Co nejvíce pomoci řidičům, snížit na ně vyvíjený tlak a zároveň jim nabídnout nejvyšší možnou míru pohodlí – toto byly hlavní úlohy designérů při vývoji kabiny nové generace trucků MAN. Výsledkem je špičkový interiér, který kombinuje moderní pracoviště a komfortní životní prostor.
„Nová generace vozidel MAN v sobě spojuje výbornou ergonomii, jedinečnou funkčnost a výrazný design. Heslo Perfektní sladění s řidičem vyjadřuje naši vděčnost nejdůležitější součásti logistického řetězce – řidiči.“
Dr. Manuel Marx, vedoucí celkového vývoje vozidel v MAN Truck & Bus SE a Stephan Schütt, vedoucí vývoje kabin a podvozků v MAN Truck & Bus SE
Řidiči mají velmi náročné zaměstnání: pracují s technologicky vyspělými zařízeními, musí splňovat stále více povinností, které vyplývají z legislativy, často jsou pod časovým tlakem a dennodenně čelí stresu v silničním provozu. A kromě toho musí jezdit i maximálně hospodárně.
„Požadavky, které se kladou na řidiče během jízdy, jsou vysoké. Pro nás to znamená, že jsme se snažili práci za volantem trucku zjednodušit, udělat ji bezpečnější a v prostředí se zdokonalenou ergonomií. Opět jsme vylepšili uživatelskou přívětivost, protože jsme ještě více zpřehlednili a standardizovali ovládací prvky a zároveň jsme zvýšili intuitivnost ovládání – díky ovladačům, které jsou snadno na dosah. Přidali jsme také asistenční a bezpečnostní systémy,“ vysvětluje Dr. Manuel Marx, vedoucí celého vývoje vozidel ve společnosti MAN Truck & Bus SE, když popisuje přístup k vývoji nových modelů.
Jeho kolega Stephan Schütt, vedoucí vývoje kabin a podvozků v MAN Truck & Bus SE, dodává: „Pro mnohé řidiče je kabina zároveň místem, kde po práci odpočívají. Takže jsme chtěli, aby se tam cítili jako doma. Kabina nabízí více prostoru, více možností na odkládání věcí, pohodlné postele, funkční a zároveň příjemné osvětlení a dobře promyšlené ovládání multimediálních funkcí.“
Kokpit – skvělé místo pro práci
Design pracoviště řidiče v nové generaci vozidel MAN má dvě horizontální úrovně, díky čemuž čtení údajů a manipulování s ovladači je z ergonomického hlediska ideální. Všechny ovládací prvky jsou po ruce a optimálně uspořádány – aby se daly během jízdy pohodlně dosáhnout zpoza volantu. Úpravou prošla pozice každého spínače. Ve srovnání s předchozími modelovými řadami jsou ovládací prvky více natočené k řidiči, neomezují však přechod do prostoru spolujezdce nebo do obytné zóny. Všechny displeje, které zobrazují vizuální informace, jsou nyní trochu dále od řidiče. Taková architektura umožňuje rychleji střídavě zaostřovat zrak na blízké a vzdálené objekty – když se řidič co chvíli podívá na přístrojovou desku a vzápětí upře pohled na cestu. Díky optimálnímu uspořádání kokpitu se zobrazené informace dají vnímat rychleji. Ocení to zejména starší řidiči, kteří již pociťují, že blízké předměty vidí stále neostřeji. Řidič se také výrazně lépe koncentruje na sledování dopravní situace, což je přínosem pro bezpečnost všech účastníků silničního provozu.
Jedním z prvků, který společnost MAN kompletně nově vyvinula a změnila jeho pozici, je ovládání převodovky MAN TipMatic s páčkovým přepínačem. Změna převodového stupně i jízdního programu je tak snadno na dosah vpravo pod volantem. Novou páčkou se ovládá i odlehčovací brzda. Kromě toho se hned po ruce – napravo vedle hlavního displeje – nachází také spínač nové elektrické parkovací brzdy. Jeho velikost byla navržena tak, aby se dal snadno ovládat, dokonce i v rukavicích. Za určitých podmínek je při přestávce možné automatické aktivování parkovací brzdy a její automatické uvolnění při odjezdu.
