Vždy motivovaný alternativami

Autobusy

Vždy motivovaný alternativami

Na podzim MAN spouští sériovou výrobu moderních, stylových plně elektrických autobusů Lion’s City E pro městskou hromadnou dopravu. Kořeny dnešních sofistikovaných produktů však sahají hluboko do minulého století – mnichovský výrobce totiž představil svůj první čistokrevný elektrický autobus už před 50 lety.

Nelze uvažovat o udržitelné mobilitě a nebrat v úvahu elektrický pohon. Bez něj je energetický koncept budoucnosti prostě nemyslitelný. Je třeba ale říci, že tato inovační technologie není nová – alespoň ne pro MAN. A to proto, že mnichovský výrobce užitkových vozidel představil prototyp elektrického autobusu už v roce 1970. Dnes, o 50 let později, MAN Truck & Bus uvádí do života nejmodernější plně elektrický model Lion’s City E. První e-busy ze sériové produkce budou zákazníkům dodány v posledním čtvrtletí 2020 .

Novátorství a vynalézavost MAN potvrzuje fakt, že před pěti desetiletími byl mnichovský výrobce užitkových vozidel jednou z prvních společností, která zaměřila pozornost na elektrickou mobilitu a že již mnoho let výrazně propaguje alternativní pohony. Hovoří Rudi Kuchta, ředitel pro produkt a prodej v autobusové divizi MAN Truck & Bus: „Nyní, když nastal vhodný čas a trh je připraven na tuto průkopnickou technologii, můžeme našim zákazníkům nabídnout sériově vyráběný elektrický autobus, který zaujme sofistikovanou technologií a udržitelným celkovým konceptem. Přitom kromě elektrického pohonného systému rozvíjíme v rámci MAN Group i odborné znalosti, které jsou klíčové pro elektrický autobus, jako například technologii baterií. Navíc můžeme naše zákazníky podporovat kvalifikovaným odborným poradenstvím, aby co nejsnáze vstoupili do světa elektrické mobility.“

Jak to začalo: První elektrický autobus MAN

Svůj první čistokrevný elektrický městský autobus vyvinul MAN před 50 lety ve spolupráci s partnerskými společnostmi RWE, Bosch a Varta. Byl postavený na bázi modelu MAN 750 HO-M10 E a premiéru před médii z celého Německa absolvoval 13. února 1970 na nové testovací trati mnichovské společnosti. „Tento autobus je v rámci odvětví pozitivním příspěvkem k boji proti znečištění ovzduší a hluku v městských ulicích,“ uvedla dobová tisková zpráva společnosti MAN. Pro neustále stoupající „vlnu motorizace“ se již tehdy volalo po zlepšení životního prostředí ve městech.

„Společnost MAN se na počátku 70. let pustila do řešení tohoto úkolu, aby získala vlastní zkušenosti a přispěla k ochraně životního prostředí,“ vysvětluje Henning Stibbe, vedoucí historického archivu společnosti MAN Truck & Bus.

Během následujících 11 měsíců prototyp absolvoval komplexní testy a v lednu 1971 ho MAN poskytl na provozní zkoušky dopravní společnosti ve městě Koblenz. Elektrický autobus, který obsluhoval linku č. 7, měl přepravní kapacitu 99 cestujících a jízdní dosah 50 km. Baterie byly uloženy ve speciálním přívěsu a vystačily na dvě až tři hodiny jízdy. Další jednonápravový přívěs s nabitými bateriemi čekal připravený na přestupní stanici, takže elektrický autobus mohl být neustále k dispozici. Na dobíjení se využíval levný proud v době mimo špičky odběru elektřiny. Do června 1971 elektrický autobus MAN najezdil v pravidelném provozu 6 000 kilometrů bez závažných poruch a hlavně bez emisí jakéhokoliv druhu.

Autobus MAN s alternativním pohonem však nejezdil pouze ve městě Koblenz. V roce 1972 během Olympijských her v Mnichově až 20 hodin denně na trase mezi sportovišti a olympijskou vesnicí přepravovaly sportovce z celého světa dva elektrické autobusy spolu s osmi vozidly s pohonem na zemní plyn – bezpečně, komfortně i ekologicky.

