Optimální truck pro každý sektor dopravy

Nákladní vozy

Optimální truck pro každý sektor dopravy

Při vývoji své nové generace vozidel se MAN důsledně zaměřil na řidiče a jejich práci. Výsledkem je portfolio, které dokáže optimálně plnit jakékoliv dopravní úlohy.

Jednotlivé typy přeprav mají svá specifika. Truck v mezinárodní dálkové dopravě musí poskytnout nejen vysokou úroveň palivové hospodárnosti a ergonomickou provozní logiku – aby byla jízda s ním co nejméně únavná, ale také vhodný koncept prostoru pro odpočinek a spánek. To umožňuje řidičům optimálně regenerovat síly. Protože pouze pokud jsou řádně odpočatí, dokáží se plně koncentrovat na řízení trucku bezpečným a ekologickým způsobem. Asistenční systémy, například poloautomatizovaná jízda v dopravních zácpách nebo asistent pro odbočování, poskytují podporu navíc. Bezpečnost je klíčovým faktorem nejen pro firmy působící v dálkové dopravě, na stavbách či v distribučním sektoru. Dobrý výhled a optimální zobrazování podstatných informací o jízdě jsou důležité při městském provozu, na staveništích nebo během delikátního manévrování v těsných prostorech při distribuci zboží. Dalším významným aspektem je ergonomické řešení kabiny z hlediska častého nastupování a vystupování, což je součástí každodenní rutiny v městské distribuční dopravě a komunálních službách. Důležité je také vybrat na konkrétní přepravní úkoly správnou nástavbu, pro kterou podvozek vozidla musí poskytnout optimální technické a elektronické rozhraní – ať už jde o třístranný sklápěč, natahovač kontejnerů, chladicí skříň nebo speciální truck na transport dřeva. V neposlední řadě je klíčová i konfigurace pohonné soustavy, s níž řidič a vozidlo dokáží plnit úkoly efektivně a v souladu se zadáním. Proto MAN zkoncipoval svou novou produktovou řadu modulárním způsobem – aby nabídl vždy to nejlepší řešení, které splní rozmanité požadavky z různých odvětví dopravy.

Pestré produktové portfolio

Zachovat vyzkoušené a spolehlivé – samozřejmě na ještě lepší úrovni. To je podstata nové generace vozidel MAN založených na známé sestavě modelových řad.

Dálkovou a těžkou nákladní dopravu nadále pokrývají nové modely MAN TGX, které snadno rozpoznáte podle jejich širokých, dlouhých a vysokých kabin. Tak jako předtím i nový MAN TGX je k dispozici se třemi typy motorů, které nabízejí široké výkonové spektrum: nejvýkonnější pohonná jednotka MAN D38 generuje až 640 k; řada motorů MAN D26 nabízí výkon od 430 do 510 k, respektive pro lehkou dálkovou dopravu je optimální typ D15 ve výkonových modifikacích 330 až 400 k. Vedle klasických tahačů návěsů a podvozků 4×2 a 6×2 je model TGX stále k dispozici i ve verzích 6×4 a 8×4, neboť tyto konfigurace jsou oblíbené v sektoru těžkých transportů. Tahač 4×2 si lze objednat s volitelným systémem MAN HydroDrive, hydrostatickým pohonem kol přední nápravy, který poskytuje přídavnou trakci na nezpevněných površích. S takovou rozmanitou paletou verzí pokrývá model TGX celkové hmotnosti vozidel od 18 do 41 tun. Při transportech extrémně těžkých nákladů však dokáže táhnout až 250tunovou jízdní soupravu.

