Nový MAN Lion’s City

Autobusy

Nový MAN Lion’s City

V rámci tradiční akce MAN BusDays měl světovou premiéru Lion’s City zcela nové generace – moderní typ autobusu vyvinutý speciálně pro centra měst. Novinka spojuje množství technických vylepšení s nejnovějším designem autobusů MAN. 

  • Tato generace městských autobusů MAN byla vyvinuta zcela od píky, přičemž tvůrci se soustředili na hospodárnost, komfort a ergonomii v kombinaci s novým autobusovým designem MAN
  • Nový motor D15 spojený s modulem MAN EfficientHybrid a odlehčená konstrukce vozidla snižují spotřebu paliva až o 16 %
  • Nezávislé odpružení kol a nová technologie tlumičů je v sériové výbavě • poprvé jsou k dispozici LED reflektory i koncová světla
  • Estetickou i ergonomickou úroveň interiéru zvýšily nové konzoly sedadel i držadla, barvy či vnitřní obložení
  • Více ergonomie a bezpečnosti pro řidiče

V rámci vnitropodnikové produktové výstavy BusDays se v první polovině března ve světové premiéře představil médiím a následně i zákazníkům nový MAN Lion’s City. S jasným zaměřením na ziskovost, komfort jízdy, technologie a design vývojáři skvěle zvládli své úkoly a nastavili nové standardy pro všechny komponenty. Jde například o zcela novou pohonnou soustavu volitelně obsahující MAN EfficientHybrid, nezávislé zavěšení předních kol, venkovní světla s technologií LED a nový modulární interiér. Lion’s City další generace přichází na scénu 18 let po svém předchůdci. Zahajuje novou éru, přičemž splňuje nejen aktuální emisní normu, ale i legislativní požadavky, které se očekávají v EU v dohledné budoucnosti.

Při pohledu zvenčí je novinka jasným příkladem nejnovějšího designu autobusů značky MAN. Má celou řadu poutavých, stylových rysů, mezi nimiž dominují charakteristické reflektory s integrovanými denními světly v podobě LED proužku Velké boční okna a typický černý přední panel s chromovým lemem a lvem. Tyto prvky dodávají autobusu nejen dynamiku, ale díky segmentovaných konstrukci se také podílejí na nižších celkových nákladů na životní cyklus. Díky modernímu „smartfonovému“ designu má i zadní část zvláštní styl – podobný, jak můžeme vidět na novém autokaru MAN Lion’s Coach. Navíc takové řešení umožňuje perfektní přístup k různým komponentům. MAN EfficientHybrid je nyní ještě ekonomičtější díky svému novému motoru D15, systému stop-start a zredukované vlastní hmotnosti. Pochopitelně, že zásluhou nových materiálů a výrobních procesů je nový městský autobus nejen elegantní, ale také lehčí a robustnější. Jednodušší bude i servis – mimo jiné díky snadnému přístupu do prostoru motoru. K inovacím patří podstatně menší pohotovostní hmotnost novinky. Například  dvanácti metrová varianta nového autobusu MAN Lion’s City je až o 1130 kg lehčí než srovnatelný předchůdce. V rámci odlehčení vozu je změněna konstrukce krytu motoru, který nepotřebuje ocelový rám, zadní okno má tenčí sklo a optimalizované jsou panely bočních stěn (vyrobené ze zpevněného polypropylenu).

Významným příspěvkem k ekonomickému provozu je nový, lehčí motor D1556 LOH splňující již dnes budoucí standardy dle emisních norem Euro VId, které vstoupí v platnost od 1. září 2019. Z technického hlediska je také inovací, že inženýři na dodržení budoucí emisní normy aplikovali pouze technologii SCR (selektivní katalytická redukce) ve spojení s filtrem pevných částic. To znamená, že již není nutná recirkulace výfukových plynů. Vysoce účinný devítilitrový motor je k dispozici ve výkonových verzích 280 k, 330 k a 360 k, které ideálně pokrývají typické požadavky na provoz městských autobusů. Volitelně lze motor D15 doplnit modulem MAN EfficientHybrid, systémem, který snižuje spotřebu paliva a emise až o 16 % . Kromě toho sériově dodávaná funkce start-stop při tomto systému garantuje nulový hluk vozidla na zastávkách nebo při čekání na zelenou. Jeho základem je zařízení, které při brzdění mění kinetickou energii na elektrickou energii a ukládá ji do Superkondenzátorů na střeše, který je podstatně lehčí a kompaktnější než baterie se stejnou kapacitou. Tato energie se využívá jako palubní zdroj elektřiny nezávislý od jízdy, který nejen odlehčuje dieselový motor, ale také umožňuje vypnutí a opětné nastartování motoru když vozidlo zastaví. Generátor startéru klikového hřídele může motor MAN D15 během několika okamžiků opětovně spustit  a během následného akcelerování ho podpoří funkce zvýšení plnicího tlaku. 

