Nová evropská norma ECE R66.02 definující zpřísněné požadavky na odolnost skeletu při převrácení autobusu byla stimulem ke komplexní modernizaci modelu MAN Lion ‚s Coach. Výsledkem je autobus, který vytvořil nové standardy z hlediska ekonomičnosti provozu i spolehlivosti. Nový Lion ‚s Coach bude oficiálně uveden na trh koncem října na výstavě Busworld 2017 v Kortrijku. Odborným médiím se představil v předpremiéře již v červenci na tiskové konferenci v závodě MAN Starachowice.
Na první pohled je zřejmé, že toto je ryzí MAN. Moderní, avšak nadčasový Lion ‚s Coach nové generace uvádí do života nový charakteristický produktový design autobusů značky MAN, v duchu jehož stylisté ztvárnili přední i zadní část i boky karoserie.
Designéři se zaměřili na jasné odlišení pracoviště řidiče, prostoru pro cestující, zavazadlového prostoru a pohonné jednotky. Navíc toto segmentování přináší výhody z hlediska údržby i ekonomiky provozu, protože poškozené části karoserie lze vyměnit rychle a bez zvýšených nákladů. Díky novým materiálům a výrobním procesům je autobus lehčí, ale současně odolný, přičemž například menší hmotnost krytů zavazadlového prostoru řidič ocení při jejich otevírání a zavírání.
Poprvé letos na podzim
Nový MAN Lion ‚s Coach se představí veřejnosti na letošním veletrhu Busworld v belgickém městě Kortrijk. Od uvedení na trh bude nový autokar k dispozici ve třech celkových délkách: 12 101 mm, 13 361 mm a 13 901 mm se dvěma nebo třemi nápravami. Na konci tohoto roku přibude v nabídce další možnost – dvounápravová varianta dlouhá 13 091 mm, která je ve srovnání s 12 m verzí z ekonomického hlediska velmi atraktivní volbou, protože má o šest sedadel více. Podobně maximální povolená celková hmotnost až 19,5 t přispívá k pružnosti jeho využití. Možnost objednat si výtah pro nakládání invalidního vozíku hraje v této verzi důležitou roli při ideálním rozložení hmotnosti. Jelikož je umístěn nad přední nápravou, odlehčuje zadní nápravu a kromě toho neomezuje zavazadlový prostor. Všechny standardní verze mají výšku 3870 mm. Nové modely MAN Lion ‚s Coach s tříhvězdičkovým systémem sedadel (německé hodnocení) odvezou 53, 57, 59 nebo 63 cestujících. Objem zavazadlového prostoru je podle modelu od 11,7 do 14,3 m3.
Nové reflektory okamžitě upoutají pozornost. Poprvé – podobně jako standardně dodávané zadní LED světla – mohou být LED, přičemž potkávací i dálková světla s využitím technologie LED jsou přibližně o 50 % jasnější než halogenové žárovky. Navíc LED světlo se lépe rozptyluje, má mnohem větší dosah a také výrazně delší životnost. Velmi působivým stylistickým prvkem v nových reflektorech jsou pro značku MAN typické dynamicky působící denní světla ve formě proužku, který plní i funkci ukazatele směru.
Rovnováha mezi hospodárností a komfortem
Pohled pod kryt motoru naznačuje, že nový MAN Lion ‚s Coach je tak ekonomický jako vždy. Spolu s optimalizovanou pohonnou soustavou Euro 6 těží z vyššího stálého převodu i = 2,73 a zvětšeného výkonu (+20 k). Nový sekundární retardér poskytuje optimální brzdící účinek společně s vysokým stálým převodem. Dosahuje vyšší maximální točivý moment 4000 N.m namísto 3200 N.m a maximální výkon nyní dosahuje hodnoty 500 kW, což je nárůst o celých 80 kW. To znamená větší rezervy dokonce i při prudkém brzdění, a tedy zvýšenou bezpečnost.
Součástí elektronického brzdového systému MAN BrakeMatic v novém autokaru MAN Lion ‚s Coach i v dalších zájezdových a meziměstských autobusech MAN a NEOPLAN bude výkonnější motorová brzda EVBec. Elektronická regulace protitlaku výfukových plynů umožní zvýšit brzdový efekt v celém režimu otáček – velký brzdící účinek se dosáhne i při nízkých otáčkách motoru.
Převodovka MAN TipMatic dodávaná standardně k motoru o maximálním výkonu 460 k (337 kW) více využívá novou strategii rozjíždění a řazení převodových stupňů optimálně přizpůsobenou ke spojení s motory rodiny D26. Navíc zahrnuje některé nové prvky. Nová funkce SmartShifting hraje významnou roli pokud jde o vyváženost přeřazování z hlediska hospodárnosti a komfortu. Spojuje nový princip rychlého řazení na všech převodech s podporou řazení nahoru a řazení přizpůsobené aktuálnímu režimu jízdy. Nový motor D26 je vylepšený z hlediska optimální výkonnosti při rozjíždění autokaru v náročných podmínkách nebo při plném zatížení. Zásluhu na tom má vyšší točivý moment, který vzrostl o 200 N.m. Motor s výkonem zvýšeným o 20 k podporuje špičkové jízdní vlastnosti autokaru v širokém rozsahu otáček.
