NOVÉ DISTRIBUČNÍ TRUCKY TGL, TGM A TGS

Nákladní vozy

NOVÉ DISTRIBUČNÍ TRUCKY TGL, TGM A TGS

Po modelech pro dálkovou dopravu představuje MAN Truck & Bus novou generaci vozidel MAN TGL, TGM a TGS pro sektor distribuce. U těchto trucků se specifická odborná znalost odvětví prolíná s nejmodernější technologií orientovanou na budoucnost.

Úkolem lokálních a městských distribučních společností je přeprava zboží v městských oblastech a logistika v centrech měst: chladírenské trucky dodávají do supermarketů čerstvé ovoce, jogurty a sýry, vozidla s nápoji doručují minerální vody až ke dveřím zákazníků a cisterny doplňují podzemní nádrže s palivem na čerpacích stanicích. A čím čerstvější a dostupnější produkty zákazníci očekávají, tím se zvětšuje počet takových dodávek. Zejména neustávající růst nákupů klade stále vyšší nároky na distribuci nejrůznějších výrobků, takže dodávání zboží musí být ještě rychlejší a doručuje se jich stále více. Kromě toho se mění i předpisy, například omezení dovozu některých produktů nebo regulování ekologických dopadů či snižování hluku. Udržet celý dodavatelský řetězec v hladkém chodu je s ohledem na tyto faktory neuvěřitelný logistický výkon.

Společnost MAN Truck & Bus nyní svým zákazníkům v distribučním sektoru podává pomocnou ruku prostřednictvím svých mimořádných zkušeností v této branži a nové generace trucků MAN: prezentuje modelové řady TGL, TGM a TGS.

Výborné ovládání: nově navržené pracoviště řidiče

Práce řidičů distribučních vozidel je náročná s ohledem na mnoho aspektů – kromě samotné jízdy musí být schopni zboží i rychle vyložit nebo naložit na mnoha rozmanitých místech. Někdy jim přitom pomáhá různé nářadí či zařízení, ale v konečném důsledku množství práce i tak dělají vlastníma rukama. Proto je důležité, aby se vozidla 100procentně hodila na úkoly, které vykonávají, a zároveň byla přizpůsobena potřebám řidiče – aby jim pomáhala a všestranně usnadňovala práci. Z toho důvodu MAN při vývoji nové generace svých trucků věnoval mimořádnou pozornost pracovišti řidiče.

Nový vstup do kabiny podobný schodišti, který mají všechny modely nové generace, je jasným příkladem. Spolu s velkým, téměř 90stupňovým úhlem otevírání dveří, umožňuje ergonomické a bezpečné nastupování i vystupování. Kromě toho si v kabině každý řidič bez ohledu na typ postavy snadno najde optimální polohu pro sezení, což umožňuje výjimečně široký rozsah nastavení volantu a sedadla v nových modelech TGL, TGM a TGS. Nový kokpit přichází s nabídkou ergonomicky optimalizovaných displejů, které poskytují řidiči rychlý a jasný přehled o všech důležitých informacích potřebných během jízdy. Uživatelsky příjemná řešení byla v centru pozornosti a vidět je to na každém aspektu designu. Vizuální prvky jsou blízko čáry přímé viditelnosti, aby se řidič co nejméně rozptyloval při sledování dopravní situace. V uvolněné poloze vsedě má všechny ovladače na dosah, aniž by musel odvrátit pohled z cesty. Výsledkem dvouúrovňového designu přístrojové desky je excelentně jednoduché ovládání vozidla, a tedy i zvýšení bezpečnosti pro řidiče a všechny ostatní účastníky provozu.

Prakticky orientované: pohodlné ovládání bez rozptylování

Inovativní ovládací prvky, jako například MAN SmartSelect s intuitivní volbou funkcí otočením a stlačením, pomáhají řidičům využívat mediální a navigační systém s minimální mírou rozptylování pozornosti. Přitom má k dispozici bohaté menu – od navigace specifické pro trucky až po ovládání rádia a zabudované hands-free sady. Všechny funkce pro jízdu se dají ovládat jednoduše a intuitivně novými multifunkčními tlačítky na volantu – aniž by z něj řidič musel sundat ruce. Při navrhování inovativního pracoviště řidiče vývojový tým MAN neustále přihlížel ke zpětné vazbě od více než 700 řidičů, kteří se během vývoje zúčastnili různých druhů modelových studií, simulací a testovacích jízd. Design pracoviště řidiče orientovaný na uživatele přesvědčil i poroty dvou renomovaných designérských soutěží, v nichž nový produkt získal ocenění Red Dot Award 2020 a zlato v Německé ceně za design 2021.

