Začátkem října závod MAN v polském městě Starachowice úspěšně odstartoval sériovou výrobu elektrických městských autobusů. První zákaznické e-busy, které sjedou z montážní linky, budou 12metrové modely Lion’s City E a převezme si je dopravní podnik Hamburg-Holstein (VHH). Zhruba o šest měsíců později začne produkce kloubového autobusu se 100% elektrickým pohonem.
Elektrifikování Evropy: Přesně to dělá MAN Lion’s City E. Den co den elektrický městský autobus ukazuje, jaké má schopnosti, a inspiruje dopravní operátory, řidiče i odborníky. Koncem roku 2019 byla do každodenního provozu v Hamburgu předána první dvě demonstrační vozidla, dnes flotila předváděcích e-busů MAN jezdí po ulicích mnoha evropských měst. Realizuje rozsáhlé testy v reálném provozu na pravidelných linkách u zákazníků v Německu, Španělsku, Belgii, Holandsku a ve Francii. Po úspěšném startu sériové výroby začátkem října budou nyní takové elektrické autobusy sjíždět z montážní linky jako standard. Modelová řada Lion’s City E patří do výrobního programu závodu MAN ve Starachowicích. Produkci rozbíhá 12metrová varianta a zhruba o půl roku později bude následovat kloubový elektrický autobus Lion’s City 18 E.
„Těší mě, že můžeme dodávat inovativní a vícenásobně oceněný Lion’s City E jako sériově vyráběné vozidlo. Start jeho produkce je důležitý milník v plánu e-mobility společnosti MAN i pro závod v Starachowicích. Přitom jsme rozšířili naše produktové portfolio a udělali další strategický krok směrem k udržitelné mobilitě,“ říká Michael Kobriger, člen představenstva pro výrobu v MAN Truck & Bus a poradce pro autobusovou divizi. V průběhu posledních let společnost velmi pečlivě nastavovala výrobu autobusů a připravovala zaměstnance na výzvy elektrické mobility. „Teď, když jsme spustili sériovou produkci, chtěl bych vyjádřit dík celému týmu, který neúnavně pracoval a v kooperaci s různými odděleními vyvinul spolehlivý elektrický autobus a integroval ho do systému výroby,“ dodává Michael Kobriger.
Flexibilní nastavení produkce autobusů
Elektrický MAN Lion’s City E budou montovat na stejné výrobní lince a stejným výrobním postupem jako ostatní modely městských autobusů nové generace. Mnoho úsilí bylo vynaloženo na hledání způsobů, jak plně integrovat e-busy do současného procesu výroby. Nebylo to jednoduché, protože ve srovnání s konvenčním modelem je už jen na samotném skeletu karosérie 30 až 40 % odlišných dílců. Pak tu máme elektrický pohon, baterie a jiné vysokonapěťové komponenty. V rámci přípravy výroby elektrických autobusů v Starachowicích bylo třeba nakoupit nové systémy, resp. aktualizovat stávající, přebudovat výrobní sekvence a kolem 3500 zaměstnanců muselo absolvovat rozsáhlé školení. To vše na podporu hlavního cíle: odstartovat sériovou výrobu modelu Lion’s City 12 E do začátku čtvrtého kvartálu 2020, přičemž celý proces bude probíhat na jedné výrobní lince spolu s konvenčními typy městských autobusů. Podařilo se to skvěle!
Sériově vyráběné e-busy nyní začnou sjíždět z montážní linky a směřovat k zákazníkům. Prvních 17 nových elektrických autobusů si na konci roku převezme provozovatel veřejné dopravy Hamburg-Holstein (VHH). Pro MAN je to první velké předávání e-busů klientovi potvrzené výběrovým řízením. Hamburg následují další města a objednávají si Lion’s City E, aby ve svém systému veřejné dopravy představila vozidla s nulovými emisemi. Jedna z těchto zakázek přišla ze švédského Malmö: Nobina Sverige AB, největší švédský autobusový operátor, si objednal 22 autobusů MAN Lion’s City E. Obyvatelé města Malmö i jeho okolí se mohou těšit na cestování v těchto ekologických a tichých vozidlech, které vyrábí závod MAN Starachowice.