„Jízda na volnoběh“ umožňuje řidiči komfortní řízení autobusu pomalým tempem, aniž by se dotkl pedálu akcelerátoru. S touto novou funkcí autobus/autokar bez námahy „pluje“ v pomalé provozu při volnoběžných otáčkách se spojkou v záběru. Přitom je možné manuálně řadit nahoru od prvního po šestý převodový stupeň, ale podřazování probíhá automaticky, když točivý moment již není dostatečný nebo pokud řidič brzdí.
Kromě toho bude mít nový autokar k dispozici širokou paletu asistenčních systémů, například GPS tempomat MAN EfficientCruise s funkcí jízdy na volnoběh EfficientRoll, adaptivní tempomat (ACC), asistent udržování jízdního pruhu (LGS) a monitorování pozornosti řidiče (MAN Attention Guard).
Nová generace tlumičů pérování a optimalizovaná konfigurace vozidla se projevuje na zvýšeném komfortu jízdy, zlepšených jízdních vlastnostech i na větších bezpečnostních rezervách. Kromě toho asistenční systémy významnou měrou přispívají k hospodárnosti provozu podobně jako aerodynamika, která je o 20 % lepší než u předchozího modelu.
Například aktivována funkce EfficientRoll zlepšuje efektivitu jízdy již při velmi mírných klesáních – automaticky přeřadí do neutrální pozice „N“ a umožní, aby se autobus pohyboval s co nejmenšími ztrátami třením v pohonné soustavě. Předchozí EfficientCruise dokázal uspořit až 6 % spotřeby paliva a nová generace má ambice spotřebu paliva dále zlepšit.
Elegantní interiér a hojnost všeho
Samozřejmě, že nový MAN Lion ‚s Coach přináší inovovaný interiér, který také zvyšuje jeho atraktivnost. Integrované pásy z LED osvětlují prostor pod stropem teplým bílým světlem, nový koncept barev a obkladů využívá jasné a svěží tóny barev. Upoutají i police na zavazadla – mají nový design a byly prodlouženy směrem k čelnímu sklu. Další přesvědčivý prvek interiéru přichází ve formě integrovaného nastavování různých funkcí. Umožňuje například plynule usměrňovat proud vzduchu, zapínat a vypínat LED osvětlení nebo reproduktory. Zásuvky na USB jsou namontované na všech sedadlech, aby pasažéři mohli při cestování bez omezení požívat mobilní telefony a tablety.
Pracoviště řidiče bylo důkladně propracované z hlediska ergonomie i praktičnosti a dostalo moderní vzhled. Změny zahrnují také optimalizování pozic spínačů a nově navržené odkládací možnosti vlevo od řidiče.
Vylepšený koncept úložných prostorů poskytuje více místa a – svou novou formou – lépe vyhovuje odkládání často používaných pomůcek jako jsou obaly a složky A4, velké láhve s nápoji nebo mobilní telefony.
Vylepšení vyhřívaného okna řidiče s téměř neviditelnými odporovými dráty topení přidávají svůj díl do mozaiky komfortu a bezpečnosti. Jako volitelná výbava je takové okno v nabídce i ve verzi z laminovaného bezpečnostního skla, ve kterém vyhřívací vlákna mají průměr pouze 0,02 mm. A navíc díky UV filtru na vrstvě mezi tabulkami skla pronikne dovnitř autobusu pouze 1 % z ultrafialového záření.
Tužší skelet zvyšuje bezpečnost
Norma ECE R66.02, která se týká všech nových autobusů třídy II a III registrovaných od 9. listopadu 2017, definuje v karoserii prostor na přežití v případě, že se vozidlo převrátí. Konstrukce musí být schopna pohltit podstatně více nárazové energie, aby se zachoval prostor pro přežití cestujících. Aby ve společnosti MAN splnili tento legislativní požadavek, do skeletu vozidla byly integrovány komponenty z vysoce pevnostní oceli, přičemž v oblasti sloupku B i v zadní části vozu je na ochranných obloucích aplikována patentovaná technologie, která zvyšuje jejich odolnost.
Obě tato opatření garantují potřebnou pevnost karoserie a významně se podílejí na tom, aby energie, která vzniká při nárazu vozidla, mohla být pohlcena v optimálním rozsahu.
To znamená, že nový MAN Lion ‚s Coach v případě nárazu dokáže absorbovat o 50 % více energie. Aby přidaná hmotnost, která z těchto úprav vyplývá, nezhoršila užitečné zatížení autobusu, vývojový tým musel tuto skutečnost kompenzoval v jiných oblastech. Například použitím odlišných materiálů předních a zadních panelů, nebo i změnou konstrukce masky chladiče, což přineslo úsporu cca 15 kg. Zásluhou široké palety jednotlivých opatření je nový MAN Lion ‚s Coach mimořádně efektivní a spolehlivý – nemluvě o jeho nadčasovém dynamickém designu.