Za přítomnosti Andrease Scheuera, německého spolkového ministra dopravy a digitální infrastruktury, oficiálně odstartovala testovací fáze jízdy v konvojích (tzv. platooning). Trasa vede z pobočky společnosti DB Schenker v městečku Neufahrn nedaleko Mnichova do Norimberku po zkušebním úseku na dálnici A9. Spolková vláda podpořila pilotní program dotací přibližně 2 miliony eur.
Ministr Andreas Scheuer při této příležitosti řekl: ,,Je to vizionářský výzkumný projekt pro naši digitální testovací dráhu, dálnici A9. Začíná jím automatizovaná a síťově propojená budoucnost silniční dopravy. Technologie budoucnosti přenášíme na dnešní cesty a testujeme inteligentní interakce člověka, strojů a materiálu. Máme příležitost, aby logistické procesy – od nakládací rampy až po zákazníka – byly bezpečnější, efektivnější a ekologičtější. A dálkoví řidiči se tak v digitálních trucích mohou stát moderními specialisty na logistiku.
Strategické partnerství jako hnací motor inovace
Pravidelné testovací jízdy propojených trucků po trase dlouhé 145 kilometrů začaly 25. června. Do konce srpna budou vozidla pendlovat bez nákladu, pak konvoje absolvují denně tři regulérní přepravy, přičemž je částečně naloží buď dílci do strojů, nápoji nebo papírem.
Partneři v projektu tak dělají průkopnickou práci. ,,První využití technologie konvojů v Německu definuje nové standardy na trhu logistických služeb, z nichž budou profitovat především naši zákazníci,“ řekl Alexander Doll, člen představenstva DB pro nákladní dopravu a logistiku. ,,Tímto projektem DB Schenker ukazuje, co je pro společnosti na celém světě důležité: inovace prostřednictvím nových partnerství.“
Využitím „platooningu“ rozšiřuje DB Schenker svůj digitální obchodní model. ,,My ve společnosti DB dnes opět přinášíme na cesty novou technologii. S projektem konvojů dále rozšiřujeme naši průkopnickou povinnost na poli autonomní a síťově propojené jízdy,“ zdůraznila Prof. Dr. Sabina Jeschke, členka představenstva DB pro digitalizaci a technologii.
Na propagaci automatizované jízdy pracují dva světoví lídři ve svých segmentech, společnosti MAN Truck & Bus a DB Schenker. ,,Nejde jen o využívání technologie. Je to rovněž o jejím efektivním integrování do celého logistického řetězce. Poznatky z tohoto společného projektu jsou důležitým krokem na cestě k sériové výrobě. Značce MAN to umožní zachovat si vedoucí úlohu v automatizaci a digitalizaci užitkových vozidel,“ řekl Joachim Drees, generální ředitel společnosti MAN Truck & Bus AG.
Nevídané využití technologie
Během praktických testů, které dosud nemají obdoby, se bude technologie konvojů pro oblast logistiky dále optimalizovat, například s ohledem na bezpečnost systému, spotřebu paliva a lepší využití prostoru na dálnicích. Partneři projektu také doufají, že získají informace o společenské přijatelnosti síťově propojeného způsobu dopravy, jakož i o krocích potřebných na správnou přípravu infrastruktury a předpisů.
Lidé jsou stále nejvyšší prioritou
Od začátku spolupráce v květnu 2017 a oficiálního předání testovacích vozidel společností MAN, které proběhlo v únoru tohoto roku, se řidiči trucků intenzivním tréninkem připravují na svou roli v projektu. Psychologicko-společenské a neurofyziologické dopady nové technologie na řidiče jedoucí v konvoji bude v paralelní studii zkoumat Vysoká škola Fresenius. To umožní zakomponovat důležité zkušenosti řidičů do výsledků a dalšího rozvíjení jejich pracovního profilu. ,,Je samozřejmé, že digitalizace systémů mobility a dopravy povede k úplně novým požadavkům na zaměstnance v tomto oboru,“ vysvětluje Prof. Dr. Christan Haas, ředitel Institutu komplexního zdravotního výzkumu Vysoké školy Fresenius. ,,Doufáme však, že naše výsledky také přispějí k lepšímu pochopení a vývoji digitalizovaných rozhraní mezi člověkem a strojem.“
Jak fungují konvoje
Pojem jízda v konvoji (platooning) označuje systém nákladní dopravy, při kterém minimálně dva trucky jedou po dálnici v těsném odstupu za sebou, a to s podporou technických asistenčních a řídicích systémů. Všechna vozidla v konvoji jsou navzájem propojena elektronickou „tažnou tyčí“ za použití komunikace mezi vozidly. Rychlost a směr konvoje určuje truck v čele, ostatní ho následují.