Absolvoval „zkoušku ohněm“ a je připraven na sériovou výrobu
Inženýři z oddělení vývoje v MAN vynaložili maximální úsilí, aby se nový Lion’s City E dal snadno začlenit do přepravních aktivit zákazníka v každých podmínkách. Koneckonců nákladní vozidla a autobusy MAN již přes 30 let posílá výrobce do severního Švédska na zimní testy. Tak nepřekvapí, že nový elektrický autobus za polárním kruhem prokázal svou schopnost odolávat mrazivým teplotám i pod -30 °C. Další výzvu v rozsáhlém testovacím programu představoval výjezd do intenzivních veder v oblasti Sierra Nevada (Španělsko) loni v létě. Kromě těchto tradičních „zkoušek ohněm“ musel Lion’s City E čelit extrémním podmínkám v klimatickém aerodynamickém tunelu, aby bylo možné dosáhnout výsledků mnohem rychleji a komplexněji. Asi není třeba připomínat, že i v této prověrce obstál výborně.
Z důvodu koronaviru byla letošní testovací jízda do španělské Andalusie zrušena. Namísto toho MAN testoval autobus ve Freiburgu v jižním Německu, kde Lion’s City E znovu předvedl své kvality. „Výsledky letních testů ukazují, že náš elektrický autobus jednoznačně splňuje ambiciózní cíle, které jsme si stanovili v takových důležitých oblastech, jako je topení a klimatizace. Rozsáhlému testování byla podrobena také podélná dynamika autobusu, aby pasažéři cestovali vždy bezpečně a komfortně, dokonce i při značném sklonu vozovky a zvýšených požadavcích na výkon,“ říká Jörg Junginger, šéf týmu pro testování autobusů. A dodává: „Můžeme hrdě oznámit, že náš Lion’s City E je připraven na sériovou výrobu!“ Elektrický autobus MAN to potvrdil během zákaznického testu ve španělském Badajoz. Při teplotách 35 stupňů absolvoval Lion’s City E kompletní 16hodinovou směnu, přičemž ujel působivou vzdálenost 284 km. Tento výsledek zdůrazňuje spolehlivost vozu a dokonce překonává oficiální údaj, podle kterého Lion’s City E na jedno nabití garantuje dojezd 200 km (v příznivých podmínkách až 270 km) během celé životnosti baterií.
Výroba autobusů v závodě MAN Bus Sp. z o. o.
Závod MAN v Starachowicích (Polsko) je kompetenční centrum pro výrobu nízkopodlahových městských autobusů. Loni továrna vyprodukovala 2300 kompletních vozidel a cca 1400 autobusových šasi. Navzdory složitým problémům, které způsobila pandemie koronaviru, výroba pokračuje naplno díky stabilnímu trhu městských autobusů. Pro zajištění nejvyšší úrovně kvality MAN investoval v starachowickém závodě do nejmodernějších výrobních systémů a mimořádně precizně vyškolil své zaměstnance. Továrna má své vlastní svařovací výcvikové centrum a také velmi dobře vybavené měřicí a chemické laboratoře – množství dílců potřebných pro výrobu se totiž produkuje přímo v továrně. Závod MAN Starachowice je jediný výrobce autobusů v Polsku s vlastní technologií kataforézního ponorného lakování, která splňuje nejpřísnější požadavky na kvalitu protikorozní ochrany a přilnavosti barvy. V posledních letech MAN pokračuje v modernizaci svých provozů a důsledně připravuje výrobní kapacity i své zaměstnance na e-mobilitu. Toto vše poskytne společnosti MAN Truck & Bus důležitou bázi pro dodávání elektrických autobusů, jejichž kvalita odpovídá úrovni, jakou zákazníci očekávají.