MAN – hluboké dějiny – díl 2.

Historie MAN

MAN – hluboké dějiny – díl 2.

V roce 1787 odstartovala v Německých hutích Gute Hoffnung výroba kolejí pro Rauendahlskou uhelnou stezku. Výrobu prvního parního motoru v Hüttengewerkschaft und Handlung Jacobi, Haniel & Huyssen v Sterkrade zvládli v roce 1824.

O šest let později představili první parník „Stadt Mainz“ určený pro plavbu na řece Rýn, vyrobený ve vnitrozemských loděnicích Hüttengewerkschaft und Handlung Jacobi, Haniel & Huyssen v Sterkrade. V roce 1840 byla v Augsburgu založena společnost Sander’sche Masichinenfabrik. O rok později vznikly v Norimberku slévárny a strojírny Klett & Comp. Přejmenování společnosti Sander’sche na C. Reichenbach’sche Maschinenfabrik proběhlo v roce 1844. O rok později započala výroba prvního vysoko rychlostního tiskařského stroje v Reichenbach’schen Maschinenfabrik v Augsburgu.

V roce 1852 přišli s první německou materiálovou testovací stolicí se značkou Klett & Comp., Norimberk. V letech 1853-1857 proběhla stavba mostu Grosshesselohe blízko Mnichova opět firmou Klett & Comp. z Norimberku. Stavba Mnichovského Glaspalast v roce 1854 trvala pouhých 100 dní a opět u toho byla společnost Klett & Comp. V roce 1857 se ze společnosti C. Reichenbach’sche Maschinenfabrik“ stala „Maschinenfrabrik Augsburg Aktiengesellschaft“, Augsburg

Rok 1873 přinesl výrobu prvního německého chladícího zařízení „Systém Linde“ a stavbu první tiskařské rotačky v Maschinenfabrik Augsburg. Ve stejném roce se z  Hüttengewerkschaft und Handlung Jacobi, Haniel und Huyssen stává Gutehoffnungshütte, Aktienverein für Bergbau and Hüttenbetrieb“(GHH). Klett & Comp. je přejmenována na Maschinenbau Actiengesellschaft, Nürnberg. A konečně je v Augsburgu založena též společnost Mechanische Werkstatte von Johann Renk, Herstellung von Zahnrädern aller Art.

Rodí se MAN

Mnichov spatřil svoji první tramvaj z Maschinenbau-Aktien-Gesellschaft Norimberk v roce 1886. Léta 1893-1897 byla zasvěcena stavbě železničního mostu Mungsten – první most s tzv. kantilévrovou konstrukcí. Na přelomu devatenáctého a dvacátého století, 1898-1902, obohatila společnost M.A.N., Gustavsburg  historii strojírenství výrobou rámu pro visutou železnici ve Wuppertalu.Rok 1898 přinesl také sloučení Augsburských a Norimberských společností pod hlavičku Vereinigten Maschinenfabrik Augsburg und Machinenbaugesellschaft Nürnberg A.-G., Augsburg.

Konec devatenáctého století přinesl převratný vynález – vznětový motor – jeho doslovný otec Rudolf Diesel tak dal technice dárek z nejvýznamnějších. I u tohoto vynálezu stály společnosti z nichž nakonec profitoval MAN.

Geniální technici a inženýři jako Ludwig Werder, Immanuel Lauster, Max Carstenjen a především Rudolf Diesel udělili vývoji techniky pod hlavičkou MAN impuls, ze kterého firma profituje dodnes. Bylo však zapotřebí také schopných obchodníků a řídících pracovníků jako byli Heinrich von Buz, Anton von Rippel, Paul Reusch a Otto Meyer, aby vynálezy, zlepšení a konstrukce MAN dosáhly odpovídajícího úspěchu také na poli ekonomickém.

Milan Olšanský