Nejnovější generace trucků MAN přináší i řadu šikovných praktických detailů, jako například nový ovládací panel MAN EasyControl ve spodní části vnitřního obložení dveří. Ten umožňuje zapnout výstražná světla, zavřít střechu a okna, zamknout dveře na straně spolujezdce nebo aktivovat nakládací rampu – a toto vše může řidič udělat dokonce i po vystoupení z kabiny. Takže už nemusí plýtvat časem a energií, aby kvůli těmto drobným úkonům vylézal zpět do kabiny.

Zásluhou nového designu jsou kabiny nových trucků MAN TGL, TGM a TGS nejen obzvláště praktické, ale mají i působivý vzhled. Výrazný symbol lva na masce chladiče a dynamický oblouk volitelných LED reflektorů podtrhují originální rodokmen MAN, na který může být hrdý řidič i podnikatel.

Spolehliví pomocníci: asistenční a bezpečnostní systémy

Uživatelsky přívětivý charakter a praktičnost nového kokpitu i ovládacích prvků doplňuje nabídka nejmodernějších asistenčních a bezpečnostních systémů, které jsou navrženy tak, aby řidičům vozidel MAN TGL, TGM a TGS usnadňovaly život. Zcela na prvním místě je třeba zmínit asistenta nouzového brzdění EBA, který je součástí standardní výbavy a podle konkrétní situace dokáže minimalizovat následky nárazu do překážky nebo srážce zcela předejít.

Pro zjednodušení práce řidičů v hustém městském provozu je možné do distribučních trucků instalovat i speciálně navržené kamerové systémy jako VAS (video-asistent odbočování), Bird View (zobrazení 360stupňového pohledu na prostor kolem vozidla) a asistenta odbočování na bázi radaru, který je již dostupný pro modely TGS a později bude v nabídce i pro řadu TGM, resp. TGL. Pro některá provedení jsou k dispozici různé doplňkové asistenční a bezpečnostní systémy: varování při samovolném opuštění jízdního pruhu, asistent pro návrat do jízdního pruhu, asistent změny jízdních pruhů, adaptivní tempomat nebo asistent tlumení dálkových světel.

Vhodný pro každé použití: portfolio produktů pro rozmanité potřeby zákazníků

Distribuční trucky by měly být vhodné pro práci v tomto odvětví nejen z pohledu řidiče, ale také z hlediska dopravce. Během vývoje nové generace nákladních vozidel pozval MAN do Mnichova tři sta svých klientů z různých zemí, aby se zúčastnili workshopů, na kterých se definovala klíčová kritéria pro budoucí vozidla. Poznatky z těchto pracovních setkání se následně zahrnuly do procesu designu a díky tomu se vozidla MAN TGL, TGM a TGS nyní dají ještě individuálněji přizpůsobit každému segmentu a libovolnému řešení nástavby. To znamená, že vozidlo je již při dodání z výroby vybaveno tak, aby se dalo cíleně, rychle a efektivně nastavit na konkrétní dopravní úkol. To snižuje nároky a náklady na následné instalace nebo úpravy, a tedy umožňuje okamžitě zařadit nové vozidlo do každodenního provozu u zákazníka – to vše v souladu s mottem značky MAN: „Simplifying business“.

Kompetentní poradenství: silný partner pro distribuční sektor

Aby bylo možné zajistit, že zákazníci z distribučního sektoru dostanou při koupi svých trucků MAN TGL, TGM a TGS to nejlepší poradenství, společnost MAN vyvinula nový konfigurační nástroj vycházející ze základních konfigurací vozidel pro různé typy uplatnění – například šasi pro cisternu. V kombinaci s dalšími, konkrétnějšími požadavky zákazníka to umožňuje prodejcům MAN navrhnout vozidlo ideálně vhodné pro požadovanou práci. Tato „ucelená nabídka“ však zákazníkovi dává víc než jen vozidlo. Dostanou z jediného zdroje individualizovanou pomoc při vytváření integrovaného dopravního řešení, které obsahuje všechny potřebné dohody s dodavateli nástaveb a také nabídku doplňkových služeb, jako je financování, prodloužená záruka, servisní smlouvy atd.