Nový MAN TGS pokračuje ve stopách předchůdce s image specialisty na těžkou dopravu ve stavebním průmyslu, ale i pro oblast distribuce a komunálních služeb. Tuto modelovou řadu charakterizují užší kabiny, protože při jejich typickém nasazení je mimořádně důležitá co nejmenší pohotovostní hmotnost, ale také bezchybný výhled zpoza volantu. Co se týče pohonných jednotek, MAN TGS s motorem D26 nebo D15 disponuje výkonem od 330 do 510 k. Široká paleta variant z něj činí krále mezi lvy, pokud jde o konfigurace pohonu. V nabídce jsou tahače i podvozky 4×2 a 6×2, klasické šasi 6×4, 8×2 a 8×4 používané v kombinaci s rozmanitými nástavbami v širokém spektru sektorů nebo off-roadové podvozky s popisem náprav 4×4, 6×6, 8×6 či 8×8 pro práce v těžkém terénu. Pokud vozidlo jezdí převážně po silnicích se zpevněným povrchem a přídavnou trakci potřebuje pouze někdy, modelová řada TGS nabízí volitelný systém hydrostatického pohonu předních kol MAN HydroDrive pro vozidla s 2, 3 nebo se 4 nápravami. Při takovém širokém sortimentu nový MAN TGS disponuje maximální celkovou hmotností v rozsahu od 18 do 41 tun.

Vozidla lehké a střední hmotnostní třídy jsou v nové generaci znovu zastoupeny modelovými řadami MAN TGL a MAN TGM. V této sekci produktové nabídky mají zákazníci na výběr čtyři nové úzké kabiny: krátkou, dlouhou, vysokou s lůžkem a čtyřdveřovou pro pracovní skupiny (crew cab). Poslední variantu využívají firmy podnikající ve stavebním průmyslu, poskytovatelé komunálních služeb a také hasičské sbory či záchranáři. Model TGL se čtyřválcovou verzí motoru D08 obhospodařuje segment s maximální celkovou hmotností 7,5 až 12 t. Pokud pro některé aplikace výkonové spektrum toho motoru v rozsahu od 160 do 220 k není dostačující, MAN TGL může být vybaven i 6válcovou variantou s výkonem 250 k, která je současně základní pohonnou jednotkou pro větší MAN TGM. Šestiválec D08 nabízí několik modifikací s výkonem až do 320 k. Pokud jde o celkovou maximální hmotnost, nová řada TGM začíná tam, kde jeho menší bratr TGL končí, čili od 12 tun pokračuje výše přes 15 a 18 tun až po 26 tun. Zatímco MAN TGL je k dispozici výhradně s konfigurací pohonu 4×2, větší MAN TGM nabízí i verze 6×2, 6×4 a 4×4. Proto je atraktivní nejen pro městskou logistiku a regionální distribuci, ale uplatní se také na stavbách, v komunálních službách i jako základ pro hasičské speciály.

Osm typů kabin – důležitá je rozmanitost

Nová generace vozidel MAN nabízí až 8 různých kabin. Nejvíce prostoru poskytují tři velkokapacitní kabiny označené zkratkami GX, GM a GN.

Se svou vnější šířkou 2,44 m jsou typy GX a GM perfektní volbou pro mezinárodní dálkovou dopravu. Řidiči mají k dispozici množství prostoru pro odkládání zavazadel a osobních věcí pod lůžkem (vysouvací kontejner uprostřed a dva boxy na bocích s přístupem zvenčí i zevnitř) plus úložné schránky nad čelním sklem. V kabině GX, která má nejvyšší střechu, vytvořili konstruktéři odkládací prostory s celkovým objemem až 355 litrů. Díky nízkému tunelu hnacího ústrojí dosahuje vnitřní výška v kabině GM nadprůměrné hodnoty 1,87 metru a typ GX poskytuje výšku k stání dokonce 2,07 m. Truckeři skutečně velmi rádi jezdí dlouhé trasy v těchto dvou největších verzích kabiny, protože jim poskytují výjimečnou volnost pohybu, vzdušnou atmosféru v interiéru a špičkovou úroveň komfortu. Pohodlná lůžka s vysoce kvalitním roštovým rámem a účinná zvuková izolace garantují optimální odpočinek a klidný spánek.

