Přichází kloubový elektrický Lion´s City 18 E

Autobusy

Přichází kloubový elektrický Lion´s City 18 E

Nový MAN Lion’s City 18 E je ideální volbou pro velmi vytížené linky městské hromadné dopravy. Osmnáctimetrový elektrický kloubový autobus odveze až 120 cestujících do jejich cílových zastávek bezpečně, pohodlně a bez lokálního produkování emisí. První předváděcí vozidla budou mít premiéru v ulicích Barcelony a Kolína nad Rýnem v druhé polovině roku 2020.

Jako součást svého plánu e-mobility letos MAN Truck & Bus posílá flotilu předváděcích elektrických autobusů zákazníkům v pěti evropských zemích. Celkově jde o 15 testovacích vozů, které budou různí dopravní operátoři nasazovat v každodenním provozu. Tento program praktických zkoušek zahrnuje také testy modelu MAN Lion’s City 18 E – premiéru absolvuje v ulicích Barcelony a Kolína nad Rýnem. Prodej nového elektrického kloubového autobusu začal minulý měsíc.

„Se svou délkou 18 metrů je MAN Lion’s City 18 E perfektní volbou pro každého dopravce, který hledá plně elektrický městský autobus – mimo jiné s nulovými emisemi při provozu a prostorem pro množství cestujících,“ zdůrazňuje Rudi Kuchta, ředitel autobusové obchodní skupiny v MAN Truck & Bus.

 

Na jedno nabití ujede 200 kilometrů

Dvojice elektromotorů – po jednom na druhé a třetí nápravě – poskytuje autobusu výkon potřebný v městském provozu. Na rozdíl od řešení s elektromotory umístěnými těsně vedle nábojů kol mají tyto typy jednodušší konstrukci a je k nim snadnější přístup. Pro dopravní operátory to znamená profit z hlediska údržby i celkových nákladů na vlastnictví vozidla (TCO). Obě dvě poháněné nápravy jsou elektronicky synchronizovány a vylepšují jízdní vlastnosti kloubového autobusu, protože podporují stabilitu, a tedy i bezpečnost provozu. Navíc je Lion’s City 18 E vybaven systémem, který kontroluje a ovládá úhel natočení kloubového spojení, aby nedošlo k „zalomení“ vozidla. Těmto kritickým situacím lze předejít, protože točivý moment může být selektivně distribuován na dvě poháněné nápravy.

Kromě toho zvyšují dvě poháněné nápravy množství rekuperované energie, která vzniká při brzdění. „Vysoká míra rekuperace znamená, že elektrický kloubový autobus je vždy velmi efektivní – bez ohledu na řidičův styl jízdy nebo topografii,“ vysvětluje Rudi Kuchta. V autobuse MAN Lion’s City 18 E produkuje plně elektrická pohonná soustava výkon od 320 kW po maximálních 480 kW. Energii dodávají modulární lithium-iontové baterie s instalovanou kapacitou 640 kWh vyvinuté v rámci koncernu, které mají inteligentní systém tepelného managementu optimalizovaný pro městské autobusy. Toto zařízení podporuje výjimečně dobrou disponibilitu autobusu bez ohledu na roční období a zaručuje jízdní dosah 200 km na jedno nabití (v příznivých podmínkách až 270 km) během celé životnosti baterií.

Sada osmi baterií je instalována na střeše, čímž se zjednodušuje jejich servis, a má to i další výhodu – jsou umístěny mimo zadní části vozu, což je oblast s vyšším rizikem poškození v případě kolize. Baterie se nabíjejí v depu prostřednictvím zástrčky kombinovaného systému nabíjení (CCS). Při průměrném nabíjecím výkonu 100 kW a maximálním výkonu až 150 kW se MAN Lion’s City 18 E dokáže plně nabít za méně než čtyři hodiny.

Elektrický pohonný systém má výhodu i z hlediska interiéru. Jelikož vzadu není dieselový motor, vývojový tým tuto část vozidla prosvětlil a přidal další 4 místa k sezení. „Toto řešení se již objevilo v 12metrové verzi autobusu a naši zákazníci ho velmi chválili. V elektrickém kloubovém autobusu vývojáři dále zvýšili úroveň komfortu a vytvořili uvnitř příjemnější prostředí,“ dodává Rudi Kuchta. Osmnáctimetrová verze modelu Lion’s City E má přepravní kapacitu až 120 cestujících, což není pro nový elektrický autobus MAN problém, protože využití alternativního pohonu umožňuje vyšší celkovou hmotnost vozidla až 30 tun.

Řešení interiéru a technické prvky však určitě nejsou všechno, co 100procentně elektrický MAN Lion’s City E může nabídnout. Elegantní, moderní a dynamický design z něj dělá mimořádně atraktivního účastníka provozu ve městech. Mimochodem, ne náhodou udělila odborná mezinárodní porota počátkem roku prestižní cenu za design iF Gold Award 2020 v kategorii „Automobil/vozidlo/kolo“ právě elektrickému autobusu MAN. „MAN Lion’s City E, varianta bez emisí a s přitažlivým designem, zkompletoval novou generaci našich městských autobusů. Těší nás, že uvedením 18metrové verze můžeme všem dopravním operátorům a městským zastupitelstvům nabídnout pro vytížené linky vysoce efektivní vůz s prvotřídním designem náležitým pro městské prostředí,“ uvedl Rudi Kuchta.

 

Program elektrické mobility

V prosinci 2019 společnost MAN Truck & Bus dodala první dva 12metrové elektrické autobusy dopravním operátorům Hamburger Hochbahn AG a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH. Denně je využívají na linkách v tomto přístavním velkoměstě. Tento rok bude v duchu plánu elektrické mobility MAN zařazených do zkušební praxe dalších 13 demo-vozidel. Takže postupně bude flotila 15 elektrických autobusů jezdit u zákazníků v pěti evropských zemích (Německo, Španělsko, Lucembursko, Belgie, Francie). V rámci tohoto testovacího programu MAN poskytne 18metrový elektrický autobus dopravní společnosti Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) z Kolína nad Rýnem a španělskému operátorovi Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), aby se i tam provedly plánované praktické zkoušky.

První 12metrové autobusy MAN Lion’s City E ze sériové produkce budou dodány zákazníkům v posledním čtvrtletí 2020. Zhruba o šest měsíců později přijde na řadu kloubová varianta plně elektrického modelu Lion’s City E – jeho výroba by měla být zahájena v první polovině roku 2021.