Správná varianta pro každou aplikaci: tonáže a verze kabiny

S modely řady TGL (celková hmotnost od 7,5 do 12 t), TGM (12 až 26 t) a TGS (18 až 41 t) dokáže MAN poskytnout ten správný truck pro uplatnění v každém typu lehkého, středně těžkého i těžkého distribučního nasazení. Pro tyto tři produktové řady nabízí MAN kabiny se čtyřmi různými výškami a třemi délkami. Díky své kompaktní vnější šířce 2,24 m jsou všechny vhodné pro různorodé požadavky distribuční dopravy včetně manévrování v omezeném prostoru. Na distribuci pouze přes den a u vozidel s velkou délkou nástavby se pro modely TGL a TGM doporučuje krátká kabina CC, zatímco pro model TGS s podobným pracovním režimem je optimální kabina NN. Pokud je při pracovních úkolech třeba na trase jednou nebo vícekrát přespat, perfektní volbou jsou kabiny FN s jedním lůžkem a vysoké kabiny FM vybavené 2 lůžky.

Množství verzí: podvozek pro každou přepravní úlohu

Bez ohledu na to, zda na vozidlo bude namontována skříňová nástavba, valníková nástavba s plachtou, speciální nástavba na přepravu nápojů, chladicí skříň nebo cisterna, podvozky trucků TGL, TGM a TGS splní všechny požadavky. K dispozici je široká nabídka rozvorů, výšek šasi, konfigurací náprav a typů odpružení. Model TGS může být vybaven i hydrostatickým pohonem předních kol MAN HydroDrive. Dá se zapnout vždy, když je to potřeba, a tudíž je perfektním řešením pro distribuční vozidla, která většinu času jezdí po cestách, ale občas potřebují lepší trakci. To se může stát například na úsecích s nezpevněným povrchem, kde kola poháněné nápravy nemají dostatečný záběr, aby truck rozhýbala. Tuto situaci dobře znají řidiči trucků, kteří svážejí mléko z horských farem, ale vlastně kdokoliv, kdo se často pohybuje v zemědělských oblastech. Výborné ovládání vozidla a bezpečnou jízdu podporují přídavné technické systémy, například automaticky spouštěné vodicí a vlečné nápravy s variabilními převody v rozvodovce, volitelný systém stabilizace proti převrácení při přepravě vysokého nákladu (pro řadu TGS) a praktický aktivní systém řízení MAN ComfortSteering pro řadu TGM a TGS . Kromě toho jsou všechny modely MAN TGL, TGM a TGS nyní vybaveny novou architekturou elektroniky MAN, která je zárukou, že každý truck je dodán jen s těmi kabelovými sestavami, které potřebuje pro individuální vybavení a nasazení. I díky tomu je vozidlo lehčí, hospodárnější, cenově dostupnější a údržba je jednodušší.

Nachystaný na úpravy: předpříprava pro nástavby již ve výrobě

Obecným pravidlem je, že MAN svým zákazníkům ze sektoru distribuční dopravy již z výrobní linky poskytuje přípravu pro montáž nejrůznějších nástaveb. Kromě toho speciální modifikace a technické řešení též přímo z továrny realizuje divize MAN Individual. To znamená, že zákazníci vše dostanou bez stresu a z jednoho zdroje. Zároveň však společnost MAN dokáže svým klientům garantovat výjimečně vysoké standardy spolehlivosti, funkčnosti a souladu se všemi právními předpisy. Je to také mimořádně ekonomicky efektivní přístup, jelikož dodání ideální výbavy předem šetří čas, který by se jinak musel později věnovat přestavbám a nástavbám. A jak všichni víme, čas jsou peníze. Toto rčení se však netýká jen času: užitečné zatížení vozidla, čili množství nákladu, které můžete odvézt, lze také převést na peníze. A přestože nová generace trucků MAN přichází se zpevněnou strukturou kabiny a zvyšuje tak bezpečnost řidiče při nehodě, modely TGL, TGM a TGS mají ve všech konfiguracích i vynikající hodnoty užitečného zatížení. Pro zákazníka to znamená vyšší tržby i větší bezpečnost.