Inovativní zavěšení kol a komfortní tlumiče pérování, sofistikované posuvné dveře

Nový Lion’s City je první městský autobus MAN, který má nezávislé zavěšení předních kol. Znamená to, že pohyby jednoho kola se pouze nepatrně přenášejí na druhé kolo stejné nápravy, když vozidlo překonává terénní nerovnosti silnice. Výsledkem je měkčí tlumení díky menšímu působení neodpružených hmot. Nové hydraulické tlumiče pérování nahradily předchozí technologii a umožňují optimální seřízení podvozku z hlediska komfortu jízdy a stability vozidla při rozjíždění a průjezdu přes nerovnosti. Díky tomu lze upravit výrazně více parametrů tlumení, a tedy specificky naladit každou nápravu. V konečném důsledku se vozidlo mnohem lépe ovládá. Konstruktéři MAN vylepšili i dveře pro novou generaci městského autobusu. Pocházejí sice z vlastního portfolia, ale jsou o 10 cm širší a imponují harmonickým, rychlejším a přímým pohybem. Na výběr jsou pneumaticky i elektro-hydraulicky ovládané vnější a vnitřní výkyvné dveře. Použití osvědčených komponentů znamená, že nevyžadují žádné mazání ani nastavování a jsou spolehlivé. Modulární sestavy cenově příznivých náhradních dílů s garantovanou dostupností podporují příznivé celkové náklady po celou dobu životnosti. 

Všechny funkce světel zajišťují technologie LED

Vnější osvětlení je příkladem, jak Lion’s City definuje nové standardy. Nejde jen o to, že MAN použil LED pro denní svícení. I reflektory jsou totiž poprvé k dispozici v kompletním provedení LED se všemi funkcemi a spolu se zadními světly se stejnou technologií patří ke standardní výbavě novinky. Nejenže zvýrazňují charakteristický design nového modelu Lion’s City jako specifický světelný podpis, ale také přispívají k bezpečnosti a snižují provozní náklady. Kromě jejich vysoké energetické účinnosti mají i dlouhou životnost – až do 10 000 provozních hodin – a vysokou spolehlivost, což eliminuje nutnost výměny žárovek. Současně zlepšují výhled při jízdě v noci: tlumená i dálková světla reflektorů jsou s využitím LED asi o 50 % jasnější než při halogenovém typu, lépe se rozptylují a mají i mnohem větší dosah. Tuto moderní technologii využili i tvůrci interiéru. Nepřímé, na přání i souvislé teplé bílé osvětlení LED, resp. volitelné barevná světla, se starají o stejnorodý, moderní, dynamický světelný design. Inženýři věnovali zvláštní pozornost i materiálem použitým na pracovišti řidiče, aby minimalizovaly odrazy světla na hladkém povrchu.

Nové konzoly sedadel pro flexibilitu a snadné uklízení

Schéma sezení je dalším aspektem, který se podílí na přívětivém prostředí a vizuálně bezchybných dojmech z barev a konceptu obkladů v interiéru. Mnoho těchto nápadů pramení ve výběru světlých a tmavých barev pro jednotlivé funkční části vnitřku autobusu. Nové konzoly sedadel optimalizují rozestupy míst k sezení. Jsou flexibilně namontované ve dvou kolejničkách na bočních stěnách, čímž vzniklo více prostoru a kromě toho se interiér snadněji uklízí. Dokonce i stojící cestující mají více komfortu i bezpečnosti: nové stropní tyče s oválným průřezem poskytují ergonomičtější úchop.

Ergonomie, pohodlí a bezpečnost pro řidiče

V novém MAN Lion’s City i řidič dostal propracovaný a vylepšený prostor s elegantně zaoblenými dveřmi, který perfektně zapadá do celkového konceptu designu autobusu. Umístění ovládacích prvků a přístrojů vneslo na pracoviště řidiče výraznou orientaci na uživatele s důrazem na ergonomii, komfort při jízdě a bezpečnost. Spínače jsou nyní uspořádány ve třech zónách – podle toho, jak často se používají. Volitelná polička po pravé ruce nabízí možnost přidat další zařízení DIN nebo monitory. Držák na pohár a USB port umístili designéři na boční panel a na výběr jsou i jiné odkládací možnosti, jak uzamykatelný prostor pro řidičovu tašku nebo síťka na odložení časopisu. Sedadlo řidiče lze nastavit horizontálně pro ergonomičtější pozici za volantem. Při nastavování volantu se synchronně posouvá i přístrojový panel. Standardně zabudovaný 4-palcový barevný displej garantuje maximální viditelnost zobrazovaných informací. Další bonus na téma bezpečnosti zahrnuje vyšší pozici řidiče při sezení a modulární skleněnou stěnu na dveřích, která může sahat až po čelní sklo, aby poskytovala dodatečnou ochranu proti napadení.

Městský autobus MAN nové generace začne vyrábět závod v polském městě Starachowice od srpna 2018.