Optimalizace pracoviště řidiče podtrhuje také nová filozofie obsluhy vozidla. Její pozitivní dopad je nejzřetelnější za jízdy – bez ohledu na to, zda přes den nebo v noci. Jednotlivá tlačítka a spínače se dají takříkajíc vycítit a poskytují nezaměnitelnou hmatovou zpětnou vazbu. Řidiči si také mohou nastavit tlačítka rychlé volby tak, aby měli po ruce ty funkce, které považují za důležité oni sami. Ovládání je bezproblémové, i když má řidič rukavice. Ovladače a tlačítka byly roztříděny do logických skupin, přičemž nejdůležitější a často používané funkce jsou umístěny na neměnných pozicích. Tento koncept uspořádání je identický napříč celým produktovým portfoliem, takže řidiči se rychle a snadno zorientují i ve vozidle z jiné modelové řady.
Plně digitalizovaný přístrojový panel (volitelný prvek) v nové generaci trucků MAN je maximálně přehledný a snadno čitelný. Displej s úhlopříčkou 12,3 palce s vysokým rozlišením, antireflexní povrchovou úpravou a novou formou vizualizace poskytuje řidiči optimální míru informací. Na levé straně zobrazuje tachometr a na pravé otáčkoměr, přičemž oba přístroje mají obvyklý design. Mezi nimi je další prostor pro zobrazování jasně čitelných upozornění, které má řidič přímo před sebou.
Centrální displej zobrazuje informace z asistenčních systémů řidiče formou trojrozměrného obrazu jeho vozidla a podle potřeby i vozidel vpředu nebo těch, co ho právě předjíždějí. Jde o informace, které jsou na displeji zobrazeny neustále a posouvají se pouze mírně doprava nebo doleva – v závislosti na druhé úrovně informací, která je otevřena. Variabilní upozornění se aktivují přes multifunkční volant. Řidič si prostřednictvím spínače umístěného napravo pod volantem může vyvolat i důležité nastavení vozidla – tento ovladač poskytuje rychlý přístup k regulaci světelného kužele z reflektorů a jasu displejů, k zobrazení najetých kilometrů a systému čištění skel reflektorů.
Multifunkční volant – pěkně sedí v rukou
Centrálním prvkem ovládání vozidla je nadále multifunkční volant, který jsme upravili tak, aby se s ním optimálně zacházelo. Pro komfortnější používání jsou multifunkční tlačítka seskupena a ta, u kterých to bylo možné, už nemají přiřazeno několik funkcí. Při používání tlačítek je minimalizována nutnost posouvat ruce, aby se na vše dalo dosáhnout bez ručkování po volantu. Řidič snadno nahmatá i ovládání informačně-zábavního systému, které je umístěno na samostatné pozici. Díky ergonomické tloušťce věnce volant pěkně sedí v rukách. Mezi opcemi je k dispozici i kožená verze se švy ve stylu baseballového míčku.
Výrazně větší rozsah nastavení umožňuje, aby si ideální polohu volantu mohli doladit řidiči nejrůznějších výšek a typů postavy. Výškově je nastavitelný v rozsahu 110 milimetrů a sklon se dá upravit v rozmezí 20 až 55 stupňů, což je podobné jako v osobním autě. A samozřejmě, aby bylo možné do zaparkovaného vozidla jednoduše nastoupit, dá se také kompletně překlopit směrem k přístrojové desce.
Mediální systém MAN – informace i relaxování
Další zajímavou technologií v nové generaci vozů MAN je mediální systém. Ve verzi Professional v sobě spojuje všechny prémiové funkce moderního multimediálního zařízení. Má 12,3palcový displej vysoké kvality s antireflexní povrchovou úpravou a úžasným HD rozlišením. V první řadě umožňuje rychlé a spolehlivé čtení informací za jízdy. Zadruhé, během přestávek plní funkci plnohodnotného monitoru pro zábavu. Může také fungovat v duálním módu, což znamená, že na pravé straně dokáže zobrazovat doplňující informace nebo obraz ze dvou kamer. Systém má také přípravu na instalaci dvou zadních kamer.
Kromě příjmu běžných i digitálních rozhlasových stanic je zde několik možností pro připojení mobilních telefonů a tabletů – přes USB/AUX nebo Bluetooth®. To řidičům umožňuje přehrávat si i vlastní soubory nebo streamovat hudbu prostřednictvím propojení MirrorLink. Mají také možnost vybrat si z předdefinovaných zvukových profilů jako rock, pop, klasická hudba… ale zvuk a jeho distribuce se dá samozřejmě ladit i ručně.
