Už asi měsíc v ulicích Kolína nad Rýnem jezdí nový MAN Lion’s City 18 E. Společnost MAN Truck & Bus odevzdala podniku Kölner Verkehrs-Betriebe do užívání první kloubový autobus s plně elektrickým pohonem koncem března. A už je známá i následující lokalita: další kloubový e-bus MAN brzy předvede, co dokáže, ve španělské Barceloně.
Přes 330 vozidel, které denně obsluhují téměř 600 kilometrů linek se 750 zastávkami – takové jsou základní parametry městské autobusové dopravy v Kolíně nad Rýnem. Do roku 2030 dopravní operátor Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) chce všechny tyto trasy pokrýt elektrickými autobusy. V rámci rozjíždění této strategie jezdí nejnověji od začátku dubna na lince č. 127 kloubový MAN Lion’s City 18 E s nulovými emisemi. Je to jedna z nejdelších tratí autobusové sítě KVB, po níž vozí pasažéry bezpečně, komfortně a ohleduplně k životnímu prostředí. „Je to úplně první plně elektrický kloubový autobus, který jsme zákazníkovi dodali, a nyní na linkách KVB předvádí svůj potenciál. Je to samozřejmě cosi mimořádného i pro nás,“ říká Rudi Kuchta, vedoucí divize autobusů v MAN Truck & Bus.
„Už léta nás motivují témata jako ochrana ovzduší, ekologické pohony a inovace. Pokračujeme v jasné strategii snižování emisí, a proto je pro nás elektrická mobilita budoucností. Velmi nás těší, že jsme první dopravní společností, která používá MAN Lion’s City 18 E na pravidelných spojích a že můžeme vyzkoušet nejmodernější elektrický autobus,“ říká Stefanie Haaks, předsedkyně KVB.
Zanedlouho vyrazí i do španělských ulic
Plně elektrický kloubový autobus bude zanedlouho v provozu i v ulicích Barcelony – bude to druhý MAN Lion’s City 18 E dodaný pro linky městské dopravy. „Vozidla pro Kolín a Barcelonu jsou součástí praktických zkoušek v každodenním provozu. Ve spolupráci s dopravními společnostmi chceme shromáždit rozsáhlé zkušenosti, které pak využijeme pro neustálé vylepšování našich městských autobusů,“ říká Rudi Kuchta.
Začíná sériová výroba modelu MAN Lion’s City 18 E
Další kapitola v plánu e-mobility začíná v dubnu: v závodu MAN ve Starachowicích startuje sériová výroba kloubového autobusu MAN Lion’s City 18 E. Mimochodem, od října 2020 tato továrna již produkuje 12metrový model Lion’s City 12 E. „Záměrem bylo a je začlenění sériové výroby našich autobusů s elektrickým pohonem do produkce konvenčních typů autobusů na jedné výrobní lince. A to se nám podařilo,“ vysvětluje Rudi Kuchta.
O úplné integraci výroby bylo třeba hodně přemýšlet. Vždyť na elektrickém autobuse má jen samotná karoserie asi 30 až 40 procent dílců odlišných od konvenční verze. Kromě toho je tu elektrický pohon, baterie a další vysokonapěťové komponenty. Proto bylo před spuštěním výroby ve Starachowicích třeba nakoupit nové systémy nebo inovovat stávající, přebudovat výrobní sekvence a kolem 3500 zaměstnanců muselo absolvovat rozsáhlé školení.
První elektrické kloubové autobusy, které sjedou z výrobní linky ve Starachowicích, zamíří do Norimberku. Začátkem roku si totiž norimberská společnost VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft vedle autobusů MAN Lion’s City 12 E objednala i 28 kloubových vozidel MAN Lion’s City 18 E. Společnost MAN Truck & Bus tak získala dosud největší objednávku na e-busy v rámci výběrového řízení. „Takové objednávky a také nadšení, které Lion’s City E vyvolal mezi řidiči a cestujícími během roadshow po celé Evropě, působivě dokazuje, jak pozitivně byl přijat náš elektrický autobus. Nemluvě o tom, jak velké zadostiučinění to znamená pro celý tým, který neúnavně pracoval na vývoji inovativních technologií a spolehlivého elektrického autobusu,“ zdůraznil Rudi Kuchta.
Švédsko: Uppsala spoléhá na plně elektrický kloubový autobus MAN
Aktuálně dostal MAN další zakázku na Lion’s City 18 E – je od švédského dopravního podniku Gamla Uppsala Buss AB (GUB), který si objednal 12 elektrických kloubových autobusů. Bude to premiéra pro dopravní společnost, protože jde o první elektrické autobusy na autobusových linkách v Uppsale. Dodání vozidel je naplánováno na květen 2022. Rámcová smlouva s GUB obsahuje opci na dalších 65 elektrických autobusů MAN do roku 2023, konkrétně 45 kloubových modelů Lion’s City 18 E a 20 dvanáctimetrových vozidel Lion’s City 12 E. V současnosti Gamla Uppsala Buss provozuje přes 220 autobusů s dieselovým motorem, resp. s pohonem na CNG, přičemž asi 95 procent z nich je od MAN. Jedním z důvodů, proč MAN získal tento kontrakt, je působivá přepravní kapacita, kterou MAN Lion’s City 18 E nabízí. „S délkou 18 metrů je to výborná volba pro všechny společnosti, které hledají plně elektrický městský autobus. Nulové lokální emise a prostor pro 120 cestující,“ doplňuje Rudi Kuchta.
Dva centrálně umístěné elektromotory na druhé a třetí nápravě dodávají autobusu dostatek výkonu potřebného pro městský provoz. Obě poháněné nápravy jsou elektronicky synchronizovány, což má pozitivní efekt na jízdní vlastnosti kloubového autobusu – zejména na stabilitu, a tedy bezpečnost provozu. Kromě toho dvě poháněné nápravy zvyšují množství rekuperované energie, která vzniká při brzdění. „Vyšší míra rekuperace znamená, že elektrický kloubový autobus je vždy velmi efektivní – bez ohledu na řidičův styl jízdy nebo topografii,“ vysvětluje Rudi Kuchta a dodává: „A to je velmi důležitý argument pro dopravní společnosti v Barceloně, Kolíně, Norimberku, Uppsale a mnoha dalších městech. Konečně, integrovat elektrické městské autobusy do stávajících procesů a jízdních řádů by mělo být možné bez přílišného úsilí. Při jejich jízdním dosahu 270 km se to dá udělat bez problémů.“