SPECIALISTÉ NA ÚPRAVY

MAN Individual

SPECIALISTÉ NA ÚPRAVY

Nabídka trucků ze sériové produkce do velké míry kopíruje potřeby nákladní dopravy, přesto mnoho odvětví dopravního průmyslu vyžaduje nestandardní vozidla. Na jaře 2019 společnost MAN Truck & Bus spojila své aktivity v oblasti individuálních úprav pod banner MAN Individual.

MAN toto jaro sloučil své aktivity v oblasti modifikací trucků, autobusů a vanů pod MAN Individual (původně dělala úpravy specializovaná střediska MAN Truck Modification Center, resp. MAN Bus Modification Center). Nestandardní přání zákazníků budou realizovat v továrnách v Plauen v Mnichově a ve Wittlichu, resp. v rakouském Steyru.

Poptávka po speciálních modifikacích v posledních letech trvale roste. Zatímco v minulosti šlo o zhruba 2000 trucků ročně, tento počet roku 2017 stoupl na 4500 a loni na cca 6000. Nejčastěji jde o úpravy kabiny, změny podvozku nebo přizpůsobení pohonné soustavy.

Co se týče kabin, v nabídce MAN Individual jsou ploché i sešikmené střechy, výklenky ve střeše nebo poloviční kabina pro přepravu dlouhých materiálů. Objednat si však lze i různá přídavná prosklení, včetně zadní stěny pro ovládání jeřábu přímo z kabiny, sklopná sedadla nebo vybavení pro autoškoly. K dispozici je také kompletní sortiment výbavy pro záchranářské vozy, instalování signalizačních zařízení, vysílaček, třetí sedadlo v kabině trucku, dají se domontovat přídavné odkládací boxy.

Často žádané je zvětšení kabiny typu C – jedná se o zajímavou přestavbu, při níž se standardní zadní stěna vymění za lisovaný sklolaminátový dílec a interiér se tím prodlouží přibližně o 26 centimetrů. Od roku 2018 si zákazníci mohou objednat na podvozek MAN TGS už i dvojitou čtyřdveřovou kabinu, která byla dříve k dispozici pouze z přímo z výroby a pouze pro modely z řad TGL a TGM.

Pro potřeby sektoru komunálních služeb je třeba sériové šasi nejednou podrobit velmi specifickým úpravám. Některé magistráty si objednávají na kabině trucku posuvné dveře – kvůli těsnému prostoru v ulicích plných zaparkovaných aut. Pokud je třeba podstatně zvětšit přepravní kapacitu delších kabin typu L, LX a XL, vyřeší to montáž čtyřmístné lavice místo spodního lůžka. Cestující na vnějších sedadlech jsou připoutáni tříbodovými pásy a na prostředních dvou jsou bederní bezpečnostní pásy.

Při podvozku se úpravy soustředí zejména na změny rozvoru, zkracování rámu nebo ohýbání převisů rámu, instalaci dalších náprav a řízených zadních náprav nebo na posouvání a úpravy přídavných komponent rámu. Pro pracovní nářadí (např. kartáč a vysavač u zametacích vozů) nebo měřicí zařízení (u cisternových vozů) je třeba vytvořit prostor, takže na rámu se mění umístění skříně s bateriemi, palivovou nádrží i zásobníků na vzduch.

Z produkce MAN Individual vycházejí také speciálně upravené nebo kompletně přestavěné interiéry autobusů i vanů. V duchu hesla „nic není nemožné“ obsahuje nabídka inovativní informačně-zábavní systémy, stylové osvětlení, konferenční rozmístění luxusních sedadel či křesel se stolky, elegantní kuchyňské koutky… a na vrcholu individuálních řešení jsou hotely na kolech. Popularitě se těší autobusy z portfolia MAN přestavěné pro potřeby sportovců – množství předních evropských fotbalových klubů včetně Bayernu Mnichov, Borussie Dortmund a Paris Saint-Germain cestuje autokary MAN s interiérem upraveným i pro porady před utkáním a vyhodnocení výkonu po zápasech. Perfektní multimediální vybavení poskytuje vše, co by mužstvo mohlo potřebovat. Zahrnuje špičkové Wi-Fi s vysokorychlostním mobilním připojením na internet, server pro digitální média, LCD monitory, systém ozvučení s přídavnými reproduktory a subwoofery, HDMI přípojku a USB porty.