Na jaře 1967 uvedl Konrad Auwärter autobusový svět v úžas: Dvoupatrový autobus pro zájezdovou dopravu? To si nikdo nedokázal představit. Mladší syn Gottloba Auwärter, šéfa firmy NEOPLAN, byl však pevně přesvědčen o životaschopnosti svého konceptu.
Před půlstoletím – na konci dubna 1967 – sjel z výrobní linky první patrový autokar na světě postavený podle diplomové práce Konrada Auwärtera: NEOPLAN Skyliner. Aby mladý autor projektu dokázal, že jeho 12 metrový double-decker se hodí na každodenní nasazení, absolvoval s ním trasu ze Stuttgartu do Bruselu. „Tehdy nikdo nevěřil, že by patrový autobus vůbec mohl jet po dálnici a neztratit stabilitu. Skeptiky jsme však rychle přesvědčili o opaku,“ vzpomíná Konrad Auwärter u příležitosti slavnostního otevření výstavy v mnichovském MAN Bus Forum věnované jubileu. „Od roku 1969 se odhodlali zařadit do svých flotil autobusy Skyliner renomovaní dopravci, například firma Götten Saarbrücken či TRD-Reisen z Dortmundu.“

Skyliner dokázal přesvědčit. Zakladatel nové třídy patrových zájezdových autobusů se může ohlédnout nejen za 50 letou tradicí. Získal si i velkou oblibu u zákazníků, vždyť na cesty po světě dodnes vyjelo téměř 5000 autobusů NEOPLAN Skyliner, které otevřely jedinečnou dimenzi luxusního cestování. Mezi vyrobenými vozidly jsou i výjimečné kousky, například čtyřnápravový Megaliner nebo patrový kloubový JumboCruiser, který vyrobili v roce 1975 pouze v omezeném počtu 11 kusů. Neobyčejné byly také projekty, které na základě autokaru Skyliner zrealizovali pro zákazníky. Čtyřnápravový 15 metrový double-decker z Německa pro 106 sedících pasažérů vyvinuli speciálně pro Kennedyho vesmírné centrum NASA. Skyliner jezdil i jako kyvadlový autobus pro kasino ve Filadelfii, přestavěn na obytné vozidlo sloužil jako zázemí při poutní cestě jedné arabské královské rodiny …
„Pro všechny kolegy z výrobního závodu byl velmi emotivní týmový autobus Keke Rosberga, mistra světa F1, který jsme vyrobili roku 1995. Sám Keke Rosberg několikrát přišel do fabriky, aby konfiguraci svého autobusu dohlédl. Parádní byla střešní terasa z nerezové oceli s výklopným zábradlím. Tehdy šlo o vrcholné umění v konstrukci autobusů! Kolegové byli na tento exemplář velmi hrdí,“ vrací se do minulosti Konrad Auwärter.
Ani ve svém sedmém generačním vydání NEOPLAN Skyliner neztratil nic z atraktivnosti. Potvrzují to četná ocenění. V uplynulém roce k nim přibyla IBC Award (IBC – International Bus Competition) a také cena za udržitelnost od odborného časopisu Busplaner, který se věnuje autobusovému zájezdovému odvětví. Podobně design značky NEOPLAN je legendární a už v minulosti byl několikrát vyznamenán prestižními mezinárodními cenami. Požadavky na Stephana Schönherra, autobusového šéfdesignéra MAN a na jeho zkušený tým, byly tedy při práci na sedmé generaci Skyliner patřičně vysoké. Čisté linie karoserie s typickými ostrými hranami jsou kombinovány s nekompromisní aerodynamikou, která se v královské třídě zájezdových autobusů stává vzorem. Důsledné vedení křivek a oceňovaný „Sharp Cut“ design od stylistů značky NEOPLAN vytvořily základ architektury Skyliner a prezentují příslušnost patrového zájezdového autobusu k aktuální rodině NEOPLAN. V rámci nové interpretace byly harmonicky spojeny tradiční designové prvky, například sloupky oken nakloněné dopředu, diamantový řez na horních hranách oken či výrazná čelní maska autobusu.
Úspěšný příběh má pokračování: ve vozových parcích stále většího počtu dopravních podniků se NEOPLAN Skyliner vedle role luxusního autokaru uplatňuje i jako vozidlo vhodné pro meziměstskou přepravu. S registrací v třídě II pak nabízí enormní kapacitu a současně vysoký komfort cestování například pro expresní autobusové linky nebo ve školní dopravě. Pro maximální bezpečnost a hospodárnost provozu jsou k dispozici četné elektronické asistenční systémy: asistent nouzového brzdění (EBA), asistent jízdy v pruzích (LGS), MAN AttentionGuard signalizující únavu řidiče, adaptivní tempomat (ACC), GPS tempomat MAN EfficientCruise s funkcí „plachtění“ EfficientRoll a elektronicky řízené odpružení Comfort Drive Suspension. Toto vše jasně dává najevo, že NEOPLAN Skyliner ještě dlouho nebude patřit do starého železa.