Díky možnosti integrovat telefony s připojením přes Bluetooth® a zabudovanému hands-free systému mohou řidiči za jízdy i bezpečně telefonovat. Verze systému Navigation Professional a Navigation Advanced také umožňují připojení dvou telefonů současně. Mediální systém MAN si pamatuje údaje uložené v mobilním telefonu (kontakty, historie hovorů a SMS zprávy) a také korespondující funkce. MAN nabízí i doplněk pro smartphony – bezplatnou aplikaci MAN Driver. Ta řidičům zjednodušuje každodenní práci, přičemž jednou z jejích funkcí je dálkové ovládání mediálního systému MAN. Řidiči mohou aplikaci využít k jednoduchému ovládání rádia ze sedadla spolujezdce či z postele během přestávky nebo pro přístup k audio souborům, resp. datovým nosičům připojeným k mediálnímu systému MAN.
Mediální systém kromě různorodé nabídky pro relaxování pomáhá řidičům jezdit efektivně – a to díky navigačním funkcím specifickým pro nákladní dopravu. Patří k nim ekologické navádění pro nejhospodárnější cestu do cíle, volba 2D nebo 3D zobrazení, dále zájmové body, zapracovávání aktuálních informací o dopravě z internetu a navrhování alternativních tras v případě dopravní zácpy. Předinstalované je také rozhraní pro platformu digitálních služeb – systém RIO. Aktualizace navigačních map se dají získat buď offline během návštěvy ve značkovém servisu MAN, nebo online. Druhá varianta je možná díky unikátní architektuře elektroniky v nových vozidlech MAN. Hardwarový a softwarový systém otevřený dovnitř i ven, který vyvinul a zrealizoval MAN, je zárukou jedinečné míry propojenosti. Aplikace třetích stran a jejich funkce (pro nástavby, telematiky a podobně) se například dají integrovat do mediálního systému MAN. Dalším zdrojem přidané hodnoty pro řidiče, který nabízí nová generace trucků MAN, je automatická konfigurace preferencí prostřednictvím karty řidiče. Ta ukládá do profilu řidiče individuální nastavení, například oblíbené rozhlasové stanice nebo cíle navigace. Uložené předvolby se aktivují okamžitě po vložení karty řidiče do digitálního tachografu.
MAN SmartSelect – nejinovativnější technologie ovládání infotainmentu
Nová generace vozidel využívá pouze takové ovládací prvky, které jsou vhodné do specifického prostředí nákladní dopravy a současně jsou zárukou intuitivního používání – bez rozptylování řidiče a během všech situací na cestě. Proto MAN v mediálním systému záměrně vynechal ovládání přes dotykovou obrazovku. Při dotykovém ovládání totiž pohled automaticky sleduje prst – a ne cestu. Kromě toho je třeba obrazovku umístit tam, kde se dá snadno dosáhnout, a to zhoršuje možnost rychlého zaostření zraku při změnách pohledu do blízka a do dálky. Použití dotykové obrazovky tedy celkově znamená, že řidiči se na relativně dlouhou dobu nedívají na cestu, což snižuje bezpečnost jízdy.
V nové kabině se ve formě systému MAN SmartSelect zdomácněl specificky pro trucky rozvinutý princip ovladače, který v sobě kombinuje funkce stlačení a otáčení včetně dotykové plochy, jakou mají na klávesnici notebooky. Je umístěn ergonomicky na ovládacím panelu v optimální výšce vedle sedadla řidiče. Hmatová zpětná vazba, například aretace a místo stlačení, je přizpůsobena tak, aby bylo zajištěno správné vstupování do nabídky i tehdy, když řidič jezdí na nerovných površích a odpružené sedadlo se hýbe nahoru a dolů. Opěrka pro zápěstí stabilizuje ruku manipulující se zařízením a snižuje namáhání ramene. Pokud řidič chce během přestávky přejít na stranu spolujezdce, opěrku lze vyklopit dopředu nad ovladač MAN SmartSelect. Tento inteligentní koncept je momentálně v segmentu užitkových vozidel jedinečný. Samozřejmě má řidič k dispozici také klasický ovládací panel s tlačítky přímého přístupu k funkcím.
MAN SmartSelect nabízí intuitivní a rychlé použití s minimálním odváděním pozornosti řidiče od situace na silnici a je ideálním řešením ovládání mediálního systému MAN.
