Při podnikání v zemědělství je třeba zabezpečit různé typy přeprav, které poskytují smluvní dopravci. Díky velkému užitečnému zatížení, nízké spotřebě a vysoké přepravní rychlosti se i v tomto segmentu podnikání začínají prosazovat nákladní vozidla. V duchu aktuálního trendu vznikl také zemědělský tahač MAN TGS.
Vozidla značky MAN nejsou vhodná pouze pro přepravu shromážděných plodin z farmy nebo okraje pole na dlouhé vzdálenosti: z obilných lánů k prodejci, z kukuřičného síla do fabriky na výrobu bioplynu, z řepného pole do cukrovaru nebo ze bramborové role do fabriky na výrobu škrobu. Svou vysokou míru účinnosti v zemědělství nákladní vozidla MAN dokáží i při kombinovaném nasazení na poli, silnici a při dalším zpracování. V dopravním řetězci poskytují ve srovnání s vozidly jiných typů jednoznačné výhody díky celkové hmotnosti od 38 t do 40 t, nízké spotřebě paliva a vysoké přepravní rychlosti, která je pro nákladní vozidla typická. Ba co víc, kombinaci tahače s návěsem ostatní účastníci silničního provozu a obyvatelé nejednou akceptují lépe, než traktory s rozměrnými vícenápravovými přívěsy.
Zemědělství a jeho vnímání veřejností již nějaký čas prochází obdobím změn. Obráběné plochy se z ekonomických důvodů neustále zvětšují a stejně i přepravované objemy. Plochy, které zemědělské společnosti obhospodařují, se již nenacházejí pouze blízko budov farmy. Proto přepravní vzdálenosti rostou a zvětšují se i oblasti, které musí smluvní dopravci pokrýt. Dodavatelé stále více pozornosti věnují hospodárnosti a celkovým provozním nákladům svého vlastního vozového parku. A veřejnost se zajímá o ekologičnost dopravního řetězce. Přibývání fabrik na výrobu bioplynu je důvodem nárůstu objemů přepravy kukuřice, trávy a obilné siláže nebo transportu fermentačního substrátu na dlouhé vzdálenosti. Trucky modifikované tak, aby splňovaly potřeby zemědělského průmyslu, zde opravdu ukáží své silné stránky.
Tahač se specifickou výbavou
Listopadové výstavy AGRITECHNICA 2017 (přední mezinárodní veletrh zemědělské techniky v Hannoveru) se zúčastnila i společnost MAN Truck & Bus. Představila dvounápravový tahač TGS 18.500 4×4 BLS, který zaujal širokou nabídkou specifické výbavy pro nasazení vozidla v zemědělském sektoru. Patří sem například možnost získat certifikát pro využití vozidla v zemědělství nebo lesnictví. Tím pádem může být vozidlo či souprava široká až 3,0 metry a nemusí dodržovat zákaz jízdy v neděli, který platí v některých zemích.
Ideální volbou pro nasazení v zemědělství je permanentní pohon všech kol. Při jízdě na pole je potřeba nejednou projet náročným terénem a po nezpevněných cestách pokrytých štěrkem. Stejně nejsou zpevněné mnohé přístupové cesty k silážním haldám, hnojištím nebo silům umístěným na zemědělských pozemcích. V takovém případě má řidič k dispozici maximální trakci aktivováním uzávěrek diferenciálů, ovládaných jediným otočným přepínačem. Výhoda pohonu všech kol se naplno projeví v kombinaci se speciálními pneumatikami ohleduplnými k půdě. To vozidlu umožňuje opustit venkovské silnice a jet po loukách či polích, kde kombajny rovnou při sklizni naplňují přívěs či návěs.
Šestiválcový řadový motor MAN D26 Common Rail Euro 6c má zdvihový objem 12,4 l a maximální výkon 500 k při otáčkách 1800 min-1. Jeho maximální točivý moment je 2500 N.m v širokém rozsahu otáček 930 až 1400 min-1. Dostupné jsou také verze s maximálním výkonem 420 k a 460 k. Motor je spřažen s automatizovanou 12 stupňovou převodovkou MAN TipMatic. S její funkcí SmartShifting řidič dokáže měnit převodové stupně v závislosti na jízdní situaci mimořádně rychle a minimalizovat tak přerušení záběru kol.
Off-roadový software převodovky, který se standardně dodává do vozidel s pohonem všech kol a aktivuje se voličem pracovního režimu převodovky, je nastaven na jízdu v náročném terénu. Samozřejmě, že po kvalitních silnicích vozidlo může jezdit typickou rychlostí do 89 km/h s maximálním využitím užitečného zatížení. Při nízkých a středních rychlostech svou sílu prokáže vodní retardér MAN PriTarder s brzdným výkonem až 620 kW.
K volitelnému specifickému vybavení patří i spřáhlo pro přívěs namontované na konci rámu. Alternativou dvounápravového tahače MAN TGS je dvou, tří, nebo čtyřnápravový podvozek s pohonem ve variantách od 4×2 do 8×8.
Přestavby tahačů a podvozků MAN TGS pro použití v zemědělství realizují ve firmách certifikovaných výrobcem. V závislosti na rozsahu potřebných úprav to mohou být Modifikační centra MAN (TMC) nebo kvalifikovaní dodavatelé.
Výhodou zemědělského konceptu tahače MAN je fakt, že se dá provozovat celoročně. Po skončení zemědělských prací a sklizně stačí vyměnit návěs a pneumatiky a vozidlo lze nasadit na přepravu ve stavebnictví nebo s radlicí při zimní údržbě vozovek.