Osvědčená kompetentnost: dlouhodobá spolupráce s nástavbáři

Spolu s novými trucky TGL, TGM a TGS společnost MAN poskytuje širokou nabídku produktů a výjimečnou flexibilitu při výběru základních vozidel pro distribuční dopravu. Pro značku MAN však „Simplifying business“ – čili zjednodušování byznysu, nekončí u podvozku, právě naopak. Kompletní dopravní řešení kombinují trucky s nástavbami, návěsy nebo přívěsy a vytvářejí tak pro zákazníky dokonalé pracovní nářadí. Právě proto společnost MAN považuje za klíčový faktor blízkou spolupráci a neustálou výměnu nápadů s výrobci nejčastěji používaných nástaveb. Díky tomuto přístupu může MAN přizpůsobovat trucky potřebám výrobců nástaveb již ve fázi vývoje a brát je v úvahu v procesu objednávky a dodání zákazníkovi. Společnost MAN provozuje svou vlastní digitální platformu ABBI (Advanced Body Builder Info) určenou ke spolupráci, výměně údajů a informací s výrobci nástaveb. A to je záruka, že vše probíhá hladce ve prospěch zákazníka.

Ekonomické a čisté: motory pro každý typ distribuce

Trucky MAN TGL, TGM a TGS jsou však výbornou volbou pro distribuční dopravu nejen díky své praktické nátuře a široké nabídce možností konfigurací. Využívají také nejnovější generaci čistých, výkonných, hospodárných a maximálně účinných motorů Euro 6d. Ideálním základem efektivního pohonného systému pro lehké a středně těžké distribuční úkoly jsou dva motory typové řady D08. V závislosti na počtu válců (čtyři nebo šest), zdvihového objemu (4,6 nebo 6,9 litru) a výkonu (šest verzí od 160 do 320 k) se používají v modelech TGL a TGM. První volbou pro trucky TGS ve středně těžké a těžké distribuční dopravě je nový motor D15. Na trh přišel v roce 2019, má objem devět litrů a výkonové spektrum s hodnotami 330 k, 360 k a 400 k. Pro modely TGS používané v těžké distribuční dopravě je k dispozici i motor MAN D26. Ten doporučujeme pro tažná vozidla, která běžně jezdí v soupravě s celkovou hmotností 40 tun, jako například při distribuci nápojů, transportu ve velkých chladicích jednotkách, převozu topného oleje nebo mléka. Šestiválcový motor D26 o objemu 12,4 litru je k dispozici s výkonem 430, 470 a 510 koní. Neustále probíhající vývoj těchto motorů přispěl ke snížení spotřeby a prodloužení životnosti komponentů a zájem vzbudily také minimalizováné náklady na údržbu, což v praxi znamená méně nezbytných návštěv servisu.

Specifické nastavení: sofistikované převodovky také šetří palivo

Druhý komponent, který hraje v efektivním pohonném systému klíčovou roli, je převodovka. Díky 6stupňové a 12stupňové verzi systému MAN TipMatic jsou pro všechny pohonné jednotky k dispozici patřičné automatizované převodovky a speciální funkce. Konstruktéři je precizně přizpůsobili motorům, aby zajišťovaly ještě větší hospodárnost provozu a komfort ovládání. Technickou stránku převodovek inteligentně doplňují různé pracovní režimy – programy, které jsou dokonale sladěny s různými formami nasazení vozidla a zároveň vedou řidiče k úspornému stylu jízdy. Kromě módů Efficiency a Efficiency+ zaměřených více na jízdu po silnicích jsou k dispozici i programy pro jízdu v terénu, s cisternou nebo na odvoz odpadu. Řidiči vozidel MAN TGS mohou využít i doplňkový nový MAN EfficientCruise. Tento asistenční program založený na systému GPS porovnává polohu vozidla s navigačními daty a topografií plánované trasy, aby tyto informace využíval na neustálé přepočítávání optimální rychlosti a strategie řazení převodových stupňů. Systém EfficientCruise zohledňuje i dopravní infrastrukturu, například kruhové objezdy před vjezdem do menších měst nebo vesnic, a na základě těchto informací včas sníží rychlost vozidla.

Efektivní spolupráce motorů, převodovek a jízdních programů specifických pro nasazení vozidel v distribuci podporuje i aerodynamicky zdokonalený nový design kabiny. Díky tomu jsou trucky TGL, TGM a TGV na cestách pozoruhodně energeticky úsporné.