MAN EasyControl – šikovně umístěné ovladače
Zavření posuvné střechy, zapnutí bodových reflektorů nebo nastartování motoru kvůli vyklopení korby – toto vše se nyní dá udělat i tehdy, když jsou dveře řidiče otevřené a řidič vystoupil. Praktické řešení nazvané MAN EasyControl se hodí například při vykládání zboží v rámci městské distribuční dopravy nebo v nouzové situaci, aby řidič mohl zvenčí rychle zapnout varovná světla. Skupina tlačítek je integrovaná do vnitřního panelu na dveřích řidiče, jednotlivá tlačítka mají identifikační označení a kdyby nebyly v přímém zorném poli řidiče, to správné lze snadno nahmatat. Jsou umístěny komfortně na dosah a tak, aby za jízdy byly chráněny proti stříkající vodě a špíně.
V závislosti na typu užívání vozidla si zákazník vybere, zda bude možné tlačítkům funkci libovolně přiřadit – na přání to udělá servisní centrum – nebo zda upřednostní předkonfigurované nastavení podle typu pracovního nasazení.
Sedadlo řidiče – ideální a ergonomická pozice za volantem
Sedadlo řidiče je místo, kde šoféři každý den stráví množství hodin. Proto musí poskytovat maximální pohodlí a co největší oporu namáhaným částem těla. Novou generaci sedadel navrhli a vyvinuli přímo ve společnosti MAN. Je to výsledek mnoha rozhovorů s řidiči a tisíců testovacích kilometrů.
Kompletně nová sedadla charakterizuje několik nových vlastností. U vzduchem odpružených modelů je například integrovaná funkce individuálního nastavení výšky bezpečnostního pásu, aby měl správnou a pohodlnou polohu bez ohledu na výšku a typ postavy řidiče. Optimální přizpůsobení polohy bezpečnostního pásu v kombinaci s napínačem totiž snižuje riziko zranění v případě nehody. Rozsah nastavování sedadel řidiče v podélné ose se zvýšil o 50 mm, díky čemuž dosahuje 230 milimetrů z krajní přední po krajní zadní polohu. Ve svislé ose má nastavení rozsah 120 mm. Řidiči si tak mohou najít ideální výšku sedadla i vzdálenost od volantu bez ohledu na to, zda jsou malé nebo velké postavy.
Aby nastavování sedadla bylo zcela intuitivní, páčky mají různý tvar i povrch, jsou seřazeny v logických skupinách a umístěny tak, aby se na ně dalo jednoduše dosáhnout. Navíc exkluzivní design značky MAN automaticky podporuje ergonomické a správné sezení. Umožňuje to výběr několika tuhostí pěny v sedadlech a její tvar specifický pro MAN.
Nejluxusnější typ z nabídky nové generace je vzduchem odpružené komfortní sedadlo řidiče s bederní opěrkou, možností nastavení v oblasti ramen a integrovanou opěrkou hlavy. Poskytuje devět levelů nastavení zohledňujících výšku a hmotnost řidiče včetně funkce paměti a rychlého spuštění, díky kterému je nastupování a vystupování jednodušší. Vertikální tlumení lze individuálně nastavit v sedmi úrovních nebo úplně zablokovat. V kabinách s postelí je na patřičných místech zadní strany sedadla standardně integrovaná ochrana proti odírání.
Verze s aktivním klimatizováním ochlazuje, vytápí nebo suší povrchy sedáku a opěradla, které jsou v kontaktu s tělem řidiče. Vzduch proudí přes jemnou perforaci na povrchu potahu. Pocit, že sedadlo je suché a pohodlné, zvyšuje komfort řidiče při práci za každé teploty. Zejména v zimě, kdy je rychlá reakční doba vyhřívání sedadla zárukou, že příjemné teplo se dostaví v krátkém čase.
Čalounění je dostupné i v částečně kožené verzi: opěrka hlavy, boční panely a střed přední části sedadla jsou vyrobeny ze stylové, ale velmi odolné přírodní kůže. Střední sekce jsou z vysoce kvalitní alcantary, a tedy prodyšné, antistatické a nezpůsobují alergii. Je to nejen obzvlášť příjemný, ale i odolný a neklouzavý materiál. Textilní potahy verze Comfort jsou vyrobeny z velurového materiálu výjimečně odolného vůči odírání. Tento materiál vyniká sametovou texturou, která je zárukou vysoké míry pohodlí. Textilní potahy sedadla Standard jsou vyrobeny z kvalitní ploché tkaniny. Poskytuje přilnavost jako ve sportovním autě a je zárukou, že se sedí pohodlně.
Všechna nová sedadla dostala pečeť kvality od německé Aktion Gesunder Rücken e.V. (Kampaň za zdravá záda) a jsou doporučována jako obzvláště vhodné produkty. Samozřejmě, že celá paleta splňuje požadované standardy ECE a bezpečnostní předpisy.