NOVÝ MODEL TGS BODUJE U PRACOVNÍKŮ SBĚRNY

Nákladní vozy

NOVÝ MODEL TGS BODUJE U PRACOVNÍKŮ SBĚRNY

V drsném prostředí zpracování kovového šrotu doslova září typické sytě žluté kabiny trucků s velkým logem KA-METAL. Díky tomu je snadno poznají na pravidelných trasách, po kterých jezdí. V březnu si majitelé této žilinské společnosti převzali dvě vozidla z nové generace modelové řady MAN TGS. Samozřejmě se stejnou barvou „dresu“, ale hlavně ve velmi zajímavé konfiguraci.

Žilinská společnost KA-METAL je na trhu od roku 1997, ale zakladatel společnosti Václav Kapec působil v oboru nakládání se železným šrotem a kovovým odpadem již od roku 1991. V současnosti KA-METAL poskytuje komplexní služby, provozuje pobočku v Kysuckém Novém Městě, zaměstnává 18 kmenových pracovníků a ročně přepraví 20 000 tun šrotu. Kvalitou služeb i spokojeností zákazníků patří v oblasti výkupu a prodeje železného šrotu a barevných kovů mezi nejstabilnější a najetablovanejší firmy na Slovensku. Rodinný podnik vedou bratři Václav Kapec ml., který je jednatelem, a mladší Marek Kapec má na starosti logistiku dopravy.

„Šrotařina“ je specifický segment nákladní dopravy, což je vidět na konfiguraci podvozků vozidel, na volitelné výbavě i přídavných zařízeních. „V posledních letech provozujeme pět až šest nákladních vozidel. Pravda, když jsme začínali, bylo to těžké. Neměli jsme žádnou techniku, ani vysokozdvižný vozík, vše se dělalo ručně. Náš první nákladní vůz měl výkon pouze 360 ​​koní, byl bez hydraulické ruky a fakt jsme nevěděli, jestli jej vůbec uživíme. Momentálně máme dva valníky a čtyři nákladní auta s rukou, z nichž nyní již tři jsou značky MAN. Používáme i tři přívěsy s nástavbami na přepravu šrotu. U dvou nových podvozků TGS jsme konfiguraci konzultovali s prodejcem MAN a dodavatelem nástaveb, ale i s našimi řidiči, protože řidič nejlépe ví, jakou výbavu při práci potřebuje, jaké nové prvky by se mu hodily a co nevyužije. Na základě toho se poskládali první vozidlo, které jsme ještě průběžně dolaďovali, bylo třeba například zvýšit patky jeřábu. A na druhém autě jsme již aplikovali získané poznatky,“ představuje vozový park Václav Kapec ml.

Podvozky i výbava postavené na míru

Dva nové přírůstky jsou identické: třínápravové podvozky MAN TGS 33.510 6×4 BB CH se zesíleným rámem, s 375kilowattovým motorem (510 k) a automatizovanou převodovkou MAN TipMatic 12:28 s retardérem i funkcí vysvobození vozidla rozhoupáním. Kabiny velikosti NN (vnější délka 1880 mm, vnější šířka 2240 mm) s LED předními světly mají ve výbavě nezávislé vodní topení i automatickou klimatizaci. Při pohledu na volitelnou specifikaci může fanoušek trucků řidičům firmy KA-METAL závidět: multifunkční volant a komfortní vyhřívané sedadlo, 12,3palcový digitální přístrojový panel, elektrická parkovací brzda, dešťový senzor, sofistikovaný, ale současně uživatelsky příjemný systém ovládání infotainmentu MAN SmartSelect a rádio s navigací se 7palcovým displejem, kamera pro couvání… Už z tohoto přehledu lze vidět, že majitelé společnosti na užitečné příplatkové výbavě opravdu nešetřili. Takže z nejnovějších prvků objednali i MAN EasyControl – ovládací modul ve dveřích řidiče, kterým lze až 4 zvolené funkce ovládat i po vystoupení z kabiny, a také ComfortSteering neboli elektronicky regulovaný hydraulický systém řízení (perfektní pomocník při každodenním manévrování na malé ploše: řidič řídí vozidlo velmi přesně s minimální námahou, přičemž se volant samočinně vrací do střední polohy).

Co se týče nástavby, obě nová vozidla jsou vybavena jeřábem Palfinger Epsilon M120Z s drapákem. Samozřejmou součástí trucku pro potřeby sběrny je hákový natahovač kontejnerů.

Ročně přepraví 20 000 tun

Ještě v začátcích udělali v šrotářské branži rozruch, když se snažili nakupovat za maximální možné výkupní ceny, což zákazníci pochopitelně přivítali. Díky tomu firma rostla a přibývá i počet kamionů. Dnes je jejich největším problémem nedostatek prostoru. Stačí krátký pohled na dvůr a je jasné, že zmanipulovat takový objem šrotu vyžaduje precizní logistiku a člověka, který neustále organizuje, kdy, co a kam je třeba naložit a odvézt. Z areálu firmy KA-METAL se šrot nakládá přímo na železniční vlečku do vagónů a dále už putuje po kolejích do železáren v Třinci, Košicích nebo do Podbrezové.

Cílová skupina zákazníků společnosti je široká: řemeslníci, menší firmy, větší firmy a jedna linie aktivit vede směrem k likvidaci technologických celků. KA-METAL zrealizoval stovky likvidací výrobních linek a strojních zařízení. K největším objednatelům patřily TENTO a. s., CHEMKO Strážske, Slovena a. s., Benzinol a. s., Benatech a. s., ex. ZVL Žilina, Auto-komponent a mnozí další klienti, v minulosti likvidovali i pivovar Bytča, žilinskou Aviu nebo některé haly ZVL.

„Šrot čerpáme ze tří zdrojů. Drobný výkup procentuálně není velký, ale jde hlavně o službu občanům. Druhým dodavatelem jsou firmy, které při své výrobě produkují kovový odpad, což představuje značnou část objemu. A konečně jsou tu likvidace technologických celků. Ty nás dělají výjimečnými mezi zpracovateli šrotu. Máme kapacity, své lidi, svá auta, vlastní technologii, takže si nemusíme nic pronajímat. A navíc v tomto sektoru jsme za ta léta získali tolik zkušeností, že umíme realizovat práce, které jiní nedokážou, což je naše přidaná hodnota,“ vysvětluje Václav Kapec ml.