ZELENÁ FLOTILA PRO NORSKÝ TRONDHEIM

ZELENÁ FLOTILA PRO NORSKÝ TRONDHEIM

V norském Trondheimu jezdí od poloviny léta 189 městských autobusů MAN, které zajišťují, aby obyvatelé a turisté dorazili do svých destinací bezpečně, pohodlně, ale i ekologicky. Vozidla mají motory na bioplyn nebo biodiesel, což znamená efektivní a čisté řešení hromadné dopravy v centru města.

S více než 190 000 obyvateli je Trondheim třetím největším městem v Norsku. Charakterizují ho barevné domy a od začátku srpna také nové olivově zelené autobusy značky MAN. Společnost MAN Truck & Bus dodala 105 městských autobusů dopravnímu operátorovi Vy Buss AS a dalších 84 vozidel si převzal podnik Tide Buss AS. „Těší nás, že dvě velké dopravní společnosti v Norsku nám důvěřují,“ řekl Rudi Kuchta, šéf pro produkt a prodej autobusů a mluvčí autobusové divize v MAN Truck & Bus. „Autobusy jezdí na bioplyn nebo bionaftu a to znamená, že krásně pasují do tichého a přírodního prostředí v Trondheimu – hned se vám chce zhluboka nadýchat vzduchu,“ dodal. Moderní alternativní řešení dokonale doplňuje obraz zeleného města bez smogu a je také mimořádně ekonomické. Mnoho skandinávských metropolí a měst už přechází na nové typy pohonu s cílem výrazně snížit uhlíkovou stopu ve veřejné hromadné dopravě.

Autobusy MAN Lion’s City (A21) jsou v provozu na trondheimských linkách několik týdnů. Krátká 12metrová vozidla mají plynový motor E2876 LUH Euro 6, přičemž mohou využívat zemní plyn i bioplyn. Kromě toho si zákazníci převzali dvě varianty 18metrových kloubových autobusů Lion’s City G (A23). Část z nich pohání vznětový motor D2066 LUH ve verzi na speciální bionaftu a ostatní jsou vybaveny plynovým motorem E2876 LUH. Samozřejmě, obě modifikace splňují emisní normu Euro 6. Dopravní operátoři si objednali také městské autobusy MAN Lion’s City L LE (A44). Jde o nízkopodlažní varianty s délkou 15 m se vznětovým motorem D2066 LUH, které spalují bionaftu. Komfort cestování a bezpečnost podporuje výkonná klimatizace a inovativní kamerový monitorovací systémem v prostoru pro cestující i řidiče. Pokud jde o přepravní kapacitu, dodané autobusy mají 31 až 50 sedadel a 50 až 92 míst k stání (v závislosti na délce).

Tyto autobusy nejsou pro MAN Truck & Bus první zakázkou od norských dopravních podniků. Roku 2011 dodal MAN společnosti Vy Buss AS prvních 13 plynových autobusů, dnes má dopravce ve svém vozovém parku celkově 260 městských autobusů a autokarů MAN. Spolupráce mezi Tide Buss AS a MAN začala v roce 2003 dodávkou 6 trolejbusů, v současnosti tento operátor provozuje 240 vozidel MAN pro městskou hromadnou dopravu i přepravu turistů.

Nejnovější objednávka zahrnuje také školení řidičů i kontrakt na servis a údržbu. Rozhodujícím faktorem ve prospěch společnosti MAN Truck & Bus byly při výběru značky mimo jiné dlouholeté zkušenosti v oblasti pohonu na plyn. „Tomuto tématu se věnujeme přes 75 let – ne náhodou jsme v sektoru plynových městských autobusů technologickým i tržním lídrem v Evropě,“ řekl Jan Aichinger, vedoucí produktového marketingu autobusů. „Provozem vozidel na bioplyn vysílá Vy Buss AS a Tide Buss AS jasný signál o postoji k ochraně životního prostředí. Konečně, autobus jezdící na bioplyn v současnosti představuje nejúspornější a nejekologičtější řešení pro veřejnou hromadnou dopravu s téměř neutrálními emisemi CO2.“