Během dvoudenní akce MAN Experience Press Days 2020, která kvůli pandemii probíhala digitálně online, byl hvězdou mezi autobusovými novinkami kloubový elektrický model Lion’s City 18 E. Z prezentace nabízíme aktuální informace a kolekci zcela nových fotografií.
„Do konce letošního roku předáme prvních 17 autobusů Lion’s City 12 E ze sériové produkce. A v polovině roku 2021 bude dodán první kloubový Lion’s City E,“ informoval média v rámci akce MAN Experience Press Days 2020 senior viceprezident pro produkt a prodej autobusů Rudi Kuchta.
Program elektrické mobility společnosti MAN tedy běží podle plánu a po 12metrovém e-buse je na startovní čáře do života jeho větší sourozenec. Se svou délkou 18 metrů je MAN Lion’s City 18 E perfektní volbou pro dopravní operátory, kteří na vytížené linky hledají vysoce efektivní plně elektrický městský autobus – tichý, s nulovými emisemi při provozu, s přepravní kapacitou pro množství cestujících a prvotřídním designem.
Důmyslná pohonná soustava
Elektrický autobus MAN Lion’s City 18 E má dvě poháněné nápravy. Dvojice elektromotorů – po jednom na druhé a třetí nápravě – mu poskytuje potřebný výkon do městského provozu. Na rozdíl od řešení s elektromotory umístěnými těsně vedle nábojů kol tyto typy mají jednodušší konstrukci a je k nim snadnější přístup. Pro dopravní operátory to znamená profit z hlediska údržby i celkových nákladů na vlastnictví vozidla (TCO). Obě poháněné nápravy jsou elektronicky synchronizovány a vylepšují jízdní vlastnosti kloubového autobusu, protože podporují stabilitu, a tedy bezpečnost provozu. Navíc Lion’s City 18 E je vybaven systémem, který kontroluje a ovládá úhel natočení kloubového spojení, aby nedošlo k „zalomení“ vozidla. Těmto kritickým situacím lze předejít, protože točivý moment může být selektivně distribuován na dvě poháněné nápravy.
Kromě toho dvě poháněné nápravy zvyšují množství surového energie, která vzniká při brzdění. Vysoká míra rekuperace znamená, že elektrický kloubový autobus je vždy velmi efektivní – bez ohledu na řidičův styl jízdy nebo topografii.
Garantovaný dojezd 200 km
Plně elektrická pohonná soustava autobusu MAN Lion’s City 18 E produkuje výkon od 320 kW po maximálních 480 kW. Energii dodávají modulární lithium-iontové baterie s instalovanou kapacitou 640 kWh vyvinuté v rámci koncernu, které mají inteligentní systém tepelného managementu optimalizovaný pro městské autobusy. Toto zařízení podporuje výjimečně dobrou disponibilitu autobusu bez ohledu na roční období a zaručuje jízdní dosah 200 km na jedno nabití (v příznivých podmínkách až 270 km) během celé životnosti baterií.
Sada osmi baterií je instalována na střeše, čímž se zjednodušuje jejich servis a má to i další výhodu – jsou umístěny mimo zadní část vozu, což je oblast s vyšším rizikem poškození v případě kolize. Pochopitelně, takový koncept vyžadoval úpravy konstrukce skeletu, protože jedna baterie má hmotnost 500 kg. Nabíjení probíhá v depu přes zástrčku kombinovaného systému nabíjení (CCS). Při průměrném nabíjecím výkonu 100 kW a maximálním výkonu až 150 kW se MAN Lion’s City 18 E dokáže plně nabít za méně než čtyři hodiny.
Elektrický pohonný systém má výhodu i z hlediska interiéru. Jelikož vzadu není dieselový motor, vývojový tým tuto část vozidla prosvětlil a přidal další 4 místa k sezení. Osmnáctimetrová verze modelu Lion’s City E má přepravní kapacitu až 120 cestujících, což pro nový elektrický autobus MAN není problém, protože využití alternativního pohonu umožňuje vyšší celkovou hmotnost vozidla až 30 tun.
Další plány společnosti MAN Truck & Bus, pokud jde o dopravu bez emisí, konkretizoval generální ředitel Andreas Tostmann: „Do roku 2025 bude 50 % z našich prodaných autobusů využívat alternativní pohon. V roce 2030 bude mít 60 % distribučních trucků a 40 % vozů pro dálkovou dopravu pohonnou soustavu bez emisí.“