PREMIÉRA NA SLOVENSKU: DVĚ VÍTĚZSTVÍ A DVĚ DRUHÁ MÍSTA

Sport

PREMIÉRA NA SLOVENSKU:  DVĚ VÍTĚZSTVÍ A DVĚ DRUHÁ MÍSTA

Evropský šampionát tahačů se poprvé v historii představil na Slovensku. Se speciály MAN zazářily Němka Stephanie Halmová a Španěl Antonio Albacete, když během víkendu stáli na stupních vítězů dohromady čtyřikrát.

Dějištěm čtvrtého akce ME byl v polovině července závodní okruh Slovakia Ring u Orechová Potôně. Slovenská premiéra elitních závodů trucků se odehrála na nejdelší variantě trati, která měří 5922 m. Šlo o zdaleka nejdelší ze všech okruhů, na kterých se v této sezóně jezdí seriál mistrovství Evropy tahačů. Pro srovnání: Nürburgring má 3629 m, Hungaroring měří 4381 m a rakouský Red Bull Ring pouze 2337 m.

Pro většinu týmů znamenala novinka v kalendáři FIA krok do neznáma, čili usilovnou práci při dolaďování vozidel pro specifickou trať, resp. co nejvíce odjetých tréninkových kol. Dlouhé rovné úseky umožnily jezdcům více využívat maximální povolenou rychlost (160 km / h), a tak byly očekávány nejen vyšší průměrné rychlosti než běžně, ale i vyšší namáhání pneumatik i celého pohonného řetězce tahačů.

Již první měřený trénink tuto prognózu potvrdil, když například Antonio Albacete na trucku MAN „udělal“ nejrychlejší kolo za 2:43 min. vysokou průměrnou rychlostí 130,4 km/h.

Na startovní listině figurovala jména 15 pilotů ze 7 zemí se speciály 5 značek, která zápolila ve čtyřech samostatně hodnocených závodech (2 v sobotu, 2 v neděli), vždy na 8 kol.

Nechyběly „výlety“ do bezpečnostních zón.

Většina návštěvníků Slovakia Ringu zřejmě poprvé živě sledovala souboje závodních tahačů s motory o maximálních výkonech přes 1100 k. Je to doslova síla, když se po letmém startu řítí do první zatáčky několik 5,3 t těžkých vozidel vedle sebe … nevěříte, že se tam všechny vejdou. Ale většinou to vyjde, ačkoli v boji o co nejlepší pozici se jezdí „tělo na tělo“. Diváci viděli množství dramatických situací, těsných soubojů až blatníky létaly, napínavých honiček, suverénní úniky i „výlety“ do štěrku bezpečnostních zón.

Na tribunách byli početně zastoupeni i zákazníci společnosti MAN Truck & Bus Slovakia (v průběhu soboty a neděle se jejich zaregistrovalo 270), kteří měli komu fandit. Vždyť nejpočetnější zastoupení na trati měla právě značka MAN – plný půltucet speciálů postavených na bázi modelu TGS. Nešlo však jen o kvantitu. Kvalitu nejvyšší úrovně předváděli Němka Stephanie Halmová z týmu Reinert Adventure a Antonio Albacete (Španělsko, Truck Sport Bernau – Reboconort).

Jediná dáma ve startovním poli tvrdých chlapů si v sobotu připsala na konto body za 4. místo v prvním závodě, resp. za 2. příčku z druhého zápolení. Neděli začala „pouze“ 5. místem, ale závěr víkendu na Slovensku vyšel 33 leté „Steffi“ skvěle, když po bleskovém startu z třetí řady vletěla do první zatáčky na nejlepší pozici a první místo už nepustila z rukou.

Po roční přestávce jezdil ve výborné formě veterán Antonio Albacete, mistr Evropy z let 2005, 2006 a 2010. Jeho statistika ze Slovakia Ringu vypadá takto: 5. místo, 1. místo, 2. místo a 7. místo. V průběžné tabulce svítí na 4. příčce jméno Stephanie Halm s malým bodovým odstupem za soupeři na třetí a druhé pozici, 5. místo patří Antoniu Albacetemu.

Šampionát pokračuje v severočeském Mostě první zářijový víkend a potom následují ještě další 4 závodní víkendy, takže dělat jakékoliv prognózy ohledně mistra Evropy 2017 je předčasné. Každopádně mezi kandidáty na špičkové umístění je i dvojice na trucků MAN.

 

Pořadí ME po čtyřech závodních víkendech

  1. Adam Lacko (CZ), Buggyra – 182 bodů, 2. Norbert Kiss (H), Mercedes-Benz – 139, 3. Jochen Hahn (D), IVECO – 135, 4. Stephanie Halmová (D), MAN – 133 , 5. Antonio Albacete (E), MAN – 109, 6. Gerd Körber (D), IVECO – 78, 7. Sascha Lenz (D), MAN – 74, 8. José Rodrigues (P), MAN – 40, 9 . André Kurs (D), Mercedes-Benz – 29, 10. David Vršecký (CZ), Buggyra – 28