O dva roky později – 15. října 1974 – odevzdal MAN první nový autobus s bateriovým elektrickým pohonem městu Mönchengladbach. Druhou generaci e-busů SL-E tam používali do roku 1979. Inovace zahrnovaly baterie, se kterými měl autobus dojezd už 80 kilometrů, a propracovaný byl i přívěsný modul, aby se zjednodušila výměna baterií.

I města Düsseldorf a Frankfurt investovala do výhod elektrických autobusů MAN a úspěšně je nasadila na linky městské hromadné dopravy bez emisí a hluku.

Včera, dnes a zítra – MAN průkopníkem v oblasti ekologických autobusů

Již před mnoha lety MAN významným způsobem přispíval nejen k ochraně ovzduší a zredukování hluku v centrech měst prostřednictvím elektrických autobusů. Vedle vysoce hospodárných a neustálé vylepšováných dieselových motorů MAN Truck & Bus dlouhodobě nabízí hybridní pohony a také motory využívající CNG – v rámci Evropy je tržním i technologickým lídrem v sektoru městských autobusů na zemní plyn.

První městský plynový autobus MAN měl premiéru před 75 lety. Byl vyvinutý pro norimberský podnik městské veřejné dopravy a jezdil s přívěsem. To umožňovalo podstatně zvětšit akční rádius, protože nádrže s plynem byly umístěny na střeše autobusu i přípojného vozidla. Specifickým aspektem je také to, že MAN zkonstruoval celé vozidlo speciálně pro provoz na plyn. Know-how přitom čerpal ze stavby autokarů. Na výstavě IAA 2018 společnost MAN Truck & Bus představila zcela nový motor na plyn, typ E1856 LOH. Kromě jiných zajímavých řešení imponuje vynikající hospodárností provozu a výjimečně nízkými emisemi ve výfukových plynech. Může se kombinovat i se systémem MAN EfficientHybrid, a tak dosáhnout ještě efektivnějšího provozu.

Hybridní technologii, která pomáhá snižovat emise, zkoumá MAN od 70. let minulého století. Díky dlouholetým zkušenostem s elektrifikovanými pohonnými soustavami a komponenty sjíždějí od roku 2011 z výrobní linky sériové hybridní autobusy MAN a od té doby se prodalo více než 800 vozidel Lion City Hybrid (A37) předchozí generace.

Podle Rudiho Kuchty je hybridní autobus trendem a prvním krokem k dopravě bez emisí: „Mnohá ​​města reagují na současné výzvy městské mobility a dopravní operátoři se snaží snížit emise i spotřebu svých narůstajících flotil. Nová generace městských autobusů s technologií MAN EfficientHybrid, která vychází z úspěšného modelu Lion’s City Hybrid, poskytuje správné řešení. Odráží se to i na našich číslech odbytu. Téměř všechny městské autobusy, které v současnosti dodáváme, pohání efektivní hybridní technologie.“

Nový dieselový motor D15 a zcela nový plynový motor E18 pro současnou rodinu autobusů Lion’s City lze na přání kombinovat s technologií MAN EfficientHybrid. Tento systém hraje významnou roli při snižování spotřeby paliva a emisí. Funkce stop/start dodávaná ve standardní výbavě zajišťuje v městském provozu zastavování, resp. rozjíždění bez hluku a emisí. „Díky nové technologii se motor poprvé může zcela vypnout při zastavení na zastávkách nebo semaforech. Jsme zatím jedinou společností na trhu, která nabízí funkci jako je MAN EfficientHybrid,“ zdůrazňuje Rudi Kuchta.

Zaostřeno na ochranu životního prostředí a udržitelnost

Čistě elektrické pohony jsou tedy pouze jednou z mnoha technologií pohonu, které inženýři MAN intenzivně vyvíjejí a zdokonalují již několik desetiletí. Cílem společnosti MAN Truck & Bus bylo vždy snižování spotřeby paliva a emisí autobusů. A daří se jí to. Neustálé zlepšování účinnosti vznětového motoru a zkušenosti s autobusy s elektrickým, plynovým a hybridním pohonem potvrzují vysokou úroveň odbornosti MAN v oblasti hnacího mechanismu. „Pokud jde o koncepty alternativních pohonů, byly naše autobusy vždy měřítkem. I v budoucnu budeme nadále směřovat všechen náš um a odhodlání k neustálému zdokonalování stávajících a vývoji nových technologií – s cílem poskytnout našim zákazníkům nejmodernější řešení v oblasti mobility,“ shrnuje Rudi Kuchta.