Třetí variantou velké kabiny je typ GN, který nabízí stejnou úroveň pohodlí jako GM a GX. Akorát se nedodává s vysokou střechou, což přináší výhody pro specifické aplikace, například při transportu produktů v cisternách nebo silách. Některé nástavby přímo vyžadují nízkou kabinu, protože přesahují přes střechu – jako v případě přeprav osobních automobilů. Díky nízkému tunelu pohonné soustavy je i v kabině GN s vnitřní výškou 1,57 m level volnosti pohybu stále výborný. Podobně jako ve verzích GX a GM má komfortní lůžko roštový rám, aby si řidič mohl pohodlně odpočinout a vydatně se vyspat.

Ve stavebním průmyslu, městské distribuční logistice a přepravě sypkých, resp. kapalných produktů v cisternách/silách patří ke klíčovým aspektům optimální výhled z kabiny a nízká pohotovostní hmotnost vozidla. Při rozvozu zboží s častými zastávkami je také velmi důležité pohodlné ergonomické nastupování a vystupování. Pro splnění těchto požadavků MAN vyvinul nové zúžené kabiny (vnější šířka 2,24 m) pro modelové řady TGL, TGM a TGS nastupující generace.

Nová kabina FM se šířkou 2,24 m vychází vstříc klientům, kteří potřebují vozidla lehká a s kompaktní konstrukcí, ale s identickou délkou a stejnou výškou jako u typu GM, přičemž splňuje vysoké nároky na komfort při odpočinku a spánku. Kabina FM je ideální například v segmentech dálkové dopravy, při kterých je velmi důležité intenzivní využívání užitečného zatížení. Podobně jako kabiny GM a GX i typ FM charakterizují odkládací boxy přístupné zvenčí i zevnitř a také dostatek úložných prostorů včetně skříněk nad čelním sklem.

Nová nízká kabina FN se hodí pro segmenty dopravy, v nichž řidiči a operátoři oceňují vysoký standard komfortu, množství odkládacího prostoru a pohodlné lůžko pro příležitostné přenocování v kabině, ale nepožadují vysokou střechu.

Tak jako předtím i v nové řadě MAN TGS bude nejčastěji objednávanou kabinou typ NN. Její typické uplatnění je ve stavebnictví – pro sklápěče a domíchávače betonových směsí. Navzdory své kompaktní délce 1,88 metru poskytuje za sedadly dostatečný prostor pro pracovní oblečení a nářadí. Mezi volitelnými prvky výbavy je plošinka na stání nad levým blatníkem, stupínky na předním čele korby a držadlo na střeše, aby řidič mohl pohodlně zkontrolovat uložení nákladu za kabinou. Typickým rysem designu kabin na středně vysokém a vysokém šasi je robustní ocelový nárazník smontovaný ze tří částí, takže v případě větších karambolů stačí vyměnit pouze poškozený díl. Dalším praktickým prvkem jsou pružně upevněné a zesílené spodní stupně schůdků, které bez poškození odolají i silnému nárazu do překážky.

Pro nové modelové řady TGL a TGM je k dispozici i kompaktní kabina (CC) s vnější šířkou 2,24 metru a délkou 1,62 m. Navzdory kompaktnímu designu nabízí stejně vysokou úroveň ergonomie a uživatelské přívětivosti jako ostatní kabiny z nové produktové palety vozů MAN. Řidiči pracující v různých odvětvích, včetně distribuce, stavebnictví a komunálních služeb ocení velmi malou nástupní výšku a široký úhel otevírání dveří.

Kabina pro pracovní týmy je nejdelší v nové generaci trucků a v první řadě poskytuje množství prostoru pro další spolucestující. Nová čtyřdveřová verze s označením DN přepraví až 7 lidí: čtyři na zadní lavici a dva nebo tři na sedadlech vpředu. Posádka má k dispozici hojnost odkládacích možností včetně prostoru pod zadní lavicí. Díky tomu se „crew cab“ ideálně hodí pro komunální služby, hasiče a záchranáře.