MAN Connected CoDriver: trénink řidičů s digitální podporou

Hospodárnější truck je důležitou částí celkového obrazu snižování spotřeby. Druhým významným faktorem jsou správně vyškolení řidiči, kteří dokáží využít celý potenciál svého vozu. V rozvozu zboží je to však těžší než v dálkové dopravě, neboť řidiči distribučních trucků se běžně musí vypořádat s různými typy cest a komplikovanými dopravními situacemi. Proto MAN analýzou údajů z jízdy pomáhá řidičům vylepšovat hospodárnost jízdy. A zároveň jim nabízí množství školicích a tréninkových programů orientovaných na praxi – v rámci nabídky MAN ProfiDrive, resp. v případě služby MAN Connected CoDriver dokonce i se školitelem, který je připojený online během jízdy. Základ pro tuto službu poskytují MAN DigitalServices, díky kterým je k dispozici komplexní portfolio dat a vyhodnocení týkajících se nové generace trucků MAN.

Optimální disponibilita vozidla: poprodejní a digitální služby

Služby značky MAN nekončí v momentě, kdy si zákazník převezme svůj nový truck MAN TGL, TGM nebo TGS. Protože optimální disponibilita vozidla je všude klíčová a obzvláště v distribučním průmyslu, který se každý den zaobírá náročnými úkoly. Například zásobovat supermarkety, aby tam tisíce domácností mohly nakupovat základní potřeby. Společnost MAN své zákazníky nepodporuje pouze širokou škálou poprodejních služeb, ale i inteligentní digitální nabídkou MAN DigitalServices. Digitální služby pracují s provozními údaji vozidla, ke kterým mají přístup přes rozhraní RIO Box standardně instalované v každém novém vozidle MAN a které se dají využít k analýze flotily a jejího provozu, aktivní správu údržby vozidel MAN ServiceCare nebo zákonem vyžadováné archivování dat z karty řidiče. MAN DigitalServices tak umožňují dopravci efektivnější nasazení a správu flotily distribučních trucků a také plánování provozních nákladů.

Mezi MAN DigitalServices patří i aplikace určená pro řidiče, která je podporuje digitální kontrolou odjezdů, vyhledáváním v informační databázi značky MAN a krátkými digitálními návody k ovladačům a ke kontrolkám, které se dají spustit jejich naskenováním. Zjednodušuje také komunikaci se servisem MAN v případě poruchy.

Řidiči a majitelé nových trucků MAN se mohou spolehnout na rozsáhlou síť servisních středisek MAN, do které patří 1688 dílen ve 138 zemích na celém světě. Servisní střediska MAN jsou zárukou optimální podpory s technicky vyspělou diagnostikou vozidla a na místě je vždy k dispozici vyškolený personál z týmu poprodejních služeb MAN, který umí odhadnout potřebné služby s ohledem na efektivnost nákladů a nejlepší poměr cena-výkon pro zákazníka. Vhodné servisní smlouvy MAN poskytují jistotu při plánování i nákladech. Údržba a opravy se samozřejmě provádějí s použitím originálních dílů MAN, z nichž je nejméně 80 % vždy k dispozici v každém servisním centru. Tím se zkracuje doba, kterou truck musí strávit v servisu. Kromě vynikající nabídky služeb a údržby je součástí portfolia služeb MAN i spolehlivá asistenční služba Mobile24, která umí poskytnout pomoc a podporu v případě poruchy na cestách.

Osvědčená spolehlivost: nové distribuční trucky s kvalitou MAN

Dalším faktorem, který je klíčový při zajišťování disponibility vozidla, je jeho dlouhodobá kvalita. V tomto ohledu společnost MAN udělala vše, co bylo v jejích silách, aby se vysoká kvalita trucků předchozí generace prokázala i v generaci nové. Od roku 2012 vyhodnocuje výsledky povinných prohlídek užitkových vozidel německá organizace TÜV a jejich souhrn zveřejňuje každé dva roky v tzv. TÜV Reportu. Mimořádná pozornost se přitom věnuje komponentům souvisejícím s bezpečností (karoserie, podvozek, osvětlení, brzdový systém, pohonné ústrojí a vybavení zajišťující výhled z kabiny). Od doby, co se začalo s vyhodnocováním těchto údajů, MAN neustále zvyšuje své tradičně vysoké procento trucků bez závažných poruch. Ukázalo se dokonce i to, že vozidla značky MAN s přibývajícím věkem přinášejí nadprůměrný výkon s ohledem na bezporuchovost a dosahují mezi vozidly kontrolovanými organizací TÜV nejlepších výsledků. To je důkaz, že trucky MAN jsou spolehlivé během celé své životnosti. A modely MAN TGL, TGM a TGS z nové generace trucků MAN mají všechny potřebné atributy, aby to tak zůstalo – pro každý typ nasazení v každém sektoru distribučního průmyslu.