V rámci mezinárodní tiskové konference spojené s praktickými ukázkami a testovacími jízdami poodhrnul MAN Truck & Bus oponu a představil médiím inovace, které bude vystavovat na zářijovém veletrhu IAA 2018 v německém Hannoveru.
Nejvýznamnější světová výstava užitkových vozidel je tento rok klíčovou akcí i pro MAN. Nosnými tématy v expozici mnichovského výrobce – kromě posledních novinek vyvinutých pro trucky a autobusy – jsou zdokonalené produkty z oblasti elektrické mobility, digitalizace a autonomně jezdící vozidla.
Společnost MAN je jedním z prvních výrobců, který poskytuje plně elektrické řešení pro celou sféru městských logistických aplikací, v rozsahu celkové hmotnosti od 3 do 26 tun: vedle plně distribučního trucku eTGM – vystaví MAN na IAA i van eTGE, elektrickou verzi svého nového dodávkového vozidla. Podle Joachima Dreese, generálního ředitele MAN Truck & Bus AG, mohou elektrická nákladní vozidla v městském prostředí skutečně předvést své silné stránky: „Mají nulové emise a přispívají tím ke zlepšení ovzduší ve městě. Navíc jsou také mimořádně tichá, takže v budoucnu například mohou zásobovat supermarkety v noci a vyhnout se tak dopravním špičkám. V elektrických nákladních vozidlech rozhodně vidíme budoucnost městské hromadné dopravy a distribuce zboží.“
Pokud jde o autobusy, i v tomto odvětví vývoj směřuje k elektrickému pohonu. Proto MAN uzavřel dohody o spolupráci s Mnichovem, Hamburkem, Wolfsburgem, Lucemburkem i Paříží s cílem zapracovat do vývoje každodenní zkušenosti pasažérů. Prototyp městského autobusu MAN Lion’s City E bude mít premiéru na letošní výstavě IAA. Navazujícím krokem je zařazení flotily elektrických autobusů na pravidelné linky v různých evropských městech. Poté se může začít se sériovou produkcí nového modelu MAN Lion’s City na baterie. Tento rozsáhlý testovací program zaručí, že vozidla budou splňovat vysoké standardy spolehlivosti, které jsou ve veřejné hromadné dopravě vyžadovány.
Praktická část programu tiskové konference o novinkách MAN připravených na IAA probíhala na novém, ale stále nedokončeném letišti Berlin Brandenburg Airport. To však znamenalo množství volného prostoru včetně pojezdové dráhy, na níž novináři živě – přímo v kabině testovacích trucků – viděli, jak funguje tzv. platooning neboli jízda nákladních vozidel v konvoji. Podstatou konceptu je elektronická „tažná tyč“, která spojuje dvě nebo více vozidel. První truck určuje rychlost a směr, druhý ho v závěsu následuje v automatizovaném režimu, přičemž vzdálenost mezi soupravami je pouze 10 až 15 metrů. Díky jízdě v závětří takový konvoj uspoří až 10 % paliva. V případě potřeby řidič sedící za volantem druhého vozu může kdykoli zakročit a převzít řízení do vlastních rukou.
„Platooning výrazně redukuje emise CO2 a významně zvyšuje bezpečnost provozu na dálnici. Pokud truck na čele konvoje začne brzdit, elektronický systém druhého vozidla v konvoji zareaguje o 5 milisekund rychleji než kterýkoli člověk. Tato technologie má na dálnicích potenciál snížit počet vážných havárií s nárazem zezadu, „vysvětluje Joachim Drees. Už koncem června začal jezdit konvoj propojených vozidel MAN na německé dálnici A9 mezi Mnichovem a Norimberkem v rámci pilotního projektu. Výrobce užitkových vozidel ve spolupráci se společností DB Schenker testuje, jak se technologie osvědčí v běžném provozu a reálné silniční síti. Třetí partner v projektu, který poskytuje podporu po vědecké stránce a zkoumá účinky na řidiče, je Vysoká škola Fresenius.
Další technologií zvyšující bezpečnost nákladních vozidel a autobusů je kromě automatického systému nouzového brzdění i kamerový monitorovací systém, který pomáhá řidiči předejít vážným nehodám při odbočování kvůli mrtvému úhlu. I tyto systémy byly předváděny živě.
V předešlých letech MAN Truck & Bus vystavoval na IAA především nové trucky a autobusy. V poslední době ovšem přibývá stále více digitálních inovací. „MAN se mění z výrobce užitkových vozidel na poskytovatele inteligentních a udržitelných dopravních řešení,“ prohlásil Joachim Drees. Z toho důvodu MAN v roce 2016 založil digitální značku RIO jako způsob propojení světa dopravy pomocí otevřené cloudové platformy – řešení pro celý sektor dopravního průmyslu, aby byl ekonomičtější a ekologičtější. Aby se zdůraznilo otevřené a pro všechny výrobce dostupné pojetí digitálních služeb, od roku 2017 je RIO samostatná, nezávislá značka pod záštitou Volkswagen Truck & Bus.
Vytvořením této platformy již MAN nabízí svým zákazníkům digitální řešení šitá na míru pod názvem „MAN DigitalServices“. To znamená, že v budoucnu budou moci klienti MAN sledovat údaje o svých vozidlech i jejich analýzy v reálném čase a odkudkoliv. Jako výsledek zákazníci dostanou doporučení přizpůsobené specificky jejich firmě a jejich trucku. Na IAA 2018 představí MAN další služby cílené na optimální analýzu a správu údržby vozidla. Se systémem RIO jako strategickým partnerem budou zákazníci MAN moci profitovat z digitálních služeb pro vozidlo. Zároveň získají provozovatelé smíšených flotil standardizovanou základnu digitálních logistických služeb pro celý vozový park – bez ohledu na značku trucku.