Speciality z jižní polokoule

Nákladní vozy

Speciality z jižní polokoule

Evropská legislativa definující délky, výšky a hmotnosti nákladních vozidel se odlišuje od předpisů v zemích na jiných kontinentech. MAN však nabízí takovou širokou paletu modelů, že může splnit všechny technické požadavky a specifikace – jako například na Novém Zélandu.

Pro jízdní soupravy platí na Novém Zélandu tyto limity: maximální délka 23 metrů, maximální výška 4,25 m, největší povolená celková hmotnost 50 tun. Mýtné se platí na základě kombinace zatížení nápravy, hmotnosti a vzdálenosti, proto trucky mají často více náprav než jejich protějšky v Evropě. Podívejme si několik typických příkladů.

 

Čtyřnápravový tahač TGX D38

Pokud jde o výkon, MAN TGX s 15,2litrovým motorem D38 je na 100 % připraven do náročné služby. Ve smyslu zmíněných specifických předpisů ohledně hmotnosti a zatížení náprav však podvozek dostane na Novém Zélandu druhou přední nápravu. Tuto přestavbu dělá importérská společnost Penske. Potom má kombinace tažného vozidla a přívěsu dohromady 9 náprav a „silniční vlak“ povolenou celkovou hmotnost 50 tun.

Na dlouhých trasách po Severním a Jižním ostrově velká kabina řady TGX poskytuje řidiči množství prostoru a vysoce kvalitní postele pro plnohodnotný odpočinek. Motor MAN D38 generuje pořádnou tažnou sílu (točivý moment dosahuje až 3000 Nm), což je důležité pro bezpečnou a ekonomickou jízdu napříč krajinou, kde se může střídat kopcovitý a hornatý terén. Takové kombinace vozidel můžete vidět v dálkové dopravě i při transportu živých zvířat.

Ve firmě Kerley Bros Transport Ltd nejnovější MAN TGX 35.640 s kabinou XLX přezdívají „Lví král“. Je to jejich čtvrtý MAN – a první s motorem D38. Se svými vozidly MAN a soupravami s celkovou hmotností 50 tun přepravují dobytek na Severním ostrově. I další dopravce – společnost Mainfreight – si zvolil nejvýkonnější MAN TGX 35.640 s plachtovou nástavbou na tažném vozidle i na přívěsu. Na Novém Zélandu jsou v dálkové dopravě běžné i čtyřnápravové tahače. Podobně jako MAN TGX 8×4 firmy Harte Transport Ltd, který pohání motor s výkonem 540 koní. Působí na Jižním ostrově a nápis Milkman (mlékař) na masce i espézetky „4 Milk“ prozradí, že rozváží potraviny.

 

MAN boduje i na Novém Zélandu

Na novozélandském trhu se ročně zaregistruje kolem 3 500 nových užitkových vozidel s celkovou hmotností nad 10 tun. Své importéry tam mají američtí, asijští i evropští výrobci trucků, takže nabídka je pestrá a dopravci mají široké možnosti volby. Značkám z Asie patří zhruba 50procentní podíl, za nimi následuje šest evropských výrobců, kteří mají dohromady asi 30 % a o zbytek se dělí trucky dovezené z USA. Importérem vozidel MAN na Novém Zélandu je americká společnost Penske Commercial Vehicles, která zastupuje mnichovského výrobce od roku 2013. Loni tam MAN zaznamenal okolo 110 nově registrovaných vozidel z modelových řad TGM, TGS a TGX.