Továrna ve městě Niepołomice nedaleko Krakova oslaví letos první kulaté jubileum: 10. narozeniny. Před deseti lety tam oficiálně začala výroba těžkých nákladních vozidel v novém montážním závodě MAN. Dne 4. října 2007 sjel z linky první tahač MAN TGA 19.400.

Závod MAN Trucks, s. r. o., v polských Niepołomicích (20 km od Krakova) patří k nejmodernějším svého druhu v Evropě. Bylo to vůbec poprvé, kdy MAN začal stavět výrobní kapacity „na zelené louce“. Továrna vyrostla v rekordním čase – za 16 měsíců od položení základního kamene byla zahájena výroba, přičemž projekt zahrnoval i průkopnické systémy a nové standardy v efektivní logistice i montážním procesu. Investice dosáhly přes 100 milionů eur. Výroba se rozběhla pozoruhodným tempem: sériová výroba byla spuštěna v říjnu 2007 a už v červenci 2008 sjelo z montážní linky desetitisící vozidlo. Dnes niepolomický závod, ke kterému vede ulice Rudolfa Diesela, zaměstnává 545 lidí s průměrným věkem 38 let. Mnozí z nich zde pracují od spuštění výroby, tedy již desátý rok, a fluktuace je malá.
Hned po příjezdu vás překvapí úctyhodná rozloha závodu, který se rozkládá na ploše 250 000 m2, celý areál však zabírá až 116 hektarů. Samotná montážní hala o rozloze 78 000 m2 je vysoká 10 metrů a jsou v ní dvě linky. V Niepołomicích je výlučně montážní závod. Hlavní konstrukční skupiny dodávají německé fabriky MAN (nápravy – Salzgitter, motory – Norimberk, kabiny – Mnichov) a také externí dodavatelé. Přirozeně, takový výrobní řetězec vyžaduje bezchybnou logistiku, aby byl garantován plynulý tok komponent pro jednotlivé sekvence výroby. Zhruba 15 % dílů je skladem přímo v závodu a až 85 % dovážejí tahače v návěsech. Toto je seriózní úkol pro logistické služby, protože průměrná vzdálenost při dopravě dílů do Niepołomic je 1 000 kilometrů. Další logistickou výzvu představuje šířka palety komponent. Pro lepší představu: na výrobu rozmanitých modelů je třeba zajišťovat až 6 000 dílů, přičemž jeden truck je vlastně obrovské „puzzle“, které má cca 1 100 samostatných částí – od malých šroubů až po kompletní kabinu. Výjimka z pravidla: ačkoli polský závod MAN Trucks, s. r. o., skládá vozidla z hotových komponent, přece má i jednu výrobní sekci – lakovnu rámů.

Výroba vozidel probíhá na kontinuální montážní lince, která sestává ze dvou částí propojených do tvaru písmene U a prostoru výstupní kontroly. Zahrnuje kompletaci šasi, montáž předních náprav, montáž zadních náprav, otočení podvozku, lakování, montáž vzduchového potrubí a kabelů, montáž motoru, spojení kabiny s podvozkem, namontování kol, plnění provozními náplněmi a nastartování hotového vozu. Dílce potřebné k jednotlivým krokům montáže jsou přiváženy k lince v patřičném sledu a množství (sekvenční zpracování). Příprava pro montáž se nachází mezi dvěma hlavními linkami, takže každá komponenta je po ruce tehdy, kdy je třeba. Při jednosměnném provozu má závod maximální kapacitu 76 trucků za den, aktuální denní produkce je 68 vozidel.
Plynulý přísun materiálu, dynamika, vysoký stupeň automatizace a standardizace, to jsou klíčové faktory efektivních logistických a výrobních operací. Pochopitelně, velký důraz se klade na kontrolu kvality. Na lince je několik průběžných pracovišť technické kontroly, speciální inspekce „očima náročného kvalifikovaného zákazníka“ a nakonec závěrečný audit hotových vozidel.

Paleta produktů obsahuje tahače i podvozky těžkých modelových řad TGX a TGS s celkovou hmotností nad 18 tun, samozřejmě s různými konfiguracemi pohonu, se dvěma, třemi i čtyřmi nápravami a s kabinami XXL, XLX, XL či LX. Hotové výrobky směřují hlavně na evropské trhy, ale závod dodává vozidla i na Střední východ a také do Asie a Afriky.
Perličky z výroby:
- Až 90 % pracovních úkonů tvoří spojování dílů šrouby s maticí.
- Pracovníci na montážní lince mají po ruce přes 600 pneumatických šroubováků a 500 momentových klíčů, aby všechny spoje byly dotaženy předepsaným způsobem.
- Nářadí se kontroluje denně, šroubovací zařízení kalibrují jednou za měsíc.
- Každé vozidlo má individuální specifikaci – přesně podle přání zákazníka. Je rozepsána na 44 stranách A4 a pracovníci na jednotlivých sekcích linky do ní potvrzují namontování patřičných komponent, resp. provedené úkony.
- Výroba jednoho vozu trvá cca 10 hodin.
- Hala s montážní linkou je dlouhá 700 metrů.