidíme jako budoucnost, ale nezapomínáme, že mimořádně důležitý je pro nás i servis a partnerství na bázi spolupráce.“
Norimberský dopravní podnik a MAN již několik let spolupracují na testech nových vozidel. V současnosti v rámci dlouhodobých zkoušek VAG Nürnberg provozuje autobusy Lion’s City 12 a Lion’s City 18 vybavené technologií MAN EfficientHybrid. „Je to nejen vynikající zákazník, ale i náš partner při vývoji nové generace vozidel MAN Lion’s City,“ vysvětluje Rudi Kuchta. Odborníci z VAG jsou zapojeni do vývoje nových modelů jako členové odborné poradní skupiny pro městské autobusy. „Jsme rádi, že díky jejich neocenitelným zkušenostem přispěli ke vzniku nejmodernějšího městského autobusu, který už získal několik ocenění a nyní bude v plně elektrické verzi definovat nové standardy na norimberských cestách,“ uzavírá Rudi Kuchta.